BST 1140 Forretningsutvikling og teknologi
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
BST 1140 Forretningsutvikling og teknologi Kursansvarlig Bo H Christensen, Petter Gottschalk Institutt Institutt for ledelse og organisasjon Semester Høst Studiepoeng 15 Undervisningsspråk Norsk Innledning Dette kurset vil i kombinasjon med BTH 1141 Bacheloroppgave – Forretningsutvikling og Teknologi (15 studiepoeng) utgjøre en fordypning på 30 studiepoeng, og gi påskrift om fordypning på vitnemålet. Gjelder for studenter på Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon samt Bachelorstudiet i markedsføring. Dette kurset kan for øvrig benyttes som valgkurs på 3. år for andre bacherstudier ved BI. Fordypningen skal gi studentene dyptgående, ledelsesorientert kunnskap og forståelse for hvordan bedrifter kan anvende moderne informasjons- og kommunikasjonsteknologi for å styrke sin konkurranseposisjon. Vårt perspektiv er at riktig fokus og god anvendelse av IKT kan gjøre virksomheter mer effektive, - være et virkemiddel i innovasjonsprosesser, eller inngå som et sentralt element i de produkter og tjenester bedriften leverer. I tillegg legger vi vekt på at smart anvendelse av informasjonsteknologi åpner for en mer effektiv dialog med markedet, ikke minst ved anvendelse av e-marketing og WEB-shopper. Kurset skal gi studentene forståelse for de problemstillinger som er viktige i ledelse av IT-satsinger som støtter forretningsmessig utnyttelse av informasjonsteknologi gjennom implementering av IT-strategi. Studentene skal lære hvordan digitale forretningsprosesser utvikles, forbedres og utnyttes. Studentene skal også lære hvordan digitale forretningsprosesser samvirker med kunnskapsprosesser i organisasjonen og mellom organisasjoner. Studentene skal lære hvordan virksomhetsstrategi spiller sammen med strategisk bruk av IT på en optimal måte for digital virksomhetsutvikling. Læringsmål Kunnskapsmål Etter endt kurs skal studentene:
Ferdighetsmål Etter endt kurs skal studentene:
Holdningsmål Etter endt kurs skal studentene:
Forkunnskaper Kurset forutsetter 2 års høyskoleutdanning innen økonomi og administrasjon, markedsføring eller tilsvarende. Obligatorisk litteratur Bøker: Chaffey, Dave, Gareth White. 2011. Business information management : improving performance using information systems. 2nd ed. Prentice Hall Chaffey, Dave. 2011. E-business & e-commerce management : strategy, implementation and practice. 5th ed. Financial Times Prentice Hall Annet: Artikler og annet forelesningsmateriale (Skal avklares nærmere) Anbefalt litteratur Annet: Skal avklares nærmere Emneoversikt Forretningssystemer; Anskaffelse og implementering
Elektronisk forretningsdrift; Logistikk og salg
IT-strategier og forretningsstrategier
Case
Dataverktøy Studentene vil bli gitt fri tilgang til et ledende nettbasert forretningssystem, sannsynligvis Xledger www.xledger.no Hensikten er å gi studentene en opplevelse av hva det vil si å gjennomfør salgs- og innkjøpsprosesser i et moderne forretningssystem. Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres med 90 timer forelesninger. Forelesningen omfatter casearbeid og casene som benyttes i undervisningen vil være direkte eksamensrelevant. I løpet av semesteret vil det bli utlevert 2 øvingsoppgaver/case som studentene skal løse i grupper på inntil 3 personer. Anbefalt tidsbruk for studentene:
Eksamen Kurset avsluttes med en fem timers individuell skriftlig eksamen. Eksamenskode(r) BST 11401 Skriftlig eksamen, teller 100% for å oppnå karakter i kurset BST 1140 Forretningsutvikling og teknologi, 15 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Enkel kalkulator er tillatt. Under punktet eksamensinformasjon i studiehåndboken på web finnes det definisjoner av hjelpemidler ved skriftlig skoleeksamen. Legg særlig merke til bruk av kalkulator. http://www.bi.no/studiehandbok/hjelpemidler. Kontinuasjon Kontinuasjonseksamen tilbys ved neste ordinære gjennomføring av kurset. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI