Markedskommunikasjon

Læringsmål for studiet

Fra og med studieåret 2013/2014 er Bachelorstudiet i markedskommunikasjon og Bachelorstudiet i PR kommunikasjonsledelse slått sammen til Bachelorstudiet i PR og markedskommunikasjon.Studenter som startet på Bachelorstudiet i markedskommunikasjon høsten 2011 og høsten 2012 skal fullføre etter den studieplanen de startet på. Se under studieplaner i høyre marg.  

Bachelorstudiet i markedskommunikasjon omhandler kommunikasjonsutfordringer som annonsører, medie- og reklamebyråer må håndtere. Etter endt studium skal studentene besitte kunnskaper og ferdigheter slik at de er i stand til å påvirke de ulike aktørene i markedet.

Etter endt studium er studentene godt kvalifisert til stillinger innen kommunikasjon på annonsørsiden, konsulent/rådgiver på reklame- og mediebyråsiden og rådgiver hos PR/kommunikasjonsbyråer. Videre har studentene grunnleggende kunnskaper innen generelle økonomisk-administrative fag, noe som er viktig for å forstå sammenhengen mellom kommunikasjon og bedriftens økonomiske suksess.

KunnskapsmålFor å kunne utvikle gode kommunikasjonsstrategier må studentene ha kunnskap om teorier og metoder innen merkevareutvikling, masse- og interaktiv kommunikasjon, kampanjeplanlegging og hva som påvirker valg og atferd hos forbrukere og andre viktige aktører i markedet.

Etter endt studium har studentene også tilegnet seg kunnskap om kvantitative og kvalitative metoder for å kunne analysere disse ulike aktørene. 

FerdighetsmålDe som fullfører dette studiet skal kunne utvikle markedskommunikasjonsstrategi og konkretisere denne i en kommunikasjonskampanje. Etter endt studium skal studentene være i stand til å definere konkrete kommunikasjonsmål og utvikle kampanjeaktiviteter for å nå disse målene. Dette innebærer også at studentene har tilegnet seg evne til å utforme en merkevarestrategi, utvikle en mediestrategi og budsjettere kampanjeinvesteringer. Studentene skal også være i stand til å utforme og gjennomføre en undersøkelse for å dokumentere effektene av slike kampanjer.

HoldningsmålSom markedskommunikatører skal studentene få som oppgave å påvirke markedsaktørers valg. Således er det viktig at studentene er bevisst sin påvirkningsmakt, at de ikke bruker denne på en manipulerende måte og at de viser en stor modenhet og vilje til å vurdere etiske og samfunnsmessige dilemma knyttet til sin yrkesutøvelse.

Last Modified: 07.03.2019 08:12