Bachelor i markedsføring og ledelse (sivilmarkedsfører)

Sivilmarkedsførerstudiet

Målsetning for studiet Det femårige Sivilmarkedsførerstudiet har som formål å utdanne kandidater i markedsføring med kunnskap om ledelse basert på en markedsorientert filosofi. Studiet legger vekt på en humanistisk tilnærming og helhetstenkning, med fokus på organisasjoners evne til å utvikle seg i harmoni med omgivelsene i et markedsøkonomisk samfunn.

Sivilmarkedsførerstudiet skal gi kunnskaper og ferdigheter for markedsorienterte ledere med høy grad av personlig eksponering og hyppig mellommenneskelig kontakt. Det skal gi forståelse for konkurranseutsatt verdiskapning med vekt på transaksjons- og kommunikasjonsfunksjonene. Studiet skal gi breddekunnskap i samfunnsfag for å kunne sette ledelse og markedsføring inn i en etisk og samfunnsmessig sammenheng, og i økonomisk/administrative fag som grunnlag for tverrfaglig samarbeid med eksperter innen andre aktiviteter i verdiskapningen.

Sivilmarkedsførerstudiet skal utvikle ferdigheter i å stille strategiske spørsmål, og generere ny kunnskap i dybde og bredde basert på et bredt spekter av vitenskapelige metoder, samt stake ut en kurs og tilrettelegge utvikling av egne og andres kunnskaper, beslutnings- og handlekraft. Pedagogikken er tilrettelagt for å utvikle selvstendig tenkning og evne til konstruktivt faglig og tverrfaglig samarbeid. Studiet danner grunnlag for doktorgradstudier.

Faglig organisering Sivilmarkedsførerstudiet har en internasjonal profil hvor undervisningen delvis foregår på engelsk. I løpet av studietiden er det mulig å tilbringe ett semester (normalt 7. semester) som utvekslingsstudent ved en av NMHs samarbeidende skoler.

Studiet er delt inn i to avdelinger. Første avdeling (1., 2. og 3. studieår) gir studenten en bedriftsøkonomisk bakgrunn tilsvarende det tradisjonelle siviløkonomstudiet. Det legges vekt på generell kunnskapsoppbygging og læring av fagrelaterte teknikker og vitenskapsbaserte metoder for analyser og fremskaffelse av beslutningsgrunnlag. Det markedsøkonomiske perspektivet i fagene vektlegges noe mer enn i andre økonomisk/administrative studier av to års varighet. I tillegg utvikles kunnskaper innen samfunnsøkonomi og markedsrett.

Studiets 3. og 4. år utvider markedsføringskunnskapene, og setter første avdelingsfagene inn i en markedsorientert og strategisk helhetsramme. Kommunikasjons-, ledelses- og organisasjonsaspektene i helheten utdypes i egne kurs. Etterretnings- og metodekunnskapen utdypes i markedsanalysefaget. Innfallsvinklene samles i en internasjonal business-to-business sammenheng. Tredje år danner en helhetlig referanseramme for videre fordypninger og spesialiseringer i utvalgte anvendelsesområder. Niende og tiende semesters dybdestudier er innenfor utvalgte kunnskapsområder hvor den faglige staben har spisskompetanse og forsker aktivt.

Pedagogisk tilnærming Sivilmarkedsførertudiet benytter seg av en rekke pedagogiske metoder. Forelesningsformen brukes til formidling av kunnskap som ikke er tilgjengelig i publisert materiale. Forelesninger brukes også for å hjelpe studentene i organisering av kunnskap på en hensiktsmessig og alternativ måte. Problembasert pedagogikk benyttes til utvikling av evnen til kritisk tenkning, målrettet læring, generering av ny situasjonsrelatert kunnskap, beslutningsevne og handlekraft. Gruppeorientert pedagogikk brukes for å utvikle evnen til samarbeid for felles læring og problemløsning, og formidle budskap på en overbevisende måte, samt å tilrettelegge læring for andre. Selvstudier og dialogbasert pedagogikk, herunder gruppevis og individuell veiledning, brukes for å utvikle studentens selvstendige skjønn og utvikle evnen til selvlæring og produksjon av ny kunnskap. I enkelte fag er videregående studenter oppdragsgivere for studenter på lavere nivå, for å lære å lede andre. Foreleserne har solid akademisk og praktisk bakgrunn, og samarbeider med næringslivet for å holde undervisningen oppdatert i forhold til hendelser i forretningsverdenen.

Opptaksvilkår 1. Avdeling: Se Studiereglementet ved Handelshøyskolen BI. 2. Avdeling: Se Studiereglementet ved Handelshøyskolen BI. I tillegg kommer krav til matematikk- og økonomikunnskaper.

Valg av spesialisering og siviloppgave Ved flere søkere til en spesialiseringsretning (9. semester) enn maksimum antall ønsket studenter, vil søkerne bli rangert etter karakterer regnet ut fra resultatet oppnådd t.o.m. høstsemesteret 4. år.

Eksamen Det vises til Studieadministrativ informasjon og til kursbeskrivelser for hvert enkelt kurs. Det vises også til eksamensplanene. Eksamensformene er tilpasset målsetning og faginnhold i hvert enkelt kurs, samt en helhetstenkning hvor minst 50% av prøvingen skal være individuell. Prøvingen skal gi en balansert tilbakemelding på både kunnskaps- og ferdighetsutvikling. Normalt er det to sensorer ved hver eksamen, hvorav den ene må være ekstern. Deleksamener som teller 50% eller mindre av karakteren i kurset kan ha kun en intern sensor.

Normalstudieplanen Studiet er organisert i en rekke vekttallsdefinerte kurs med en gjennomtenkt faglig og pedagogisk progresjon og tverrfaglig balanse. Studiets generelle formål og målsetninger er utdypet og konkretisert i hvert enkelt kurs med tilhørende eksamen. Normalstudieplanen (se egen oversikt) viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på heltid, også kalt normert studietid. Ti vekttall tilsvarer ett semesters arbeid på heltid.

Forbehold Det tas forbehold om endringer i normalstudieplanen og kursbeskrivelsene.

Tilbake

Sivilmarkedsførerstudiet (1. år)

Normalstudieplanen viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på heltid, også kalt normert studietid.

Kurskode Vekttall Kursnavn Høst 2002 Vår 2003
MRK 9711 4 vt. Markedsføring E 5 timer
BØK 9700 4 vt. Bedriftsøkonomisk analyse C + E 5 timer
JUR 1030 2 vt. Markedsrett E 3 timer
MET 8006 2 vt. Statistikk C + Flv 3 timer
ORG 9612 4 vt. Organization and Leadership P
MET 2213 2 vt. Prinsipper og metoder for forskning og utredning F 1 uke
MET 9100 2 vt. Matematikk for økonomer E 5 timer

E = Skriftlig eksamen, C = Case, F = Fagoppgave, Flv = Flervalg, P = Prosjektoppgave

Tilbake

Sivilmarkedsførerstudiet (2. år)

Normalstudieplanen viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på heltid, også kalt normert studietid.

Kurskode Vekttall Kursnavn Høst 2002 Vår 2003
MRK 2220 2 vt. Product Management E 3 timer
MRK 2110 2 vt. Den europeiske utfordr.:EU, EØS, indre mar. R + F(individuell)
SØK 9354 2 vt. Mikroøkonomi E 5 timer
JUR 1030 2 vt. Markedsrett E 3 timer
BØK 9853 2 vt. Driftsregnskap og budsjettering C + E 5 timer
BØK 8950 2 vt. Investering og finansiering Flv 3 timer
MRK 9722 4 vt. Cross-Cultural Communication Flv M, P, E 2 timer
SØK 8400 2 vt. Makroøkonomi H 72 timer
MRK 9801 2 vt. Markedsføringskanaler E 4 timer

E = Skriftlig eksamen, C = Case, F = Fagoppgave, Flv = Flervalg, P = Prosjektoppgave, H = Hjemmeeksamen, R= Rapport

Tilbake

Sivilmarkedsførerstudiet (3. år)

Normalstudieplanen for 3. år i en 4-årig studiemodell.

Kurskode Vekttall Kursnavn Høst 2002 Vår 2003
MET 2030 2 vt. Kvalitativ metode P
ORG 9740 2 vt. Bedrift og samfunn E 3 timer , M
MRK 9930 3 vt. Advertising and Promotion Management P
MRK 2134 2 vt. E-marketing F 2 uke
MRK 2131 4 vt. Markedsdrevet ledelse og strategi F 1 uke
MET 2130 3 vt. Multivariat statistikk F 1 uke
MRK 2232 4 vt. Cross-cultural Communication Æ P, E 2 timer, M

E = Skriftlig eksamen, F = Fagoppgave, P = Prosjektoppgave, M = Muntlig, Æ = Midtsemester-evaluering

Normalstudieplanen for 3. år i en 5-årig studiemodell.

Kurskode Vekttall Kursnavn Høst 2002 Vår 2003
MET 2030 2 vt. Kvalitativ metode P
MRK 9930 3 vt. Advertising and Promotion Management P
ORG 9740 2 vt. Bedrift og samfunn E 3 timer , M
MRK 2231 2 vt. Cross-cultural Communication E 2t + M
2 vt. Valgfag X
MRK 2131 4 vt. Markedsdrevet ledelse og strategi F 1 uke
MRK 2230 5 vt. Diplomoppgave F 1 uke

Tilbake

Sivilmarkedsførerstudiet (4. år)

Normalstudieplanen viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på heltid, også kalt normert studietid.

Kurskode Vekttall Kursnavn Høst 2002 Vår 2003
SMF 2140 10 vt. Siviloppgave Siviloppgave
MRK* 5 vt. Spesialisering I X
MRK* 5 vt. Spesialisering II X

* Spesialiseringer i studieåret 2002/2003:

Kurskode Vekttall Kursnavn Høst 2002 Vår 2003
MRK 9842 5 vt. Internat. Brand Building Mgt. and Research P
MRK 9943 5 vt. Kultur og ledelse P
MRK 2040 5 vt. Globalisering P, Klassedeltagelse
MRK 9844 5 vt. E- Business 3 korte oppgaver, F 2 uker
MRK 9848 5 vt. Relasjonsmarkedsføring P
MRK 9849 5 vt. Retailing and Channel Management C, P
MRK 9940 5 vt. Public and Societal Marketing P, F, F ,F
MRK 9941 5 vt. Serviceledelse og tjenestemarkedsføring P
MRK 9944 5 vt. Ledelse og nye organisasjonsformer P, M
MRK 2133 5 vt. Business and Marketing Ethics C, F 1 uke
GRA 2240 5 vt Medier - kommunikasjon og kultur P
GRA 2241 5 vt Kompetansebasert endringsledelse P, E 4 timer
GRA 2242 5 vt B2B Marketing and Industrial Networks Klassedelt., M, P, E 3 timer

E = Skriftlig eksamen, C = Case, F = Fagoppgave, P = Prosjektoppgave,M = Muntlig

Tilbake

Sivilmarkedsførerstudiet (5. år)

Normalstudieplanen viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på heltid, også kalt normert studietid.

Kurskode Vekttall Kursnavn Høst 2002 Vår 2003
GRA 2250 4 vt. Organisering og ledelse av den intellektuelle kapital Prosjekt, E 5t.
GRA 2251 2 vt. Strategic Decision Making X
GRA 2254 6 vt. Oppgave i markedsføring Prosjekt
GRA 2252 4 vt. Key Stakeholder Marketing 4 delevalueringer, se kurs- beskrivelsen
GRA 2253 4 vt. Strategisk kommunikasjonsledelse Prosjekt E 3 t., M

Tilbake