Bachelor i markedsføring og ledelse (sivilmarkedsfører)

Sivilmarkedsførerstudiet

Målsetning for studiet Det fireårige Sivilmarkedsførerstudiet har som formål å utdanne kandidater i markedsføring med kunnskap om ledelse basert på en markedsorientert filosofi. Studiet legger vekt på en humanistisk tilnærming og helhetstenkning, med fokus på organisasjoners evne til å utvikle seg i harmoni med omgivelsene i et markedsøkonomisk samfunn.

Sivilmarkedsførerstudiet skal gi kunnskaper og ferdigheter for markedsorienterte ledere med høy grad av personlig eksponering og hyppig mellommenneskelig kontakt. Det skal gi forståelse for konkurranseutsatt verdiskapning med vekt på transaksjons- og kommunikasjonsfunksjonene. Studiet skal gi breddekunnskap i samfunnsfag for å kunne sette ledelse og markedsføring inn i en etisk og samfunnsmessig sammenheng, og i økonomisk/administrative fag som grunnlag for tverrfaglig samarbeid med eksperter innen andre aktiviteter i verdiskapningen.

Sivilmarkedsførerstudiet skal utvikle ferdigheter i å stille strategiske spørsmål, og generere ny kunnskap i dybde og bredde basert på et bredt spekter av vitenskapelige metoder, samt stake ut en kurs og tilrettelegge utvikling av egne og andres kunnskaper, beslutnings- og handlekraft. Pedagogikken er tilrettelagt for å utvikle selvstendig tenkning og evne til konstruktivt faglig og tverrfaglig samarbeid. Studiet danner grunnlag for hovedfags- og doktorgradstudier.

Faglig organisering Sivilmarkedsførerstudiet har en internasjonal profil hvor undervisningen delvis foregår på engelsk. I løpet av studietiden er det mulig å tilbringe ett semester (normalt 7. semester) som utvekslingsstudent ved en av NMHs samarbeidende skoler.

Studiet er delt inn i to avdelinger. Første avdeling (1. og 2. studieår) gir studenten en bedriftsøkonomisk bakgrunn tilsvarende det tradisjonelle siviløkonomstudiet. Det legges vekt på generell kunnskapsoppbygging og læring av fagrelaterte teknikker og vitenskapsbaserte metoder for analyser og fremskaffelse av beslutningsgrunnlag. Det markedsøkonomiske perspektivet i fagene vektlegges noe mer enn i andre økonomisk/administrative studier av to års varighet. I tillegg utvikles kunnskaper innen etikk, samfunnsøkonomi og markedsrett.

Andre avdelings første år (studiets 3. år) utvider markedsføringskunnskapene, og setter første avdelingsfagene inn i en markedsorientert og strategisk helhetsramme. Kommunikasjons-, ledelses- og organisasjonsaspektene i helheten utdypes i egne kurs. Etterretnings- og metodekunnskapen utdypes i markedsanalysefaget. Innfallsvinklene samles i en internasjonal business-to-business sammenheng. Tredje år danner en helhetlig referanseramme for 7. semesters spesialiseringer i utvalgte anvendelsesområder, og 8. semesters dybdestudier innen utvalgte kunnskapsområder hvor den faglige staben har spisskompetanse og forsker aktivt.

Pedagogisk tilnærming Sivilmarkedsførertudiet benytter seg av en rekke pedagogiske metoder. Forelesningsformen brukes til formidling av kunnskap som ikke er tilgjengelig i publisert materiale. Forelesninger brukes også for å hjelpe studentene i organisering av kunnskap på en hensiktsmessig og alternativ måte. Problembasert pedagogikk benyttes til utvikling av evnen til kritisk tenkning, målrettet læring, generering av ny situasjonsrelatert kunnskap, beslutningsevne og handlekraft. Gruppeorientert pedagogikk brukes for å utvikle evnen til samarbeid for felles læring og problemløsning, og formidle budskap på en overbevisende måte, samt å tilrettelegge læring for andre. Selvstudier og dialogbasert pedagogikk, herunder gruppevis og individuell veiledning, brukes for å utvikle studentens selvstendige skjønn og utvikle evnen til selvlæring og produksjon av ny kunnskap. I enkelte fag er videregående studenter oppdragsgivere for studenter på lavere nivå, for å lære å lede andre. Foreleserne har solid akademisk og praktisk bakgrunn, og samarbeider med næringslivet for å holde undervisningen oppdatert i forhold til hendelser i forretningsverdenen.

Opptaksvilkår 1. Avdeling: Se Studiereglementet ved Handelshøyskolen BI. 2. Avdeling: Se Studiereglementet ved Handelshøyskolen BI. I tillegg kommer krav til matematikk- og økonomikunnskaper.

Valg av spesialisering og siviloppgave Ved flere søkere til en spesialiseringsretning (7. semester) enn maksimum antall ønsket studenter, vil søkerne bli rangert etter karakterer regnet ut fra resultatet oppnådd t.o.m. høstsemesteret 3. år. I tillegg vil en begrunnet søknad om hvorfor studenten ønsker dette valget bli lagt til grunn.

Eksamen Det vises til Studieadministrativ informasjon og til kursbeskrivelser for hvert enkelt kurs. Det vises også til eksamensplanene. Eksamensformene er tilpasset målsetning og faginnhold i hvert enkelt kurs, samt en helhetstenkning hvor minst 50% av prøvingen skal være individuell. Prøvingen skal gi en balansert tilbakemelding på både kunnskaps- og ferdighetsutvikling. Normalt er det to sensorer ved hver eksamen, hvorav den ene må være ekstern. Deleksamener som teller 50% eller mindre av karakteren i kurset kan ha kun en intern sensor.

Normalstudieplanen Studiet er organisert i en rekke vekttallsdefinerte kurs med en gjennomtenkt faglig og pedagogisk progresjon og tverrfaglig balanse. Studiets generelle formål og målsetninger er utdypet og konkretisert i hvert enkelt kurs med tilhørende eksamen. Normalstudieplanen (se egen oversikt) viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på heltid, også kalt normert studietid. Ti vekttall tilsvarer ett semesters arbeid på heltid.

Forbehold Det tas forbehold om endringer i normalstudieplanen og kursbeskrivelsene.

Sivilmarkedsførerstudiet (1. år)

Normalstudieplanen viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på heltid, også kalt normert studietid.

Kurskode Kursnavn Vekttall Høst/eks.form Vår/eks.form
MRK 9711 Markedsføring 4 90 E5t
MET 9100 Matematikk for økonomer 2 60 E4t
BØK 9530 Økonomistyring I 4 50 50 E5t
MET 9810 Metodefilosofi og utredningsmetodikk 4 60 F1uke
MET 8006 Statistikk og dataanalyse 2 54 C+Fv3t
ORG 9612 Organization og leadership I 4 90 P *
Sum 20

E=Skriftlig eksamen, F=Fagoppgave, C=Case som må løses men ikke innleveres, P=Prosjektoppgave, Fv=Flervalg, * = Innleveringsoppgaver

Sivilmarkedsførerstudiet (2. år)

Normalstudieplanen viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på heltid, også kalt normert studietid.

Kurskode Kursnavn Vekttall Høst/eks.form Vår/eks.form
MRK 9921 Product Management 3 45 P+Fv+Fv *
SØK 9354 Mikroøkonomi 2 45 E 5t
JUR 9355 Bedriftsrett 2 42 E 3t
BØK 9352 Økonomistyring II: Planlegging og kontroll 3 63 E 5t
BØK 8950 Investering og finansiering 2 42 Fv 3t
MRK 9722 Cross-cultural Communication 4 80 P+E 4t *
JUR 1030 Markedsrett 2 42 E 3t
SØK 9624 Makroøkonomi 2 45 H
Sum 20

E=Skriftlig eksamen, P=Prosjektoppgave, Fv=Flervalg, H=Hjemmeeksamen, * = Innleveringsoppgaver

Sivilmarkedsførerstudiet (3. år)

Normalstudieplanen viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på heltid, også kalt normert studietid.

Kurskode Kursnavn Vekttall Høst/eks.form Vår/eks.form
MET 2030 Kvalitativ metode 2 40 E 3t
ORG 9830 Organization and leadership II 2 45 E 4t
MRK 9930 Advertising and Promotion Management 3 60 P
MRK 9931 Markedsdrevet ledelse og strategi 5 120 F 1 uke
MRK 9732 Corporate Communication 4 P * 80 M+P+E4t *
MET 9830 Multivariat statistikk 4 60 F 1 uke
Sum 20

E=Skriftlig eksamen, P=Prosjektoppgave, F=Fagoppgave, M=Muntlig eksamen, * = Innleveringsoppgaver

Sivilmarkedsførerstudiet (4. år)

Normalstudieplanen viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på heltid, også kalt normert studietid.

Kurskode Kursnavn Vekttall Høst/eks.form Vår/eks.form
ORG 9740 Bedrift og samfunn 2 45 E 3t
SMF 9740 Siviloppgave 8 40 * S
MRK ** Spesialisering I 5 80 P *
MRK ** Spesialisering II 5 80 P *
Sum 20

E=Skriftlig eksamen, P=Prosjektoppgave, F=Fagoppgave, M=Muntlig eksamen, * = Innleveringsoppgaver

** Spesialiseringer i studieåret 2000/2001:

MRK 9845 Knowledge Management: Learning and Leadership in the Postindustrial Economy MRK 9842 International Brand Building Management and Research MRK 9943 Kultur og ledelse MRK 9942 Psykologi og markedsføring MRK 2040 Globalisering MRK 9844 Internett som markedsføringsmedium MRK 9848 Relasjonsmarkedsføring MRK 9849 Retailing and Channel Management MRK 9940 Public and Societal Marketing MRK 9941 Serviceledelse og tjenestemarkedsføring MRK 9944 Ledelse og nye organisasjonsformer