VHL 3556 Retail II: Butikkledelse, ekspansjonsstrategier og kjedeledelse
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
VHL 3556 Retail II: Butikkledelse, ekspansjonsstrategier og kjedeledelse Kursansvarlig Jan Ivar Fredriksen Institutt Institutt for markedsføring Semester Vår Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Butikken med kunder, medarbeidere, varer og utstyr må fungere i et effektivt samspill. Velfungerende enkeltbutikker danner basisgrunnlaget for vekst og ekspansjon. Kurset har fokus på butikk- og kjededrift med vekt på gode medarbeider- og lederrelasjoner. Retail 2 er det andre av to kurs innenfor retailing. I sentrum står butikkledelse, ekspansjonsstrategier og kjedeledelse. Første kurs, Retail 1, omhandlet konkurransefortrinn, lokaliserings- og sortimentsopplevelsen. Læringsmål Kunnskapsmål Studenten skal tilegne seg kunnskap og/eller inngående kjennskap innenfor følgende områder:
Ferdighetsmål Studentene skal etter endt kurs kunne:
Holdningsmål: Holdningsmålene for Retail 1 og Retail 2 er sammenfallende og omfatter:
Forkunnskaper Kurset bygger på VHL 3552 Retail 1: Konkurransefortrinn, lokaliserings- og sortimentsopplevelsen Obligatorisk litteratur Bøker: Fredriksen, Jan Ivar. 2010. Varehandelsledelse. Fagbokforlaget. Kapittel 7 - 10 og 12 Levy, Michael, Barton A. Weitz. 2012. Retailing management. 8th ed. McGraw-Hill/Irwin. Kapittel 16 - 18 Nilssen, Børge. 2009. Franchise : verdiøkende samarbeid mellom selvstendige parter. 2. utg. Fagbokforlaget Anbefalt litteratur Tidsskrift: Bransjetidsskrifter. Kjedemagasinet, Dagligvarehandelen, Tekstilforum m.v. Emneoversikt Personalledelse i varehandelen Organisering Leder- og medarbeiderroller, Kompetansebehovs- og stillingsanalyser, rekruttering, utvalg, ansettelse, samt belønning, ivaretakelse og utvikling av medarbeidere Kostnads- og svinnkontroll Medarbeidere og ressursallokering Miljøhensyn og energiøkonomisering Vedlikehold Svinnanalyser og svinntiltak i butikken verdikjede Serviceledelse og servicemarkedsføring Salgs- og serviceopplevelsen Serviceleveranseprosesser Servicekvalitet og avviksanalyser Kompetanse, motivasjon, handlingsrom og serviceklima Personlig- selvbetjeningsbasert- og teknologibasert service servicelveranser i og utenfor butikk Butikkutforming, miljø og visuell vareplassering Butikkutforming og planløsning Vareplassering og -eksponering Space Management og kommunikasjon Category Management og kommunikasjon Atmosfære og miljø i butikken Websidedesign og butikkdesign Retailkjeden, fra lokal suksess til internasjonal merkevare Ekspansjon gjennom filial- og/eller francisekjede Rammebetingelser analyser og forarbeider til ekspansjon Butikkonseptet, og driftskonseptene Valg av samarbeidsform Franchisekonseptet Franchisepakken Franchiseavtalen Dataverktøy Studentene trenger tilgang til internett. Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres som prosessundervisning fordelt på klasseromsundervisning, individuelle oppgaver, gruppearbeid og individuell/felles veiledning. Kurset er praktisk-teoretisk i den forstand at mye av teorien diskuteres i en praktisk sammenheng. Studentene velger aktører fra bransjen som benyttes i diskusjoner og øvingsoppgaver. Arbeidskrav: Studentene skal i løpet av kurset gjennomføre 2 øvingsoppgaver etter nærmere angitte frister. Det oppfordres her til å arbeide i grupper på 2-4 studenter. Gruppene gis gruppevis tilbakemelding på sine løsningsforslag. Øvingsoppgavene skal innleveres elektronisk i It's learning.
Arbeidskrav Innlevering og godkjenning av 1 av 2 løsningsforslag på øvingsoppgavene. Det kreves at arbeidskravet er godkjent for å få avlegge eksamen i kurset. Eksamen Kurset avsluttes med en fem timers individuell skriftlig eksamen Eksamenskode(r) VHL 35561 - Skriftlig eksamen som teller 100% for å oppnå godkjent karakter i kurset VHL 3556 Retail II, 7,5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Ingen hjelpemidler er tillatt. Kontinuasjon Kontinuasjonseksamen avholdes hvert semester. Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke avlegge eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring. Studenter som ikke får bestått på skriftlig eksamen eller som ønsker å forbedre karakteren, kan ta kontinuasjonseksamen ved neste gjennomføring av eksamen. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI