VHL 3556 Retail II: Butikkledelse, ekspansjonsstrategier og kjedeledelse

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014

VHL 3556 Retail II: Butikkledelse, ekspansjonsstrategier og kjedeledelse


Kursansvarlig
Jan Ivar Fredriksen

Institutt
Institutt for markedsføring

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Butikken med kunder, medarbeidere, varer og utstyr må fungere i et effektivt samspill. Velfungerende enkeltbutikker danner basisgrunnlaget for vekst og ekspansjon. Kurset har fokus på butikk- og kjededrift med vekt på gode medarbeider- og lederrelasjoner.

Retail 2 er det andre av to kurs innenfor retailing. I sentrum står butikkledelse, ekspansjonsstrategier og kjedeledelse. Første kurs, Retail 1, omhandlet konkurransefortrinn, lokaliserings- og sortimentsopplevelsen.

Læringsmål
Kunnskapsmål
Studenten skal tilegne seg kunnskap og/eller inngående kjennskap innenfor følgende områder:

  • Sammenhenger mellom arbeidsoppgaver, kompetansebehov og utfordringer for arbeidsmiljøet med tanke på organisering av en detaljistvirksomhet
  • Forarbeider og prosesser knyttet til rekruttering, ansettelser, belønning og utvikling av medarbeidere
  • Viktige forhold knyttet til kostnads- og svinnkontroll, inkludert kunnskap om aktuelle verktøy og analysemodeller
  • Helhetlige tilnærminger til servicebegrepet og serviceleveranseprosesser med vekt på salgs- og serviceopplevelsen
  • Relevante tilnærminger for avviksanalyser innenfor kundeservice og servicekvalitet
  • Ledelsens og personalets rolle med tanke på serviceklimaet og serviceleveransen, herunder den enkelte medarbeiders rolle, handlingsrom og kompetanse
  • Dynamikken innenfor alternative serviceleveranser der teknologien erstatter mennesker, herunder selvbetjeningssystemer og bruk av interaktive teknologiløsninger
  • Butikken som markedsføringsmedium, herunder fokus på planløsning, vareplassering og bruk av så vel tradisjonelle som nye administrasjons- og styringsverktøy
  • Bruk av digitale verktøy ved salg, serviceleveranse og eksponering av varer
  • Hvordan ulike kjeder er organisert
  • Viktige drivkrefter for ekspansjon av en detaljistvirksomhet
  • Viktige forarbeider og analyser for valg av driftsform/samarbeidsform ved ekspansjon
  • Hvordan et franchisekonsept, en franchisepakke og en franchiseavtale blir utformet

Ferdighetsmål
Studentene skal etter endt kurs kunne:
  • Planlegge og gjennomføre forarbeider og tiltak knyttet opp mot rekrutteringsprosesser i et detaljhandelsforetak
  • Planlegge og administrere administrative systemer tilknyttet personalbelønning, personalutvikling og karriereplanlegging for en detaljhandelsvirksomhet
  • Gjennomføre analyser og tiltak innenfor kostnads- og svinnkontroll i detaljhandelsvirksomheten
  • Med tanke på kunde- og medarbeidertilfredshet i virksomheten, og ut fra analyse og ønsket serviceprofil, etablere programmer for gjennomføring av serviceleveranser med tilhørende medarbeider- og kundeopplæring
  • Gi kvalifiserte innspill innenfor planløsning, varegruppering, varegruppeplassering, vareeksponerinng, visuell kommunikasjon og miljøskapende tiltak i en butikk
  • Gi kvalifiserte innspil til nye løsninger i kombinasjoner mellom nettbutikk og tradisjonell butikk
  • Ut fra analyse og viktige drivkrefter, vurdere valg av ulike drifts-/samarbeidsformer ved ekspansjon til kjede
  • Ut fra en helhetlig vurdering av viktige beslutningsområder for en detaljist, utforme et kjede-/franchisekonsept med tilhørende innhold (kjede-/franchisepakken) og aktuelle juridiske avtaler (franchiseavtalen)

Holdningsmål:
Holdningsmålene for Retail 1 og Retail 2 er sammenfallende og omfatter:
  • Kandidaten skal underveis og etter kurset se betydningen av tverrfaglighet og helhet i fagområdet.
  • Studentene skal oppmuntres til refleksjon rundt betydningen av analyse før og etter tiltak for ulike sider ved butikkens strategi og drift
  • Øke bevissthet for betydningen av at butikken består av mennesker, varer og teknologi i et samspill og derigjennom understrekes betydningen av at det skapes harmoni, mental likevekt og økonomisk trygghet for ledelse, medarbeidere og detaljistens kunder

Forkunnskaper
Kurset bygger på VHL 3552 Retail 1: Konkurransefortrinn, lokaliserings- og sortimentsopplevelsen

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Fredriksen, Jan Ivar. 2010. Varehandelsledelse. Fagbokforlaget. Kapittel 7 - 10 og 12
Levy, Michael, Barton A. Weitz. 2012. Retailing management. 8th ed. McGraw-Hill/Irwin. Kapittel 16 - 18
Nilssen, Børge. 2009. Franchise : verdiøkende samarbeid mellom selvstendige parter. 2. utg. Fagbokforlaget


Artikkelsamling:
Fredriksen, Jan Ivar (red.). 2014. Retail II. Artikler som publiseres i itslearning under aktuelle temaer

Anbefalt litteratur

Tidsskrift:
Bransjetidsskrifter. Kjedemagasinet, Dagligvarehandelen, Tekstilforum m.v.

Emneoversikt
Personalledelse i varehandelen
Organisering
Leder- og medarbeiderroller,
Kompetansebehovs- og stillingsanalyser, rekruttering, utvalg, ansettelse, samt belønning, ivaretakelse og utvikling av medarbeidere

Kostnads- og svinnkontroll
Medarbeidere og ressursallokering
Miljøhensyn og energiøkonomisering
Vedlikehold
Svinnanalyser og svinntiltak i butikken verdikjede

Serviceledelse og servicemarkedsføring
Salgs- og serviceopplevelsen
Serviceleveranseprosesser
Servicekvalitet og avviksanalyser
Kompetanse, motivasjon, handlingsrom og serviceklima
Personlig- selvbetjeningsbasert- og teknologibasert service
servicelveranser i og utenfor butikk

Butikkutforming, miljø og visuell vareplassering
Butikkutforming og planløsning
Vareplassering og -eksponering
Space Management og kommunikasjon
Category Management og kommunikasjon
Atmosfære og miljø i butikken
Websidedesign og butikkdesign

Retailkjeden, fra lokal suksess til internasjonal merkevare
Ekspansjon gjennom filial- og/eller francisekjede
Rammebetingelser analyser og forarbeider til ekspansjon
Butikkonseptet, og driftskonseptene
Valg av samarbeidsform
Franchisekonseptet
Franchisepakken
Franchiseavtalen

Dataverktøy
Studentene trenger tilgang til internett.

Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres som prosessundervisning fordelt på klasseromsundervisning, individuelle oppgaver, gruppearbeid og individuell/felles veiledning. Kurset er praktisk-teoretisk i den forstand at mye av teorien diskuteres i en praktisk sammenheng. Studentene velger aktører fra bransjen som benyttes i diskusjoner og øvingsoppgaver.

Arbeidskrav:
Studentene skal i løpet av kurset gjennomføre 2 øvingsoppgaver etter nærmere angitte frister. Det oppfordres her til å arbeide i grupper på 2-4 studenter. Gruppene gis gruppevis tilbakemelding på sine løsningsforslag. Øvingsoppgavene skal innleveres elektronisk i It's learning.

Aktivitet
Timebruk
Deltagelse i forelesning
36
Foreberedelse til forelesningene
33
Oppgaveløsning og gruppearbeid
65
Kollokvier og medstudentveiledning
26
Selvstudium/lese litteratur/eksamensforberedelser
40
Anbefalt tidsbruk totalt
200

    Arbeidskrav
    Innlevering og godkjenning av 1 av 2 løsningsforslag på øvingsoppgavene. Det kreves at arbeidskravet er godkjent for å få avlegge eksamen i kurset.

    Eksamen
    Kurset avsluttes med en fem timers individuell skriftlig eksamen

    Eksamenskode(r)
    VHL 35561 - Skriftlig eksamen som teller 100% for å oppnå godkjent karakter i kurset VHL 3556 Retail II, 7,5 studiepoeng.

    Hjelpemidler til eksamen
    Ingen hjelpemidler er tillatt.

    Kontinuasjon
    Kontinuasjonseksamen avholdes hvert semester.
    Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke avlegge eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring. Studenter som ikke får bestått på skriftlig eksamen eller som ønsker å forbedre karakteren, kan ta kontinuasjonseksamen ved neste gjennomføring av eksamen.


    Tilleggsinformasjon