VHL 3549 Butikkledelse
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2016/2017 English version |
VHL 3549 Butikkledelse
Kursansvarlig
Robert Ingvaldsen
Institutt
Institutt for markedsføring
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Kurset er målrettet for studenter innenfor markedsførings- og økonomirelaterte fagområder som ønsker innsikt og forståelse i sentrale områder innenfor varehandelsledelse.
Temaene i kurset er bygget opp rundt en helhet som omfatter sentrale områder innefor etablering, organisering og drift av en butikk.
Læringsmål
Kunnskapsmål
Studenten skal tilegne seg en grunnleggende begrepskunnskap, -innsikt og -forståelse innefor områder knyttet til etablering, organisering og drift av en butikk, herunder:
- Forbrukeradferd og markedssegmentering i varehandelen.
- Formålet med virksomheten (visjon og forretningsidé)
- Strategiske analyser
- Kundens sortiments- og prisopplevelse
- Forhold med betydning for detaljistens lokalisering
- Organisering og kompetansebehov
- Betydningen av kompetente og motiverte medarbeidere
- Kundeservice og personlig salg
- Butikkutforming og butikken som markedsføringsmedium
- Analyse av og tiltak mot svinn
- Økonomiske nøkkeltall og tilhørende beregninger (kort innføring)
Ferdighetsmål
- Kunne foreta en strategisk analyse for en gitt detaljhandelsvirksomhet
- Kunne diskutere valg av aktuelle markedsstrategier
-
Kunne strategisk og operativt delta i planlegging og realisering av aktuelle butikkonsepter med vekt på:
- Valgt profil
- Sortimentsopplevelsen
- Prisopplevelsen
- Valg av lokalisering og lokaliseringsopplevelsen
-
Kunne strategisk og operativt bidra i beslutninger knyttet til:
- Organisering og personalplanlegging
- Programmer for kundeservice og utøvelse av personlig salg i butikk - Beherske en helhetlig beslutningsramme for bruk av butikken som markedsføringsmedium, samt kunne utnytte dette strategisk og i butikkens daglige drift
- Kunne strategisk og operativt bidra i arbeid tilknyttet kostnads og svinnkontroll
Holdningsmål
- Kandidaten skal etter kurset se betydningen av tverrfaglighet og helhet i fagområdet.
- Oppmuntre til refleksjon rundt betydningen av analyse før og etter tiltak for ulike sider ved butikkens strategi og drift
- Øke bevisstheten for betydningen av at butikken består av mennesker, varer og teknologi i et samspill
- Se betydningen av at det skapes harmoni, mental likevekt og økonomisk trygghet for ledelse, medarbeidere og detaljistens kunder
Forkunnskaper
Grunnleggende kurs innen markedsføring og bedriftsøkonomi.
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Fredriksen, Jan Ivar. 2010. Varehandelsledelse. Fagbokforlaget. 236 sider, Kap.2 - 12. Kap. 1 er tatt ut da det dekkes i VHL3403. Kap 4 og 11 vil bli kort gjennomgått da det blir grundigere behandlet i VHL3558
Levy, Weitz & Grewal. 2014. Retailing Management. 9. Mc Graw-Hill. kap.3, 4, 5, 7 - 13, 15 - 18
Artikkelsamling:
Ingvaldsen, Robert. 2016. Noen utvalgte artikler fra bransjetidskrifter. ca. 50 sider. Artikkelsamlingen publiseres på Itslearning
Anbefalt litteratur
Tidsskrift:
Bransjetidskrifter
Emneoversikt
- Detaljhandelen, detaljistbransjer, profiler, formater, eierstrukturer og kjeder
- Forbrukeradferd og markedssegmentering med vekt på informasjonsbasert relasjonsbygging med kunden
- Markedsstrategi og strategisk analyse
- Sortimentsopplevelsen
- Prisopplevelsen
- Lokaliseringsbeslutninger ut fra kjøpssituasjoner og faktabaserte beslutningssystemer
- Detaljistens organisering og personalplanlegging
- Butikkmedarbeiderens kompetanse og motivasjon
- Detaljistens kundeservice
- Personlig salg i detaljhandelen
- Butikkutforming og butikken som markedsføringsmedium
- Økonomiske nøkkeltall (kort innføring)
- Svinnanalyse og -tiltak
Dataverktøy
Tilgang til Internett. Business Analyst fra Geoinsight (demo)
Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres som prosessundervisning fordelt på klasseromsundervisning, individuelle oppgaver, gruppearbeid og individuell/felles veiledning. Kurset er praktisk-teoretisk i den forstand at mye av teorien diskuteres i en praktisk sammenheng. Studentene velger aktører fra bransjen som benyttes i diskusjoner og øvingsoppgaver.
Studentene kan på frivillig basis, i løpet av kurset, gjennomføre 3 øvingsoppgaver etter nærmere angitte frister. Det oppfordres her til å arbeide i grupper på 2 - 4 studenter. Gruppene gis gruppevis tilbakemelding på sine løsningsforslag. Øvingsoppgavene skal innleveres elektronisk i It's learning.
Aktivitet | Timebruk |
Deltagelse i forelesning | 36 |
Foreberedelse til forelesningene | 34 |
Oppgaveløsning og gruppearbeid | 65 |
Selvstudium/lese litteratur/eksamensforberedelser | 60 |
Eksamen | 5 |
Anbefalt tidsbruk totalt | 200 |
Eksamen
Kurset avsluttes med en fem timers individuell skriftlig eksamen.
Eksamenskode(r)
VHL 35491 - Skriftlig eksamen som teller 100% for å oppnå godkjent karakter i kurset VHL 3549 Butikkledelse, 7,5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Kontinuasjon
Det arrangeres kontinuasjonseksamen hvert semester.
Tilleggsinformasjon
© Copyright Handelshøyskolen BI