VHL 3549 Butikkledelse
VHL 3549 Butikkledelse
Kurset er målrettet for studenter innenfor markedsførings- og økonomirelaterte fagområder som ønsker innsikt og forståelse i sentrale områder innenfor varehandelsledelse.
Temaene i kurset er bygget opp rundt en helhet som omfatter sentrale områder innenfor etablering, organisering og drift av en butikk.
Studenten skal tilegne seg en grunnleggende begrepskunnskap, -innsikt og -forståelse innenfor områder knyttet til etablering, organisering og drift av en butikk, herunder:
- Forbrukeratferd og markedssegmentering i varehandelen.
- Formålet med virksomheten (visjon og forretningsidé)
- Strategiske analyser
- Kundens sortiments- og prisopplevelse
- Forhold med betydning for detaljistens lokalisering
- Organisering og kompetansebehov
- Betydningen av kompetente og motiverte medarbeidere
- Kundeservice og personlig salg
- Butikkutforming og butikken som markedsføringsmedium
- Analyse av og tiltak mot svinn
- Økonomiske nøkkeltall og tilhørende beregninger (kort innføring)
- Kunne foreta en strategisk analyse for en gitt detaljhandelsvirksomhet
- Kunne diskutere valg av aktuelle markedsstrategier
- Kunne strategisk og operativt delta i planlegging og realisering av aktuelle butikkonsepter med vekt på:
- Valgt profil
- Sortimentsopplevelsen
- Prisopplevelsen
- Valg av lokalisering og lokaliseringsopplevelsen
- Kunne strategisk og operativt bidra i beslutninger knyttet til:
- Organisering og personalplanlegging
- Nødvendig kompetanse og motivasjon
- Programmer for kundeservice og utøvelse av personlig salg i butikk
- Organisering og personalplanlegging
- Beherske en helhetlig beslutningsramme for bruk av butikken som markedsføringsmedium, samt kunne utnytte dette strategisk og i butikkens daglige drift
- Kunne strategisk og operativt bidra i arbeid tilknyttet kostnads og svinnkontroll.
- Kandidaten skal etter kurset se betydningen av tverrfaglighet og helhet i fagområdet.
- Oppmuntre til refleksjon rundt betydningen av analyse før og etter tiltak for ulike sider ved butikkens strategi og drift
- Øke bevisstheten for betydningen av at butikken består av mennesker, varer og teknologi i et samspill
- Se betydningen av at det skapes harmoni, mental likevekt og økonomisk trygghet for ledelse, medarbeidere og detaljistens kunder
- Detaljhandelen, detaljistbransjer, profiler, formater, eierstrukturer og kjeder
- Forbrukeratferd og markedssegmentering med vekt på informasjonsbasert relasjonsbygging med kunden
- Markedsstrategi og strategisk analyse
- Sortimentsopplevelsen
- Prisopplevelsen
- Lokaliseringsbeslutninger ut fra kjøpssituasjoner og faktabaserte beslutningssystemer
- Detaljistens organisering og personalplanlegging
- Butikkmedarbeiderens kompetanse og motivasjon
- Detaljistens kundeservice
- Personlig salg i detaljhandelen
- Butikkutforming og butikken som markedsføringsmedium
- Økonomiske nøkkeltall (kort innføring)
- Svinnanalyse og -tiltak
Kurset gjennomføres med klasseromsundervisning, individuelle oppgaver, gruppearbeid og individuell/felles veiledning. Kurset er praktisk-teoretisk i den forstand at mye av teorien diskuteres i en praktisk sammenheng og med f.eks. besøk fra aktører innen bransjen.
Det tilbys kontinuasjon i gammel eksamensform/eksamenskode VHL 35491 høsten 2018 og siste gang våren 2019.
Grunnleggende kurs innen markedsføring og bedriftsøkonomi.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 30 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 2 Måned(er) Eksamenskode: VHL 35492 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 70 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Eksamenskode: VHL 35493 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 36 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 34 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 65 Time(r) | Oppgaveløsning og gruppearbeid |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 60 Time(r) | Selvstudium/lese litteratur/eksamensforberedelser |
Eksamen | 5 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.