VHL 3549 Butikkledelse
VHL 3549 Butikkledelse
Kurset er målrettet for studenter innenfor markedsførings- og økonomirelaterte fagområder som ønsker innsikt og forståelse i sentrale områder innenfor varehandelsledelse.
Temaene i kurset er bygget opp rundt en helhet som omfatter sentrale områder innenfor etablering, organisering og drift av en butikk.
Studenten skal tilegne seg en grunnleggende begrepskunnskap, -innsikt og -forståelse innenfor områder knyttet til etablering, organisering og drift av en butikk, herunder:
- Forbrukeratferd og markedssegmentering i varehandelen.
 - Formålet med virksomheten (visjon og forretningsidé)
 - Strategiske analyser
 - Kundens sortiments- og prisopplevelse
 - Forhold med betydning for detaljistens lokalisering
 - Organisering og kompetansebehov
 - Betydningen av kompetente og motiverte medarbeidere
 - Kundeservice og personlig salg
 - Butikkutforming og butikken som markedsføringsmedium
 - Analyse av og tiltak mot svinn
 - Økonomiske nøkkeltall og tilhørende beregninger (kort innføring)
 
- Kunne foreta en strategisk analyse for en gitt detaljhandelsvirksomhet
 - Kunne diskutere valg av aktuelle markedsstrategier
 - Kunne strategisk og operativt delta i planlegging og realisering av aktuelle butikkonsepter med vekt på:
- Valgt profil
 - Sortimentsopplevelsen
 - Prisopplevelsen
 - Valg av lokalisering og lokaliseringsopplevelsen
 
 - Kunne strategisk og operativt bidra i beslutninger knyttet til:
- Organisering og personalplanlegging
- Nødvendig kompetanse og motivasjon
 - Programmer for kundeservice og utøvelse av personlig salg i butikk
 
 
 - Organisering og personalplanlegging
 - Beherske en helhetlig beslutningsramme for bruk av butikken som markedsføringsmedium, samt kunne utnytte dette strategisk og i butikkens daglige drift
 - Kunne strategisk og operativt bidra i arbeid tilknyttet kostnads og svinnkontroll.
 
- Kandidaten skal etter kurset se betydningen av tverrfaglighet og helhet i fagområdet.
 - Oppmuntre til refleksjon rundt betydningen av analyse før og etter tiltak for ulike sider ved butikkens strategi og drift
 - Øke bevisstheten for betydningen av at butikken består av mennesker, varer og teknologi i et samspill
 - Se betydningen av at det skapes harmoni, mental likevekt og økonomisk trygghet for ledelse, medarbeidere og detaljistens kunder
 
- Detaljhandelen, detaljistbransjer, profiler, formater, eierstrukturer og kjeder
 - Forbrukeratferd og markedssegmentering med vekt på informasjonsbasert relasjonsbygging med kunden
 - Markedsstrategi og strategisk analyse
 - Sortimentsopplevelsen
 - Prisopplevelsen
 - Lokaliseringsbeslutninger ut fra kjøpssituasjoner og faktabaserte beslutningssystemer
 - Detaljistens organisering og personalplanlegging
 - Butikkmedarbeiderens kompetanse og motivasjon
 - Detaljistens kundeservice
 - Personlig salg i detaljhandelen
 - Butikkutforming og butikken som markedsføringsmedium
 - Økonomiske nøkkeltall (kort innføring)
 - Svinnanalyse og -tiltak
 
Kurset gjennomføres med klasseromsundervisning, individuelle oppgaver, gruppearbeid og individuell/felles veiledning. Kurset er praktisk-teoretisk i den forstand at mye av teorien diskuteres i en praktisk sammenheng og med f.eks. besøk fra aktører innen bransjen.
Det tilbys kontinuasjon i gammel eksamensform/eksamenskode VHL 35491 høsten 2018 og siste gang våren 2019.
Grunnleggende kurs innen markedsføring og bedriftsøkonomi.
| Vurderinger | 
|---|
Eksamenskategori:  Innlevering Vurderingsform:  Skriftlig innlevering Vekting:  30 Gruppering:  Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet:  2 Måned(er) Eksamenskode:  VHL 35492 Karakterskala:  ECTS Kontinuasjon:  Eksamen hvert semester  |  
Eksamenskategori:  Innlevering Vurderingsform:  Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting:  70 Gruppering:  Individuell Hjelpemidler:  
 Varighet:  3 Time(r) Eksamenskode:  VHL 35493 Karakterskala:  ECTS Kontinuasjon:  Eksamen hvert semester  |  
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
| Aktivitet | Varighet | Kommentar | 
|---|---|---|
Undervisning  | 36 Time(r)  | |
Forberedelse til undervisning  | 34 Time(r)  | |
Gruppearbeid / oppgaver  | 65 Time(r)  | Oppgaveløsning og gruppearbeid  |  
Studentenes eget arbeid med læringsressurser  | 60 Time(r)  | Selvstudium/lese litteratur/eksamensforberedelser  |  
Eksamen  | 5 Time(r)  | 
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.
