PRK 3524 Krisekommunikasjon
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
PRK 3524 Krisekommunikasjon Kursansvarlig Peggy S Brønn, Magne Aarset Institutt Institutt for kommunikasjon - kultur og språk Semester Vår Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Kriser kan ha stor betydning for virksomheters omdømme og dette kurset skal gi en innføring i kriseledelse og krisekommunikasjon. Det vil legges særlig vekt på hvordan virksomheter bør forsøke å unngå kriser ved å identifisere og forholde seg til risiko og ’issues’. I tillegg tar kurset for seg hvordan virksomheter bør kommunisere før, under og etter at en krise har oppstått. Læringsmål Kunnskapsmål Studentene skal i løpet av kurset tilegne seg grunnleggende kunnskaper om betydningen av kriseledelse og krisekommunikasjon, samt kunne anvende teorien, analysere og vurdere hvordan virksomheter bør opptre i forhold til risiko, ’issues’ og kriser. Ferdighetsmål Studentene skal kunne redegjøre for de sentrale teoretiske tilnærmingene til risiko, ’issues’ og kriser og de komplekse sammenhengene mellom de tre begrepene. De skal kunne forklare forskjellene mellom begrepene og være i stand til å analysere og utvikle planer for å håndtere dem. I tillegg skal studentene kunne foreslå og gjennomføre kommunikasjonsstrategier for en virksomhet før, under og etter en krise. Holdningsmål Studentene skal utvikle oppmerksomhet om betydningen risiko, ’issues’ og kriser har for virksomheter og deres omdømme, samt forstå betydningen av å være proaktiv og improvisere og lære i krisesituasjoner. Forkunnskaper Det forutsettes at studentene har gjennomført introduksjonskurset til PR/eller tilsvarende. Obligatorisk litteratur Bøker: Coombs, W. Timothy. 2012. Ongoing crisis communication : planning, managing, and responding. 3rd ed. Sage Aarset, Magne Vollan. 2010. Kriseledelse. Fagbokforlaget Anbefalt litteratur Bøker: Coombs, W. Timothy and Sherry J. Holladay, eds. 2010. The handbook of crisis communication. Wiley-Blackwell Emneoversikt
Dataverktøy Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset. Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres med totalt 36 timer. Det foreleses i 22 kurstimer, fordelt på de ulike emner i pensum. Fordeling av de ulike emner vil fremgå av en forelesningsplan. Som en del av undervisningsopplegget skal studentene jobbe med mindre case tilknyttet hvert emne. Case og oppgaver gjennomgås i plenum, og studentene vil også bli bedt om å presentere i løpet av kurset. I hovedsak vil kun sentrale problemstillinger i pensum bli behandlet og utdypet på forelesningene. Deler av pensum må tilegnes på egen hånd (selvstudium). Det er to obligatoriske innleveringer i løpet av kurset, begge oppgavene skal løses i grupper på maksimalt tre studenter. Den første oppgaven evalueres til godkjent/ikke godkjent. Den siste oppgaven vil være tellende for karakteren i kurset (75 %). I tillegg skal det holdes en individuell casepresentasjon som også vil være tellende (25 %). Anbefalt tidsforbruk:
Eksamen Del 1 Obligatorisk innleveringsoppgave. Oppgaven kan løses i grupper på inntil tre studenter. Vurderes til bestått/ikke bestått og må bestås for å få karakter i kurset. Del 2 Gruppeoppgave som teller 75% av karakteren. Gruppeoppgaven kan løses i grupper på inntil tre studenter. Del 3 Individuell presentasjon av case som teller 25% av karakteren Eksamenskode(r) PRK 35241 Prosesseksamen teller 100% for å oppnå karakter i kurset PRK 3524 Krisekommunikasjon, 7,5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Til individuell presentasjon - presentasjonsverktøy som powerpoint eller liknende Kontinuasjon Ved neste ordinære gjennomføring av kurset. Ved kontinuasjon må alle eksamenskomponentene tas på nytt. Tilleggsinformasjon . |
© Copyright Handelshøyskolen BI