PRK 3506 Introduksjon til PR
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2014/2015
|
PRK 3506 Introduksjon til PR
Kursansvarlig
Tor Bang
Institutt
Institutt for kommunikasjon og kultur
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
PR-/kommunikasjonsmedarbeidere og -ledere spiller en nøkkelrolle for hvordan og om organisasjoner lykkes, og fagområdet utvikler seg stadig som en følge av denne viktige rollen. I dag kalles PR ofte virksomhetskommunikasjon (”corporate communication”) eller organisasjonskommunikasjon (”organizational communication”). De ulike begrepene dekker imidlertid et felles mål; å hjelpe organisasjoner med å bygge relasjoner til interessentgruppene sine, inkludert kunder. Introduksjonskurset til PR-faget er planlagt med tanke på å gi en innføring i teorier og praktiske aktiviteter for studenter som ønsker å spesialisere seg i PR/kommunikasjon.
Dette kurset legger grunnlaget for å kunne gå videre til mer dyptpløyende kurs og pensum innen PR-området. Kurset gir et bredt innblikk i ”public relations”: tilhørende teori, yrket, metodikk og praksis. Det gir et innblikk i hva PR egentlig er og hva det omfatter, historisk opprinnelse, kommunikasjonsteori, organisasjonsteori samt oppdaterte case-studier. Dette kurset vil også ta for seg PR-praksis i frivillige og humanitære organisasjoner, medlemsorganisasjoner, idrettsforeninger osv.
Læringsmål
Kunnskapsmål
Studentene skal opparbeide en grundig forståelse for ledelse av ”public relations; PR-historie, hvorfor fagområdet er viktig, fagets rolle i organisasjoner, hvilke som er de grunnleggende PR-funksjonene, PR-verktøy og hvordan PR kan integreres og samspille med markedskommunikasjon.
Spesielt vil studentene tilegne seg kunnskap om:
- Grunnleggende kommunikasjonsteorier, modeller og fagterminologi som brukes i praktisk PR eller virksomhetskommunikasjon,
- Grunnlaget for kommunikasjon som en ledelsesfunksjon og et instrument som hjelper organisasjoner å nå sine mål,
- Hvordan media arbeider,
- Grunnlaget for effektiv kommunikasjon og hvordan dette kan måles,
- ”Issues management”/omverdensanalyse og organisasjonens samfunnsrolle,
- Metode for strategisk kommunikasjonsplanlegging.
Ferdighetsmål
Etter avsluttet kurs skal studentene være i stand til å:
- Forklare de grunnleggende teoriene innen PR,
- Beskrive prosessen med å lage en PR-/kommunikasjonsplan,
- Identifisere de forskjellige interessentgruppene til en organisasjon og forklare rollene disse har i forhold til ulike typer organisasjoner,
- Forklare hvordan PR blir praktisert i forskjellige typer organisasjoner; som private bedrifter, frivillige organisasjoner og i offentlig sektor.
- Skissere de teknologiske, organisasjonsmessige og globale utfordringene innen PR-området.
Holdninger
En generell bevissthet rundt betydningen av kommunikasjon for å bygge relasjoner som gir økt tillit til en organisasjon hos alle interessentgrupper, noe som igjen vil påvirke organisasjonens totale omdømme.
Forkunnskaper
Ingen
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Wilcox, Dennis L., Glenn T. Cameron. 2014. Public relations : strategies and tactics. 11h ed. Pearson
Anbefalt litteratur
Bøker:
Ihlen, Øyvind. 2013. PR og strategisk kommunikasjon : teorier og fagidentitet. Universitetsforlaget
Emneoversikt
- PR /kommunikasjonens rolle i organisasjoner
- PR-historie
- Et teoretisk grunnlag for PR
- Etikk, jus og profesjonalitet
- Planleggingsprosessen
- Medierelasjoner
- Intern-/medarbeiderkommunikasjon
- Relasjoner til lokalsamfunnet
- Økonomiske relasjoner
- PR i frivillig sektor
- Samfunns- og myndighetskontakt
- Virksomhetskommunikasjon/PR
Dataverktøy
Det stilles ingen spesielle krav til forkunnskaper.
Læreprosess og tidsbruk
Undervisningen i kurset er fordelt mellom forelesninger og veiledning. Studentene kan ta kontakt med foreleser for veiledning.
Anbefalt tidsbruk:
Aktivitet | Timebruk |
Delta på forelesninger | 36 |
Forberedelse til forelesninger | 36 |
Arbeid med prosjektoppgave | 128 |
Anbefalt tidsbruk totalt | 200 |
Eksamen
Karakter i dette kurset baseres på følgende aktiviteter og vekting:
1) En times individuell eksamen på skolen midt i semesteret: teller 30 %
2) En ukes Case-analyse (kan gjøres i grupper med opp til tre studenter): teller 40 %
3) En tretimers individuell skriftlig eksamen: teller 30 %
Endelig karakter blir gitt på grunnlag av alle deler av evalueringen.
Eksamenskode(r)
PRK 35061 – Prosessevaluering teller 100 % av den endelige karakteren i PRK 3506 Introduksjon til PR, 7,5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
Individuell eksamen 1 time - Ingen hjelpemidler
Case - Alle hjelpemidler
Individuell ekasamen 3 timer - Ingen hjelpemidler
Kontinuasjon
Ved neste ordinære gjennomføring av kurset.
Ved kontinuasjon må alle eksamenskomponentene tas på nytt.
Tilleggsinformasjon