PRK 3506 PR - teorier og strategier - KONTINUASJONSEKSAMEN
PRK 3506 PR - teorier og strategier - KONTINUASJONSEKSAMEN
Dette kurset ble undervist siste gang våren 2019. Det ble satt opp konitnuasjonseksamen høsten 2019 og siste gang våren 2020.
Ekstraordinær kontinuasjon tilby høsten 2020.
PR-/kommunikasjonsmedarbeidere og -ledere spiller en nøkkelrolle for hvordan og om organisasjoner lykkes, og fagområdet utvikler seg stadig som en følge av denne viktige rollen. I dag kalles PR ofte virksomhetskommunikasjon (corporate communication) eller organisasjonskommunikasjon (organizational communication). De ulike begrepene dekker imidlertid et felles mål; å hjelpe organisasjoner med å bygge relasjoner til interessentgruppene sine, inkludert kunder. Introduksjonskurset til PR-faget er planlagt med tanke på å gi innføring i teorier og praktiske aktiviteter for studenter som ønsker å spesialisere seg i PR/kommunikasjon.
Dette kurset legger grunnlaget for å kunne gå videre til mer dyptpløyende kurs og pensum innen PR-området. Kurset gir et bredt innblikk i public relations: tilhørende teori, yrket, metodikk og praksis. Det gir et innblikk i hva PR egentlig er og hva det omfatter, historisk opprinnelse, kommunikasjonsteori, organisasjonsteori samt oppdaterte case-studier. Dette kurset vil også ta for seg PR-praksis i frivillige og humanitære organisasjoner, medlemsorganisasjoner, idrettsforeninger osv.
Studentene skal opparbeide en grundig forståelse for ledelse av public relations; PR-historie, hvorfor fagområdet er viktig, fagets rolle i organisasjoner, hvilke som er de grunnleggende PR-funksjonene, PR-verktøy og hvordan PR kan integreres og samspille med markedskommunikasjon.
Spesielt vil studentene tilegne seg kunnskap om:
- Bred kunnskap om sentrale kommunikasjonsteorier, modeller og fagterminologi som brukes i praktisk PR eller virksomhetskommunikasjon,
 - Grunnlaget for kommunikasjon som en ledelsesfunksjon og et instrument som hjelper organisasjoner å nå sine mål,
 - kjenner til forsknings- og utviklingsarbeidet innenfor fagområdet
 - kjenner til grunnlag for effektiv kommunikasjon og hvordan dette kan måles,
 - har kunnskap om strategisk kommunikasjons og PR-fagets istorie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
 
Etter avsluttet kurs skal studentene være i stand til å:
- 
kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede kommunikajsonsvalg
 - 
kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
 - 
kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
 - 
kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
 
- 
har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
 - 
kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
 - 
kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
 - 
kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
 - 
kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser i strategisk kommunikasjon, public relations, og hvordan det samspiller med andre fagområder i organisasjons- og næringsliv, og i offentligheten generelt
 
- PR /kommunikasjonens rolle i organisasjoner
 - PR-historie
 - Et teoretisk grunnlag for PR
 - Etikk, jus og profesjonalitet
 - Planleggingsprosessen
 - Medierelasjoner
 - Intern-/medarbeiderkommunikasjon
 - Relasjoner til lokalsamfunnet
 - PR i frivillig sektor
 - Samfunns- og myndighetskontakt
 - Virksomhetskommunikasjon/PR
 
Undervisningen i kurset er fordelt mellom forelesninger og studentenes presentasjoner av caseanalyse.
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Det stilles ingen spesielle krav til forkunnskaper.
| Vurderinger | 
|---|
Eksamenskategori:  Innlevering Vurderingsform:  Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Gruppering:  Individuell Hjelpemidler:  
 Varighet:  1 Time(r) Kommentar:  Flervalgs- og kortssvarseksamen. Eksamenskode:  PRK35062 Karakterskala:  Bestått/ikke bestått Kontinuasjon:  Eksamen hvert semester  |  
Eksamenskategori:  Innlevering Vurderingsform:  Skriftlig innlevering Vekting:  100 Gruppering:  Gruppe (1 - 3) Varighet:  8 Uke(r) Kommentar:  Caseanalyse. Studenter bør arbeide i grupper på inntil tre (3) studenter, selv om regelverket åpner for å arbeide alene, eller to og to. De skal velge seg ut en organisasjon som er stor nok til å ha minst én ansatt som primært arbeider med kommunikasjon, i sektorer som handel, industri, transport, branding, frivillig sektor, offentlig sektor eller annet. Informanten i organisasjonen må arbeide med strategisk kommunikasjon og/eller PR. I samtale/intervju med informanten skal de samle data og diskutere et spesifikt, konkret kommunikasjonscase/eksempel med vedkommende. Eksamenskode:  PRK35063 Karakterskala:  ECTS Kontinuasjon:  Eksamen ved neste kursgjennomføring  |  
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
| Aktivitet | Varighet | Kommentar | 
|---|---|---|
Undervisning  | 36 Time(r)  | |
Forberedelse til undervisning  | 60 Time(r)  | |
Eksamen  | 1 Time(r)  | |
Innlevering(er)  | 103 Time(r)  | Arbeid med prosjektoppgave.  |  
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.
