Statusmelding

Kursbeskrivelsen finnes ikke for perioden du ba om. Viser deg aller siste versjon.

NVH 2600 Strategisk varehandelsledelse - KONTINUASJONSEKSAMEN

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

NVH 2600 Strategisk varehandelsledelse - KONTINUASJONSEKSAMEN

Kursansvarlig
Peder Inge Furseth

Institutt
Institutt for innovasjon og økonomisk organisering

Semester
Høst

Studiepoeng
9

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Kurset viser gangen fra analyse av dagens situasjon til implementering av strategier, og legger vekt på praktisk strategiarbeid

Mål
Hensikten med kurset er å lære studentene å gjøre en strategisk analyse og utvikle forslag til implementering av strategier for handelsbedrifter. Det er i dag flere ansatte i norske handelsbedrifter enn i norske industribedrifter. Mange handelsbedrifter har imidlertid ikke alltid klare strategiplaner eller konkrete forslag til implementering av en ny strategi. I dette kurset vil vi oppøve evnen til å utarbeide slike planer og forslag gjennom å studere teorier så vel som dagsaktuelle tema i handelsbedrifter.

Forkunnskaper
Ingen spesielle

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Hax, Arnoldo C. and Nicolas S. Majluf. 1996. The strategy concept and process : a pragmatic approach. 2nd ed. Prentice-Hall International. Kapitlene 1 - 4, 6, 7, 9, og 18 (139 sider).
Porter, Michael E. 1987. Konkurransestrategi. Oslo : Tano. Kapitlene 1 - 9 (275 sider)
Reve, Torger og Per R. Stokke. 1996. Strategisk analyse : grunnlaget for praktisk strategiutvikling. Bergen : Fagbokforlaget. Del 2: Gjennomføring av strategiske analyser i praksis, Kapittel 7 - 10 (81 sider)


Annet:
Kompendium for NVH 2600 Strategisk varehandelsledelse. Følgende kapitler og artikler vil bli samlet i eget kompendium:
Bøker:
Gripsrud, G. & A. Nygaard. 2001. Markedsføringskanaler. 3. utg. Oslo: Cappelen akademisk forlag. Endringer i markedsføringskanalene, utdrag på 15 sider
Roos, Gøran, Georg von Krogh og Johan Roos. 2005. Strategi : en innføring. 4. utg.. Bergen: Fagbokforlaget. Kapittel 9 Iverksettelse og kapittel 10 Evaluering og kontroll. 50 sider
Stone, K. E. 1995. Competing with the retail giants. New York: Wiley. 21 sider
Artikler:
Falkenberg, J. 1990. Krever ny strategi ny ledelse?. Praktisk økonomi, 1990: nr. 1. nr. 1. 10 sider
Mintzberg, H. 2002. Crafting strateg. Harvard Business School Press. 15 sider
Porter, M. 1996. What is strategy?. Harvard Business Review. November-December. 17 sider
Slater, S F & J J Mohr. 2006. Successful development and commercialization of technology innovation: Insights based on strategy type. Journal of product innovation management. Vol 23. s 26-33
Barnes, Jay. 1991. Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management. Vol 1(1). s 99-120
Porter, Michael E. 2008. The five forces that shape competitive strategy. Havard Business Review. s 79-93
Thomas, Ronda; Myron Gable & Roger Dickinson. 1999. An application of the balanced scorecard in retailing. The International Review of Retail, Distribution, and Consumer Research. Vol 9 (1). s 41-67



Anbefalt litteratur
Bøker:
Hax, Arnoldo C. and Nicolas S. Majluf. 1996. The strategy concept and process : a pragmatic approach. 2nd ed. Upper Saddle River, N.J. : Prentice-Hall International. Kapitlene 5, 10 - 17 og 19 - 20
Porter, Michael E. 1987. Konkurransestrategi. Oslo : Tano. Kapitlene 10 - 16


Emneoversikt
  • Den internasjonale arena
  • Strategisk ledelse
  • Strategiske vurderinger og valg
  • Strategisk planlegging
  • Ledelse og bedriftskultur

Dataverktøy


Gjennomføring
54 timer med forelesninger, casediskusjoner/bedriftsbesøk, gruppearbeid og studentpresentasjoner.


Eksamen
Kurset avsluttes med en fem timers individuell skriftlig eksamen.

Eksamenskode(r)
NVH 26001 - Skriftlig eksamen, teller 100% for å oppnå karakter i kurset NVH 2600 Strategisk varehandelsledelse, 9 studiepoeng.

Hjelpemidler til eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.

Kontinuasjon
Dette kurset ble undervist siste gang høsten 2010.Kontinuasjonseksamen tilbys hvert semester fom. høsten 2011 tom. våren 2013.

Tilleggsinformasjon