MRK 3562 Integrert markedskommunikasjon
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014
|
MRK 3562 Integrert markedskommunikasjon
Kursansvarlig
Gerhard E Schjelderup
Institutt
Institutt for markedsføring
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
I kurset integrert markedskommunikasjon skal studenten gå i dybden på teori og modeller for å utvikle kunnskaper og ferdigheter knyttet til suksessfulle tiltak i markedskommunikasjon. Videre skal studenten ha kunnskap om hvordan effekter kan måles og hvordan påvirkningstiltak skal planlegges.
Læringsmål
Kunnskapsmål:
Etter endt kurs skal studentene ha tilegnet seg kunnskap som setter dem i stand til å gjøre rede for begreper, modeller og viktige verktøy som brukes av en bedrift eller et byrå i deres arbeide med integrert markedskommunikasjon. Dette innebærer kunnskap innen følgende hovedområder:
- Ha detaljert kunnskap om planleggingsprosessen: målgruppeforståelse, hva som kjennetegner denne spesifikke produktkategorien, posisjonering av merket i forbrukernes bevissthet, budskapsvalg og utforming, og velge egnede kommunikasjonskanaler for vellykket integrert markedskommunikasjon.
- Ha spisskunnskap om kommunikasjon og hvordan den kan benyttes i markedskommunikasjon.
- Forstå hvilke psykologiske faktorer som styrer mottagelsen hos forbruker. Herunder kunnskap om hvordan hjernen er laget og hvordan ulike stimuli skapt av budskap blir prosessert.
- Vite hvilke tiltak som bør iverksettes basert på type mål bedriften har overfor målgruppen. Herunder skal studenten kunne skille mellom oppmerksomhetsmål, kunnskapsmål, kjøpsintensjonsmål, atferdsmål og holdningsmål.
- Kjenne til og kunne sammenligne ulike metoder for å måle effekt av kommunikasjonstiltak i forhold til kommunikasjonens målsetninger.
Ferdighetsmål:
Etter endt kurs skal studentene kunne anvende tilegnet kunnskap i arbeidet med å lage kampanjer basert på en overordnet markedskommunikasjonsplan. Dette innebærer ferdigheter knyttet til:
-
Innsamling og analyse av relevant informasjon som setter studenten i stand til å lage en troverdig og gjennomførbar markedskommunikasjonsplan. Herunder vise praktisk kunnskap om:
- Målgruppeanalyse og valg
- Velge målgrupper basert på ulike segmenteringsprinsipper
- Lage profiler på ulike kundetyper innenfor disse målgrupper
-
Kategoriforståelse
- Forstå hva som driver atferd de ulike kategoriene hvor blant annet forskjeller i dynamikken på lavinteresse og høyinteresseprodukter er sentrale kunnskaper
- Kunne utvikle forslag til budskapsvalg og utforming i tråd med kommunikasjonsmålsetningene
- Etablere kommunikasjonsprinsipper for budskapsvalgene dine og hvordan de bør presenteres for målgruppen
-
Kommunikasjonskanaler
- Velge egnede integrerte løsninger for kanalvalg ut i fra en kost/nytte vurdering
-
Effektmåling
- Kunne utforme måleinstrument for å kartlegge effekter av kommunikasjonstiltak
Etter endt kurs skal studentene ha etablert et høyt refleksjonsnivå i forhold til sammenhengen mellom mål og virkemidler i markedskommunikasjonsarbeide. Studenten bør også ha utviklet en forståelse for at etisk og moralsk bevissthet i arbeidet med markedskommunikasjon gir en langsiktig gevinst for en bedrift.
Forkunnskaper
MRK 3405 Kommunikasjonsatferd, MRK 2914 Markedsføring, MRK 2980 Forbrukeratferd eller tilsvarende
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Percy, Larry, Richard Rosenbaum-Elliott. 2012. Strategic advertising management. 4th ed. Oxford University Press. 424 sider
Anbefalt litteratur
Emneoversikt
Oversikt over reklame og generell kommunikasjonsmix
Forutsetninger for effektiv markedskommunikasjon
Den strategiske kommunikasjonsplan prosessen
- Målgruppevalg
- Målgruppens beslutningsprosesser
- Posisjonering
- Utvikling av kommunikasjonsstrategi
- Utvikling av mediestrategi og kanalvalg
- Budskapsprosessering
- Kreative taktikker
- Kreative løsninger
Effektmålingsmetoder og analyse
Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Læreprosess og tidsbruk
Læringsmålene skal nås gjennom en kombinasjon av forelesninger, arbeid i grupper med oppgaver som inngår som arbeidskrav, og selvstudium. De innleverte gruppeoppgavene skal danne utgangspunkt for diskusjoner i klassen. Tilbakemeldinger på arbeidskravsinnleveringer gis som del av forelesninger.
Aktivitet | Timebruk |
Deltagelse i forelesning | 34 |
Foreberedelse til forelesningene | 60 |
Oppgaveløsning og gruppearbeid | 66 |
Prosjektoppgave | 40 |
Anbefalt tidsbruk totalt | 200 |
Arbeidskrav
Tre oppgaver deles ut i løpet av semesteret. Disse skal løses individuelt eller i grupper på maks 3 studenter, og innleveres på angitte datoer/klokkeslett. To av tre oppgaver må godkjennes for å kunne gå opp til eksamen i kurset. Oppgavene skal innleveres elektronisk i wordformat i It's learning.
Eksamen
Prosjektoppgave som leveres ut ved starten av semesteret, teller 100 %, løses individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter.
Eksamenskode(r)
MRK 35622 Prosjektoppgave, teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MRK 3562 Integrert markedskommunikasjon, 7,5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Kontinuasjon
Kontinuasjon avholdes hvert semester.
Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke avlegge eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring. Studenter som ikke får bestått på fagoppgaven eller som ønsker å forbedre karakteren, kan ta ny kontinuasjonseksamen ved neste gjennomføring av eksamen.
Kurset blir undervist siste gang studieåret 2013/14.
De som skal kontinuere må ta eksamen i MRK 35622 Prosjektoppgave
Kontinuasjonseksamen tilbys høsten 2014 og siste gang våren 2015.
Tilleggsinformasjon