MRK 3512 Bærekraftig markedsføring
MRK 3512 Bærekraftig markedsføring
FNs bærekraftsmål bidrar til at rammebetingelsene i offentlig og privat sektor er i ferd med å endres. Krav til grønn vekst og økt fokus på bærekraftige produkter og tjeneste påvirker forretningsmodeller, tjenester digitaliseres og verdikjeder transformeres. Fremtidens kunder trekkes mot virksomheter som ønsker å bidra til en positiv endring i verden. Samtidig påvirker teknologi og endring i medievaner kjøpsreisen, og innvirker på hvilke spørsmål og følelser kunden opparbeider seg i de ulike fasene frem mot å ta en beslutning. Det stiller nye krav til markedsføring som spiller en nøkkelrolle i det grønne skiftet, ved å informere, påvirke, gi råd og hjelpe kunden til å velge bærekraftige løsninger
Læringsutbytte:
Etter endt kurs skal studentene ha kunnskaper og innsikt i temaene bærekraft og det grønne skiftet, og hvordan markedsføre virksomheter som satser på bærekraft i produktutvikling og innovasjon. Vi ser på norske og ledende internasjonale trender i virksomheter som har gjort bærekraft til et konkurransefortrinn for egen virksomhet gjennom å utvikle, markedsføre, kommunisere og selge produkter og tjenester på nye måter, i nye markeder og kanaler.
Etter endt kurs skal studentene:
- forstå hvordan bærekraftperspektivet griper inn i alle bransjer og sektorer
- ha opparbeidet seg kunnskap om posisjonering i det grønne taktskiftet for å utløse gevinster og konkurransefortrinn
- ha tilegnet seg kunnskap om hvordan kommunisere og markedsføre bærekraftige selskaper, produkter og tjenester
Etter endt kurs skal studentene:
- kunne redegjøre for hvordan FNs prinsipper for næringslivets samfunnsansvar endrer premisser for forretningsdrift og forretningsmodellinnovasjon
- bidra i utviklingen av kommunikasjon- og markedsføringsstrategi for å synliggjøre bærekraft i nye markeder og kanaler
- kunne produsere verdibasert innhold for legitimitet, økt bevissthet og engasjement
Etter endt kurs skal studentene:
- Ha innsikt og kunne reflektere over FNs bærekraftsmål og hvordan næringslivet kan og må ta en ledende rolle for å løse felles utfordringer
- kommunisere og diskutere relevante faglige problemstillinger og åpenhet og gjennomsiktighet som kjerneverdier i markedsføringen for å få gjennomslag for sine budskap
- Globale utfordringer, trender og drivkrefter
- FNs Bærekraftsmål - hva betyr de for næringslivet?
- Bærekraft som konkurransefortrinn
- Bærekraftige forretningsmodeller og Grønn strategi
- Teknologiens rolle i bærekraftig markedsføring
- Markedsføring i det grønne skifte
- Klimakommunikasjon - barrierer og løsninger
- Budskapsutvikling for legitimitet, økt bevissthet og engasjement
- Kommunikasjonsplattformer og sosiale nettverk
- Etiske problemstillinger og klimarisiko
Kurset gjennomføres ved en kombinasjon av klasseromsundervisning, videoforelesninger og frivillige eksamensrelevante refleksjonsoppgaver som studentene oppfordres til å jobbe med gjennom kurset..
Gjennomføring som nettstudium
I kursets gjennomføring som nettstudium vil foreleser, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kursgjennomføring, med kombinasjon av ulike læringsaktiviteter og digitale elementer på læringsplattformen. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt. Total anbefalt tidsforbruk for gjennomføring av kurset gjelder også her.
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Undervisning
Informasjon om hva som undervises på campus og andre digitale former vil bli presentert med forelesningsplanen før kursstart hvert semester.
Det forutsettes at studentene har MRK 3414 Markedsføringsledelse eller tilsvarende kunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Kurset avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave som teller 100 % av karakteren. Oppgaven kan løses individuelt eller i grupper på inntil tre (3) studenter. Oppgaven går ut på å dokumentere en grønn innovasjon (produkt, tjeneste, tiltak) i en selvvalgt virksomhet, eller annet tema studenten brenner for, samt utarbeide en faglig fundert plan på hvordan innovasjonen skal markedsføres. Oppgaven danner grunnlaget for karakter i kurset og skal være på maks 15 sider. Med besvarelsen skal det legges ved en egenevaluering fra hver kandidat eller gruppe. Egenevalueringen skal gi en kortfattet beskrivelse av kandidatens/gruppens læringsutbytte, samt et begrunnet karakterforslag. Eksamenskode: MRK 35121 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 36 Time(r) | 12 økter a 3 timer |
Forberedelse til undervisning | 36 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 128 Time(r) | Inkludert videoforelesninger, webinarer, caseoppgaver og arbeid med eksamensoppgaven |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.