MRK 3500 B2B markedsføring og salg
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
MRK 3500 B2B markedsføring og salg Kursansvarlig Gorm Kunøe, Erik B Nes Institutt Institutt for markedsføring Semester Vår Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning B2B er en mye brukt internasjonal forkortelse for Business to Business. Kurset omhandler salg og markedsføring når andre bedrifter og organisasjoner er kunder. Bedriftsmarkedet ansees for å være større enn forbrukermarkedet internasjonalt, og norsk næringsliv har andre bedrifter og organisasjoner som kunder i spesielt stor grad. Markedsføring og salg til bedrifter er ofte mer komplisert enn til forbrukere og stiller spesielle krav til utøvelsen. Personlig salg og relasjonsutvikling regnes for å være spesielt viktig når andre bedrifter er kunder. I salgsbegrepet inngår personlig kommunikasjon som aktivt virkemiddel for å få påvirket en eksisterende eller en kommende kunde i ønsket retning. Læringsmål Kunnskapsmål Studentene opparbeider:
Ferdighetsmål Studentene tilegner seg ferdigheter i å:
Holdningsmål Deltakeren skal utvikle en profesjonell og konstruktiv holdning til salg og markedsføring på bedriftsmarkedet. Forkunnskaper MRK 3414 Markedsføringsledelse (eller MRK 2914 Markedsføring) eller tilsvarende. Obligatorisk litteratur Bøker: Kunøe, Gorm. 2010. Salg og salgsledelse med CRM - systemer. ScanForum. Kap 1. Salg med CRM-systemet, salgsmål og strategier og salgsledelse, side 21 – 215 Kap. 2. Selger som person og selgerjobben, side 216 – 270 Kap. 3. Operativt salg med CRM - systemet, side 271 – 294 Appendix 1. Orientering om et typisk CRM – system, side 455 – 486 Nes, Erik B. og Harald Biong. 2009. Markedsføring på bedriftsmarkedet. 3. utg. Universitetsforlaget Anbefalt litteratur Emneoversikt
Dataverktøy Studentene arbeider interaktivt med et av de mest anvendte CRM-systemer. Læreprosess og tidsbruk Kurset består av en kombinasjon av forelesninger (33 timer) og øvelser i anvendelse av CRM system (9 timer). Arbeidskrav Det er to innleveringer i kurset. Dette er en arbeidsoppgave relatert til løsning av et praktisk case og en innleveringsoppgave i anvendelse av CRM system i salgsledelse.
Arbeidskrav Kurset har to innleveringer hvor oppgavene løses i grupper på minimum 3 til maksimum 5 studenter (av praktiske årsaker tillates det at innlevering/arbeidskrav nummer 2 også kan innleveres individuelt). En oppgave som benevnes "Solo testen" er relatert til CRM systemet. En oppgave er løsning av et case. Begge innleveringene vurderes med godkjent/ikke godkjent. Begge oppgavene er abeidskrav som må godkjennes for å kunne avlegge eksamen i kurset. Minst 1 av spørsmålene i den avsluttende eksamen vil være relatert til arbeidskrav. Eksamen Kurset avsluttes med en fire (4) timers individuell skriftlig eksamen. Eksamenskode(r) MRK 35001 - Skriftlig eksamen, teller 100 % i kurset MRK 3500, 7,5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Ingen hjelpemidler tillatt til eksamen. Kontinuasjon Kontinuasjonseksamen tilbys hvert semester. Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke ta eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring. Studenter som ikke får bestått på skriftlig eksamen eller som ønsker å forbedre karakteren, må ta ny kontinuasjonseksamen ved senere gjennomføring av eksamen. Tilleggsinformasjon Av praktiske årsaker tillates det at innlevering/arbeidskrav nummer 2 også kan innleveres individuelt. Lagt inn 15.03.2013. |
© Copyright Handelshøyskolen BI