MET 1333 Økonometri
MET 1333 Økonometri
Dette kurset gir en innføring i økonometri. Faget økonometri består av statistiske metoder for å kvantifisere økonomiske sammenhenger. Slike metoder brukes både i økonomisk-administrative fag og i andre samfunnsvitenskaper. Kurset har en grunnleggende internasjonal innretning gjennom lærebok, anvendelser og fagets egenart. Kurset gir opplæring i digitale verktøy for å analysere data.
Etter endt kurs skal studentene ha:
- Tilegnet seg kunnskap om anvendelsen av regresjonsanalyse til å kvantifisere årsakssammenhenger.
- Opparbeidet kunnskap om ulike regresjonsmodeller.
- Opparbeidet dybdeforståelse av hvilke forutsetninger som må være oppfylt for at resultatene fra empiriske analyser kan tolkes kausalt.
Etter endt kurs skal studentene være i stand til å:
- Kritisk tolke resultatene av empiriske analyser.
- Diskutere strategier for å bygge modeller som kan brukes til prediksjoner og politikkanalyse.
- Beherske enkle lineære regresjonsmetoder, samt ikke-lineære regresjonsfunksjoner (slik som logaritmefunksjoner), regresjon med paneldata (kombinerte tverrsnitts- og tidsseriedata), ikke-lineære sannsynlighetsmodeller (probil og logit) og metoder for å isolere variasjon i forklaringsvariabler som er uavhengig av restleddet.
- Anvende regresjonsmetoder til å analysere data ved bruk av STATA.
Studentene skal oppøve en kritisk sans til forutsetninger som enkel regresjonsanalyse bygger på. I mange konkrete anvendelser bryter disse forutsetningene sammen, og de skal kjenne til hvilke problemer dette kan gi. Studentene må derfor være åpen for å teste om kritiske forutsetninger holder i praksis og kunne vurdere å anvende modifiserte modeller og metoder som passer bedre til den type data de har tilgjengelig. Studentene skal også være bevisst på at det finnes årsakssammenhenger som ikke er mulig å kvantifisere i praksis.
- Lineær regresjonsanalyse med én forklaringsvariabel
- Lineær regresjonsanalyse med flere forklaringsvariabler.
- Ikke-lineære regresjonsfunksjoner
- Intern og ekstern validitet
- Regresjon med paneldata
- Probit og logit regresjoner
- Regresjoner med instrumentvariabler
- Eksperimenter og kvasi-eksperimenter
Kurset gjennomføres med 36 timer forelesninger og 9 timer oppgavegjennomgang i plenum.
Kontinuasjon
Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke ta eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring.
Studenter som ikke får bestått på skriftlig eksamen eller som ønsker å forbedre karakteren, kan ta ny kontinuasjonseksamen ved senere gjennomføring av eksamen.
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
MET 1180 Matematikk, MET 1190 Statistikk eller tilsvarende.
Obligatorisk arbeidskrav | Gitt arbeidskrav | Obligatoriske arbeidskrav | Kommentar arbeidskrav |
---|---|---|---|
Obligatorisk | 7 | 5 | I løpet av kurset bil det bli gitt syv (7) oppgaver via læringsplattformen It’s learning. Det er et krav at studentene skal ha fått godkjent fem (5) av disse for å kunne gå opp til eksamen. Tilbakemelding på oppgavene vil både skje elektronisk og gjennom oppgavegjennomgang i plenum. Ved kursstart vil det bli opplyst om tidsfristene for arbeidskravene. Arbeidskravene krever bruk av STATA. |
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Eksamenskode: MET13331 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 36 Time(r) | |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 9 Time(r) | Oppgavegjennomgang i plenum |
Forberedelse til undervisning | 100 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 52 Time(r) | |
Eksamen | 3 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.