MAN 5200 Utdanningsledelse og strategisk utvikling
MAN 5200 Utdanningsledelse og strategisk utvikling
MAN 5201 | |
MAN 5202 |
Dette er det avsluttende programmet i Executive Master of Management-graden med spesialisering i utdanningsledelse. Alle deltakerne vil ha fullført 60 ECTS innen spesialiseringen startes, noe som gjør det mulig å drive målrettet evalueringsarbeid og diskusjon av sentrale problemstillinger på avansert nivå. Kurset er rettet mot ledere i både skoler og barnehager, og avansert menings- og erfaringsutveksling mellom disse gruppene gir potensiale for økt læringsutbytte ikke bare blant deltakerne på dette kurset, men også for barn i utdanningsinstitusjoner hvor ledelsen får en bredere oversikt over sammenhengene mellom ulike nivåer i barnas utviklingsløp.
Deltakerne skal i kurset gjennomføre en strategisk analyse (selvevaluering) av egen virksomhet for å vurdere muligheter, utfordringer, svakheter og styrker i egen institusjon. Den strategiske analysen baseres på målrettet datainnhenting fra egen virksomhet, for å sikre velfunderte strategiske handlingsvalg. Deltakerne vil utarbeide en ledelsesstrategi for å videreutvikle egen virksomhet med sikte på å øke barn og unges læring og utviklingsutbytte. Strategien omfatter både endringstiltak og evalueringsverktøy. Det legges stor vekt på de faglige, pedagogiske og organisatoriske betingelsene for å utvikle gode barnehager og skoler.
Programmet vil gi kandidatene avansert kunnskap om:
- Strategisk analyse og utvikling av strategiske handlingsvalg
- Forståelse av hvordan skoler og barnehager kan bruke sentrale datakilder i utvikling av egen praksis og for barns læring
- Vitenskapelig metode som setter kandidatene i stand til å vurdere den kunnskap og de data som produseres om skoleutvikling
- Hvilke elementer som er sentrale i vurderingen av kvalitet og usikkerheten i vurdering data fra egen virksomhet
- Hvordan legge til rette for et godt læringsmiljø, herunder pedagogiskledelse, fysisk og psykososialt miljø
- Virksomhetens ledelse og organisasjon
- Ledelsens betydning for utvikling og forbedring, arbeid med ledelseskapasitet og pedagogisk utvikling
- Sammenhenger mellom ledelse, pedagogisk praksis og sentrale forhold i barn og unges utvikling og læring
- Metodisk forståelse og bruk av data for å kunne implementere endringstiltak
- Hvordan lede endrings- og utviklingsarbeid i skole og barnehage
Etter endt program kan kandidaten:
- Strategisk evaluere sin egen virksomhet, kritisk vurdere hvordan det påvirker kvalitet, læring, utvikling og ledelseskapasitet
- Iverksette og gjennomføre endringsprosesser for å bedre barn og unges læring og utvikling ved egen virksomhet på en selvstendig måte
- Lede virksomheten på en inngående måte basert på solid metodisk bruk av tilgjengelige data, og bevissthet rundt iboende usikkerhet
- Selvstendig evaluere endringstiltak på organisasjons-, gruppe- og individnivå.
Kandidaten skal kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å fremme viktigheten av barn og ungdoms læring og utvikling i diskusjoner om virksomhetens prioriteringer, organisering og arbeidsformer. De skal kunne ha trygghet, kompetanse og vilje til å analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- Strategisk utvikling av egen virksomhet
- Strategisk analyse av egen skole eller barnehage
- Strategier og metoder for å skape en arbeidsplass der en selv og andre motiveres av og mestrer store utfordringer og belastninger
- Ledelse av strategiske prosesser i egen virksomhet
- Metodiske prinsipper for selvevaluering
- Innsamling og tilrettelegging av data
- Selvevaluering av ledelseseffektivitet, pedagogiske opplegg, barn og unges utvikling og læring
- Pedagogers arbeid med tilgjengelige data om virksomhetens kvalitet
- Ledelsens analyse av tilgjengelige data om virksomhetens kvalitet
- Utvikling av sosiale og pedagogiske relasjoner
- Organisasjons- og ledelsesteoretiske perspektiver innenfor utdanningsledelse
- Samarbeid og organisasjonslæring
- Ledelse av endring og kvalitetsutvikling i skoler
- Presentasjon av handlingsplaner for økt læring og utvikling i egen virksomhet
- Metodiske forskningsdesign og endring
- Evalueringsverktøy for å måle utvikling hos barn og unge
- Hvordan tolke og vurdere endring
Programmet gjennomføres over syv samlinger. Veiledningstilbudet vil være noe ulikt på de forskjellige Master of Management program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Som et avsluttende Master of Management program er veiledningstilbudet estimert til totalt 4 timer, fordelt på skriftlige og muntlige tilbakemeldinger kontinuerlig gjennom programmet.
I programmer hvor det ikke er obligatorisk fremmøte er det studentens ansvar å innhente informasjon som er gitt på forelesning, men som ikke fremkommer på programmets hjemmeside/ It's learning eller annet kursmateriell.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Dette er det avsluttende programmet i Executive Master of Management-graden med spesialisering i utdanningsledelse. Med det er det et krav at deltakere skal ha fullført 60 ECTS innen denne spesialiseringen før opptak til dette programmet.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 60 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 2) Varighet: 2 Semester Kommentar: Studentene evalueres gjennom en prosjektoppgave, 60 prosent og en individuell 72-timers hjemmeeksamen, 40 prosent. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to studenter. Begge evalueringer må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Eksamenskode: MAN 52001 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 40 Gruppering: Individuell Varighet: 72 Time(r) Kommentar: Studentene evalueres gjennom en prosjektoppgave, 60 prosent og en individuell 72-timers hjemmeeksamen, 40 prosent. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to studenter. Begge evalueringer må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Eksamenskode: MAN 52002 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Kurskode | Credit reduction |
---|---|
MAN 5174 | 100 |
MAN 5128 | 100 |
MAN 3029 | 100 |
MAN 2962/2963 | 100 |
Programmet sperrer 100% mot MAN 2962/2963 Skoleutvikling I, MAN 3029 Skoleutvikling II, MAN 5128 Selvevaluering og strategisk utvikling av egen skole og MAN 5174 Selvevaluering og strategisk utvikling av egen skole.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 150 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 150 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 326 Time(r) | |
Eksamen | 150 Time(r) | Arbeid med prosjektoppgaven |
Eksamen | 24 Time(r) | Arbeid med individuell 72 timers hjemmeeksamen. |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 30 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 800 timer.