MAN 5160 Markedsstrategi
MAN 5160 Markedsstrategi
Dette programmet gir deg kompetanse innen markedsstrategi og lærer deg å lede strategiprosessen - fra analyse og innsikt frem til ferdig markedsstrategi.
Markedsstrategien er en overordnet og helhetlig plan for hvordan bedriften skal skape, levere og kapre verdi i markedet.
Dette kurset har et særlig fokus bærekraftig forretningsdrift og å utvikle markedsstrategier som bidrar til ansvarlig produksjon og forbruk og tjener bedriften, kunden og samfunnet.
Du vil arbeide med en selvvalgt bedrift (gjerne der du jobber) og vi går steg-for-steg gjennom prosessen med å utvikle en markedsstrategi. Målet er å gi deg praktisk erfaring, slik at du er godt rustet til å lede slike strategiprosesser, og å gi deg et konkret utbytte i form av en ferdig markedsstrategi klar for implementering.
I løpet av kurset arbeider vi med å skaffe et godt bilde av nåsituasjonen (analyser markedet, konkurrenter, kunder og egne markedsprestasjoner), formulere mål, identifisere og formulere ønsket posisjonering, og å utvikle konkrete tiltak for å realisere ambisjonene.
Hele prosessen vil være forankret i teori og evidensbaserte prinsipper, men hovedfokus er på å anvende teoretiske perspektiver og rammeverk for å strukturere og informere praktiske problemstillinger i arbeidet med å utvikle en konkret markedsstrategi.
Dette kurset er egnet for utvikling av markedsstrategi på både forbruker- og bedriftsmarkedet.
En sentral del av kurset er gjennomføringen av et simuleringsspill der studentene vil arbeide i grupper og konkurrere med andre studentgrupper i et fiktivt marked.
Etter endt kurs skal studenten ha:
- inngående kunnskaper om kundenes kjøpsatferd, segmentering, og de viktigste konkurransevirkemidlene
- inngående kunnskap om hvordan endring i markedene og kundebehov påvirker virksomhetenes muligheter og trusler for vekst og lønnsomhet
- inngående kunnskap om teoriene og modeller om organisering for å skape en kundesentrisk og markedsorientert virksomhet
- inngående kunnskap om hvordan bygge sterke merkevarer som skaper verdi for kundene og virksomheten
- kunnskap om hvordan ESG-faktorer påvirker krav og forventninger til virksomheten
Etter endt kurs skal studentene være i stand til å:
- identifisere de vesentlige strategiske utfordringene som må løses for å oppnå vekst og lønnsomhet
- utvikle en markedsstrategi gjennom en strukturert og faktabasert arbeidsprosess
- foreta strategiske valg for å attrahere, beholde og utvikle flere lønnsomme kunder og segmenter
- foreta strategiske valg for å differensiere og posisjonere produkter og tjenester i markedet
- balansere krav til vekst og lønnsomhet med bærekraftig forretningsdrift
Etter endt kurs skal studenten:
- være i stand å opparbeide seg evnen til kritisk refleksjon rundt eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdene markedsstrategi og merkevarebygging
- ha innsikt i etiske og samfunnsmessige dilemma knyttet til innhenting av kundedata og arbeidet med markedsstrategier
- kunne planlegge og gjennomføre innsiktsarbeid og strategiprosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kunne formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
Strategi og planlegging:
- Perspektiver på strategi
- Markedsorientering
- Arbeidsprosessen med utvikling av en markedsstrategi
Bærekraftig markedsstrategi
- FNs Bærekraftsmål og ESG-dimensjoner
- Bærekraftskommunikasjon og kunderesponser
Situasjonsanalyse
- Markeds- og konkurrentanalyse
- Kundesentrisitet, kundeverdi og segmentering
- Egne markedsprestasjoner / konkurransesituasjon (finansielt, merkevare og kunderelasjoner)
- Definere strategiske hovedprioriteringer
Markedsstrategi
- Forretningsmodellen: Hvordan skape, levere og kapre verdi
- Definere mål
- Prioritering av markeder og målgruppe(r)
Merkevarestrategi
- Posisjonering
- Organisering av merkeporteføljen
- Merkemarkører
Konkurransevirkemidler
- Produktstrategi og innovasjon
- Prisstrategi og kundeverdi
- Distribusjonsstrategi og markedsføringskanaler
- Kommunikasjonsstrategi
Praktisk arbeid med markedsstrategi: Simulering
Dette programmet gjennomføres med fem samlinger på campus og digitale moduler. De digitale modulene vil kombinere ulike læringsaktiviteter, som skal gjennomføres både individuelt (f.eks. lesing, refleksjonsaktiviteter) og i grupper (f.eks. åpne diskusjoner). Kombinasjonen av samlinger på campus og digitale moduler tilsvarer 150 forelesningstimer fordelt over to semestre.
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren og en individuell mappeevaluering som teller 40%. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektoppgaven består av å utvikle en markedsstrategi for en selvvalgt virksomhet. Besvarelsen har to deler. Den første delen er et ledelsesdokument tilsvarende det man i praksis vil gjøre. Den andre delen er en faglig begrunnelse for den strategien som er valgt. Oppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.
Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til 4 timer pr. prosjektoppgave.
I programmer hvor det ikke er obligatorisk fremmøte er det studentens ansvar å innhente informasjon som er gitt på forelesning, men som ikke fremkommer på programmets hjemmeside/ It's learning eller annet kursmateriell.
Prosjektoppgaven inngår i gradens selvstendige arbeid, jf. Forskrift om krav til mastergrad, tilsvarende 18 studiepoeng pr. program. For graden Executive Master of Management vil det selvstendige arbeidet bestå av summen av prosjektoppgaver fra tre program.
Som en del av undervisningen gjennomføres et simuleringsspill der studentene arbeider i grupper og konkurrerer mot hverandre.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Studentene må selv betale for lisens til simuleringsspillet som gjennomføres i kurset (beregnet til ca. 112 Euro).
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Andre semester Vekting: 60 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 4) Varighet: 2 Semester Kommentar: Prosjektoppgave, teller 60% av totalkarakteren. Eksamenskode: MAN 51601 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Mappevurdering PDF Eksamen/innleveringssemester: Andre semester Vekting: 40 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 4) Varighet: 2 Måned(er) Kommentar: Simuleringsspill, strategi og refleksjonsnotat, teller 40% av totalkarakteren. Eksamenskode: MAN 51602 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 105 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 150 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 500 Time(r) | Selvstudium, arbeid med prosjektoppgave og eksamen |
Webinar | 12 Time(r) | |
Digitale læringsressurser
| 33 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 30 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 800 timer.