MAN 5140 Ledelse av læring og endring II
MAN 5140 Ledelse av læring og endring II
MAN 5141 - første semester | |
MAN 5142 - andre semester |
Dette programmet lærer deg hva ledelse innebærer av muligheter og utfordringer, hvorfor ledelse i skolen er viktig og hvordan rollen som klasseleder best kan utformes. Programmet er utviklet og gjennomføres spesielt for KS (kommunesektorens organisasjon).
I dette programmet fokuseres det på å heve kandidatens forståelse for hvordan endring og utvikling kan gjennomføres i skolen. Både teori og praksis vil kunne gi kandidatens forbedrede ferdigheter i å gjennomføre utviklingsprosjekter på egen skole.
Målgruppen er lærere og mellomledere som har ambisjoner om å ta lederansvar og øke til ledelseskapasitet.
Programmet er utviklet og gjennomføres spesielt for KS (kommunesektorens organisasjon).
Kandidaten ...
‒ har avansert kunnskap innenfor
-
Betydningen av ledelse
-
Relasjonsledelse og ledelse av kunnskapsorganisasjoner
-
Gjeldende juridiske rammebetingelser for skoleledere, herunder elevens rett til et godt skolemiljø, §§ 9 A-3 til 9 A -5, krenkelsesbegrepet, og elevenes rett til å bli hørt, ansettelser, best kvalifiserte.
‒ har inngående kunnskap om teori og metoder knyttet til forbedringsarbeid i skolen
‒ kan anvende kunnskap på nye områder innenfor skoleutvikling
Kandidaten ...
‒ kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer, herunder kunnskap og data som publiseres om skoleutvikling og forbedring
‒ kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor skoleutvikling og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
‒ kan bruke relevante metoder for å analysere og implementere utviklingsarbeid på en selvstendig måte
‒ kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset utviklingsprosjekt som kan lede skolen i retning av en stadig mer avansert kunnskapsorganisasjon
Kandidaten ...
‒ kan analysere og diskutere relevante problemstillinger, herunder løfte frem viktigheten av barn og ungdoms læring og utvikling i diskusjoner om skolens prioriteringer, organisering og arbeidsformer.
‒ kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å kunne drive mer målrettet skoleutvikling og forbedringsarbeid
‒ har trygghet, kompetanse og vilje til å delta i debatten om skoleutvikling både internt og eksternt
‒ kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser i forbedringsarbeidet i skolen
-
Forbedringsledelse
-
Involverende endringsledelse
-
Hvordan mobilisere endringsvilje
-
Hvordan gjennomføre endringsprosesser
-
Hvordan konsolidere endringen
-
Skolekultur som ressurs og hinder for læring, utvikling og endring
-
Dybdelæring; skaperglede engasjement og utforskertrang
-
Kritisk tenking og refleksjon
-
Samfunn og arbeidsliv i endring
-
Hvordan jobbe med tverrfaglige temaer
-
Hvordan lede lærings- og læreplanarbeid effektivt
-
Rektors styringsrett
-
Arbeidsrettslige emner; overtallighet, best kvalifisert, oppsigelser
-
Skolemiljø i endringsarbeid
-
Digitalisering og endring i skolen
-
Hvordan lede digital læring
Programmet gjennomføres over åtte samlinger, totalt ca. 75 timer.
Prosjektoppgaven utgjør en sentral del av kurset. Oppgaven blir utlevert allerede på første dag i første samling og baserer seg på kursets innhold; forelesninger, pensum, læringsaktiviteter og kandidatens egen praksis. Arbeid med prosjektoppgaven foregår mellom og på hver samling.
Kandidatene vil få individuell veiledning på prosjektoppgaven i løpet av kursets gjennomføring.
I tillegg er det en integrert ferdighetstrening knyttet til egen praksis og skole. Ferdighetstreningen vil gi kandidatene mulighet til å trene på å bruke metoder og verktøy og å jobbe målrettet med hvordan de skal ta i bruk ny kunnskap. Målet med ferdighetstreningen er å senke terskelen for å ta i bruk kunnskapen og ledelsesverktøyene deltakerne får gjennom kurset, samtidig skal ferdighetstreningen legge til rette for erfaringsdeling og læring på tvers av skoler, skoleslag og kommuner.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Dette kurset har overlappende emner med programmet "Ledelse i skolen" og programmet "Ledelse og omstilling i skolen". For studenter som tar sikte på å ta en Master of Management grad er det viktig å være klar over at overlappende kurs ikke kan inngå i graden, jfr. UHL § 3-5.
Ved for eksempel samlinger utenlands eller ved gjesteforelesere, så kan deler av undervisningen foregå på engelsk.
- Du har fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende.
- Du har fylt 25 år.
- Du har fire års yrkeserfaring full tid. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng samt 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Studentene evalueres gjennom en prosjektoppgave 100%. Prosjektoppgaven deles ut ved oppstart av kurset og leveres inn etter endt kurs. Oppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter. Eksamenskode: MAN 51401 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Kurskode | Credit reduction |
---|---|
MAN 5148 | 100 |
MAN 3127/3128/3129/3130 | 100 |
MAN 3131/3132/3133/3134 | 100 |
MAN 5133 | 100 |
MAN 3135/3136/3137/3138 | 100 |
MAN 5167 | 100 |
Sperre mot tilsvarende kurs og programmer - 1. året i EMM med spesialisering i skoleledelse.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 75 Time(r) | |
Eksamen | 75 Time(r) | Arbeid med prosjektoppgave.. |
Forberedelse til undervisning | 90 | Pensum og andre læringsressurser. |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 160 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.