MAN 5140 Ledelse av læring og endring II
MAN 5140 Ledelse av læring og endring II
MAN 5141 - første semester | |
MAN 5142 - andre semester |
Dette programmet lærer deg hva ledelse innebærer av muligheter og utfordringer, hvorfor ledelse i skolen er viktig og hvordan rollen som klasseleder best kan utformes. Programmet er utviklet og gjennomføres spesielt for KS (kommunesektorens organisasjon).
Programmet vil gi studentene avansert kunnskap om:
• Betydningen av ledelse
• Relasjonsledelse og ledelse av kunnskapsorganisasjoner
• Gjeldende juridiske rammebetingelser for skoleledere, herunder elevens rett til et godt skolemiljø, §§ 9 A-3 til 9 A -5, krenkelsesbegrepet, og elevenes rett til å bli hørt, ansettelser, best kvalifiserte
Kandidaten vil etter endt program kunne analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i skolesektorens historie, tradisjoner, og egenart.
Etter endt program kan kandidaten:
- Lede skolen i retning av en stadig mer avansert kunnskapsorganisasjon
- Vurdere den kunnskap og de data som publiseres om skoleutvikling
Kandidaten skal kunne løfte frem viktigheten av barn og ungdoms læring og utvikling i diskusjoner om skolens prioriteringer, organisering og arbeidsformer. De skal kunne ha trygghet, kompetanse og vilje til å delta i debatten om skoleutvikling både internt og eksternt.
- Betydningen av ledelse
- Endringsledelse
- Generell ledelse
- Lærende ledelse
- Juridiske rammebetingelser for endring
- Arbeidsrettslige emner; overtallighet, best kvalifisert, oppsigelser
- Kultur i skolen som ressurs og hinder for læring, utvikling og endring
- Kommunikasjon som skaper læring, utvikling og endring
Programmet gjennomføres over syv samlinger. I mellomperiodene vil det bli utstrakt bruk av nettbaserte øvelser slik at undervisningstiden blir totalt ca. 75 timer. Programmet bygger på et ”blended learning”-konsept, dvs. en undervisningsform der samlinger og nettstøttet læring er de to hoved undervisningsformene.
I programmer hvor det ikke er obligatorisk fremmøte er det studentens ansvar å innhente informasjon som er gitt på forelesning, men som ikke fremkommer på programmets hjemmeside/ Itslearning eller annet kursmateriell.
Dette kurset har overlappende emner med programmet "Ledelse i skolen" og programmet "Ledelse og omstilling i skolen". For studenter som tar sikte på å ta en Master of Management grad er det viktig å være klar over at overlappende kurs ikke kan inngå i graden, jfr. UHL § 3-5.
Ved for eksempel samlinger utenlands eller ved gjesteforelesere, så kan deler av undervisningen foregå på engelsk.
- Du har fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende.
- Du har fylt 25 år.
- Du har fire års yrkeserfaring full tid. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng samt 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Studentene evalueres gjennom en prosjektoppgave 100%. Prosjektoppgaven deles ut ved oppstart av kurset og leveres inn etter endt kurs. Oppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter. Eksamenskode: MAN 51401 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Kurskode | Credit reduction |
---|---|
MAN 5148 | 100 |
MAN 3127/3128/3129/3130 | 100 |
MAN 3131/3132/3133/3134 | 100 |
MAN 5133 | 100 |
MAN 3135/3136/3137/3138 | 100 |
MAN 5167 | 100 |
Sperre mot tilsvarende kurs og programmer - 1. året i EMM med spesialisering i skoleledelse.
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.