MAN 3097/3098/3099/3100 Grønn vekst og konkurransekraft

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2016/2017
English version

MAN 3097/3098/3099/3100 Grønn vekst og konkurransekraft


Kursansvarlig
Jørgen Randers, Per Espen Stoknes

Institutt
Institutt for rettsvitenskap

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
30

Undervisningsspråk
Norsk og engelsk

Innledning
Med selskaper som Tesla, Novo Nordisk, Skanska, Vestas, IKEA, REC Solar og Storebrand har grønn vekst-agendaen fått stadig sterkere oppmerksomhet. Internasjonale offentlige institusjoner som OECD, EU-kommisjonen, UNEP, World Bank har også løftet frem muligheter i det kommende “grønne skiftet” frem mot 2050. Siden den britiske økonomen Nicholas Sterns rapport (2006) har økonomiske vurderinger i økende grad har blitt trukket inn internasjonalt som argumenter for miljøtiltak som - ikke lenger bare en kostnad, men som både lønnsomme og smarte. Men slike påstander har likefullt vært omstridte og resultater har spriket. Enda oftere har det vært uklart nøyaktig hva det innebærer. Men debattene har inspirert ny forskningsbasert kunnskap, praksis og rapportering om innføring av grønn vekst samt hvordan man presist kan skille grønnvasking fra grønn verdiskaping, privat som offentlig.

Uansett har norske og skandinaviske selskaper også i økende grad lagt om forretningsutvikling og strategi i retning av grønn vekst  og verdikjeder. Fagforeninger og offentlig innkjøp etterlyser grønne arbeidsplasser og grønt innkjøp. Dette programmet vil gi deltagerne den nødvendige og kritiske kompetansen til å omsette retorikken om grønn økonomi til praksis i nordisk nærings- og arbeidsliv. Programmet legger særlig vekt på grønne strategier, forretnings-modeller, regnskap, innovasjon og organisering for å lykkes med å gjøre grønn økonomi lønnsom og raskt voksende i praksis.

Læringsmål
Kunnskapsmål:
a) få oversikt over sentrale teorier, metoder og tilnærminger innen grønn økonomi og miljøøkonomi
b) få praktisk forståelse av viktigste begreper innen grønn strategi, innovasjon og grønt regnskap
c) få kunnskap om erfaringer med omstilling til grønn forretning, organisering og politikk
d) få kjennskap til verktøy for helhetstenkning inkl. systemanalyse

Ferdighetsmål:
e) kunne gjennomføre alle faser og trinn i en grønn strategianalyse og rapportering
f) kunne utvikle retningslinjer for grønn regnskap og rapportering i egen selskap/industri
g) kunne analysere og kommunisere grønne innovasjoner og deres lønnsomhet
h) kunne lede en omstilling til mer grønn økonomisk virksomhet

Holdningsmål:
i) Deltagerne skal selvstendig kunne fortsette egen kompetanseutvikling og spesialisering.
j) Deltagerne skal kunne styrke grønn vekst i egen organisasjon
k) Deltagerne skal kunne delta i den offentlige debatten der den berører faget/fagområdet.
l) Deltagerne skal forstå hva ansvarlig investering i finansielle, sosiale- og natur-kapital former er (”grønn etikk”)

Forkunnskaper
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 studiepoeng, og 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Brady, , Alison Ebbage and Ruth Lunn. 2011. Environmental management in organizations : the IEMA handbook. 2nd ed. Earthscan
Costanza, R. 2014. An Introduction to Ecological Economics. 2nd ed. Raton, FL: CRC Press, Taylor & Francis Group
Esty, Daniel and P.J. Simmons. 2011. The green to gold business playbook : how to implement sustainability practices for bottom-line results in every business function. Wiley
Fucks, R. 2015. Green Growth - Smart Growth. NY: Anthem Press
Jørgensen, Sveinung og Lars Jacob Tynes Pedersen. 2013. Ansvarlig og lønnsom : strategier for ansvarlige forretningsmodeller. Cappelen Damm akademisk
Kane, Gareth. 2011. The green executive : corporate leadership in a low carbon economy. Earthscan
McDonough & Braungart. 2013. The Upcycle: Beyond Sustainability - Designing for Abundance. North Point Press
Randers, Jørgen. 2012. 2052 : a global forecast for the next forty years : a report to the Club of Rome commemorating the 40th anniversary of The limits to growth. Chelsea Green
Stoknes, Per Espen. 2007. Penger og sjel : en ny balanse mellom finans og følelser. Flux forlag. Utvalgte kap. 1, 6, 8-9, 11-12
Stoknes, P.E.. 2015. What we think about when we try not to think about global warming. Vermont: Chelsea Green Publishing


Artikler:
Boons, F. 2013. Sustainable innovation, business models and economics performance: an overview. Journal of Cleaner Production. 45. 1-18
Brunstad, Bjørn. 2008. Å planlegge for store samfunnsomveltninger: Paradigmeanalyse som fremsynsmetode. Plan. Nr. 5
Daly, Herman. 2005. Economics in a Full World. Scientific American. Sept
Dasgupta, Partha. 2007. Nature in Economics. Environmental and Resource Economics. Vol. 39-1
Ditlev-Simonsen, Caroline. 2013. Ny proposisjon om samfunnsansvarsrapportering. Magma
Eccles, Ioannou, Serafeim. 2014. The Impact of Corporate Sustainability on Organizational Processes and Performance. Management Science. 60 (11). 2835-2857
Hockerts Wüstenhagen. 2010. Greening Goliaths versus emerging David. Journal of Business Venturing. 25. 481-492
Karakaya, E, Hidalgo, A & Nuur, C. 2014. Diffusion of eco-innovations: A review. Renewable and Sustainable Energy Reviews. 33. 392-399. http://doi.org/10.1016/j.rser.2014.01.083
Lubin, D.A. & D.C. Esty. 2010. The sustainability imperative. Harvard business review. May
Morgan, Gareth. 1988. Accounting as reality construction: towards a new epistemology for accounting practice. Accounting, Organizations and Society. 13(5). 477-485
Randers, J. Greenhouse Gas Emissions Per Unit of Valued Added ("GEVA") - A Corporate Guide Towards Sustainability. Ecological Economics
Unruh, G. and R. Ettenson. 2010. Growing green. Harvard Business Review. 88 (6). 94-100


Annet:
TEEB. 2010. The Economics of Ecosystems and Biodiversity: Mainstreaming the Economics of Nature: A synthesis of the approach, conclusions and recommendations of TEEB
World Business Council for Sustainable Development. 2010. Vision 2050 : the new agenda for business. WBCSD. Kan lastes ned. http://www.wbcsd.org/vision2050.aspx



Anbefalt litteratur
Bøker:
Hahnel, Robin. 2011. Green economics : confronting the ecological crisis. M.E. Sharpe
Hawken, Paul, Amory B. Lovins and L. Hunter Lovins. 2010. Natural capitalism : the next industrial revolution. 10th anniversary ed. Earthscan
Ries, Eric. 2011. The lean startup : how today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. Crown Business
Weizsäcker et al. 2009. Factor Five: Transforming the Global Economy through 80% Improvements in Resource Productivity. London: Routledge


Artikler:
Diener, E & Seligman, M.E.P.. 2004. Beyond Money: Toward an economy of well-being. Psychological Science in the Public Interest. 5. 1-31
Spash, Clive. 2008. How Much is that Ecosystem in the Window?. Environmental Values. 17 (2)
Vatn, A and Bromley, D. 1994. Choices without prices without apologies. Journal of Environmental Economics and Management. 26(2). pp. 129-148


Annet:
New Climate Economy. 2015. Seizing the Global Opportunity. The New Climate Economy Report. Chicago. Kan lastes ned fra: http://2015.newclimateeconomy.report/misc/downloads


Emneoversikt
Samling 1) Grønn vekst utfordringen
Temaer:
-Introduksjon til Grønn Vekst: Gjeldende trender og fremtidige scenarier
-Hvor stor er grønn vekst i Norge, EU, globalt?
-Grønne arbeidsplasser og grønn vekst i hovedsektorene: bygg, transport, energi, industry, offentlig
-Definisjoner og avgrensning av Grønn Økonomi (grønn- vs miljø- vs. økologisk økonomi)
-Grønnvasking: Når blir “grønn” kun merkelapp eller svindel?
-Radikal ressurs effektivitet: er frakobling av økonomisk vekst fra vekst i ressursforbruk mulig?
-Lederskap og motivasjon i den grønne økonomien
-Ideologi og motivasjon: er “bærekraft” og “lønnsomhet” kompatible?

Aktiv læring i grupper:
-Bruk av analyseverktøy for å fastsette grad av “grønn arbeidsplasser” på eget arbeidssted og egen industri.
-Utforske egen motivasjon og etikk ift ledelse av grønne initiativer


Samling 2) Grønn innovasjon
-Innovasjonsprosessen innen rammeverk av grønn vekst og grønn investeringer
-Finansiering av grønne innovasjoner og ”cleantech”: trender og fallgruver
-Entreprenørskap og intraprenørskap: utfordringer fra såkorn til vekst-fase, inklusive psykologiske faktorer
-Er grønne investeringer mer lønnsomme på kort eller lang sikt?
-Sosialt entreprenørskap
-Hvordan mestre kulturell og organisatorisk motstand for endring? Beslutnings-utfordringen.


Aktiv læring i grupper:
-Utvikle Smarte Grønne ideer: utvikle forretningsmodeller for innovasjon
-Identifisere eksisterende elementer av grønn strategi i egne selskaper


Samling 3) Grønt regnskap i det 21. århundre
-Oversikt gjeldende krav for grønn rapportering samt fremtidige trender
-Verktøy for vurdering av sosial og miljø-påvirkning (Nyttekostanalyse, Livssyklusanalyse og lignende)
-Hva er ”verdi” – og ulike utfordringer ved å måle verdier
-Nye tilnærminger til regnskap: grønt regnskap, alternative regnskap
-Hva er natur-kapital? Verdsetting av økosystemtjenester.
-Multippel kapital-tilnærming
-Vitenskaplige tilnærminger til måling av lykke, velvære, livskvalitetsregnskap

Aktiv læring i grupper:
-Gjennomføre et energi-regnskap for eget selskap
-Beregning av klimagassutslipp per verdiskapningsenhet (GEVA)



Modul 4) Det store bildet – og den langsiktige fremtiden
-Analyse og forståelse av de neste 40 år.
-Klimaendringer: hvor alvorlige blir utslagene?
-Earth System Science: å forstå se sammenhengene mellom jordens økosystemer
-Vil det internasjonale samfunn se en holdningsendring i retning av grønn politikk og beslutninger?
-Fattigdomsbekjempelse og grønn økonomi
-I hvilken grad vil menneskelig kreativitet og innovasjon være tilstrekkelig til å møte utfordringene?

Aktiv læring i grupper:
Utvikle alternative scenarier for 2050


5) Grønne strategier: hvordan iverksette teorien som organisatorisk praksis
-Hva er grønn ledelse?
-Oversikt miljømerking og miljøledelse (eksisterende ISO etc)
-Hvordan utvikle grønn forretningsstrategi?
-Grønn etikk og dens relasjon til verdibasert ledelse
-Politisk strategier for å muliggjøre overgangen til grønn økonomi (innkjøp, perverse subsidier, skatter etc)
-Dulting (nudging) og atferdsøkonomi for konsumenter og design av grønne valgsituasjoner
-Hvordan sikre lønnsomhet fra grønn vekst i Nordiske land

Aktiv læring i grupper:
Utvikle grønne forretningsplaner for selskaper og prosjekter på ulike strategiske ambisjonsnivåer:
1) markedskommunikasjon, 2) etterlevelse av pålegg, 3) grønnere drift, 4) grønnere verdikjede, 5) produktportefølje og 6) forretningsmodeller


    Dataverktøy
    Videokonferanse for overføring av internasjonale forelesninger

    Læreprosess og tidsbruk
    Programmet gjennomføres over fem samlinger, totalt ca. 150 timer. Veiledningstilbudet vil være noe ulikt på de forskjellige Master Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til to timer pr. student som går Master Programmet som vanlig program. For studenter som tar Master Programmet som sitt avsluttende er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer pr oppgave.

    Arbeidskrav

    Eksamen
    Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 18 studiepoeng og skriftlig individuell eksamen, 12 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.

    For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
    Studentene evalueres gjennom individuelt prosjektoppgave, 24 studiepoeng og skriftlig individuell eksamen, 6 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to studenter.


    Eksamenskode(r)
    MAN 30971 - Prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3097, 18 studiepoeng.
    MAN 30981 - 5 timers skriftlig eksamen; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3098, 12 studiepoeng.
    Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

    For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
    MAN 30991 - individuell prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3099, 24 studiepoeng.
    MAN 31001 - 5 timers individuell skriftlig eksamen; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3100, 6 studiepoeng.

    Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


    Hjelpemidler til eksamen
    Alle hjelpemidler tillatt

    Kontinuasjon
    Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.

    Tilleggsinformasjon