MAN 3097/3098/3099/3100 Grønn Vekst
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014
|
MAN 3097/3098/3099/3100 Grønn Vekst
Kursansvarlig
Jørgen Randers, Per Espen Stoknes
Institutt
Institutt for regnskap - revisjon og jus
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
30
Undervisningsspråk
Norsk og engelsk
Innledning
Interessen for ”Grønn vekst” og ”grønn økonomi" har vært sterkt økende internasjonalt. I en rekke land har debatten vært frisk om hvilke tiltak og virkemidler som kan gi en omstilling av økonomien i en grønnere retning. Blant annet har den britiske økonomen Nicholas Sterns rapport (2006) ført til at økonomiske vurderinger i økende grad har blitt trukket inn i internasjonal miljødebatt som argumenter for miljøtiltak. Stern-rapporten anslo for eksempel at på lang sikt vil den økonomiske gevinsten for verdensøkonomien ved en omstilling i lavkarbonretning klart overstige kostnadene ved en slik omstilling, og at omstillingen blir dyrere jo lenger man venter med å gjennomføre den. Slike påstander har vært omstridt, men inspirert ny kunnskap, debatt og praksis.
Norske og skandinaviske selskaper har uansett i økende grad lagt om forretningsutvikling og strategi til å inkludere grønne verdier og verdikjeder. Også forskning på disse temaene er raskt økende (ECON Pöyry 2012, TEEB 2011, UNEP 2011). Dette programmet vil gi deltagerne den nødvendige forskningsbaserte og kritiske kunnskapen til å omsette teoriene og ambisjonene om grønn økonomi til praksis i nordisk nærings- og arbeidsliv. Programmet legger særlig vekt på grønne forretningsmodeller og strategi, måling og regnskap, innovasjon og organisering for å lykkes med å gjøre grønn økonomi lønnsom og raskt voksende i praksis.
Læringsmål
Kunnskapsmål:
a) få oversikt over sentrale teorier, metoder og tilnærminger innen grønn økonomi og miljøøkonomi
b) få praktisk forståelse av viktigste begreper innen grønn strategi, innovasjon og grønt regnskap
c) få kunnskap om erfaringer med omstilling til grønn forretning, organisering og politikk
d) få kjennskap til verktøy for helhetstenkning inkl. systemanalyse
Ferdighetsmål:
e) kunne gjennomføre alle faser og trinn i en grønn strategianalyse og rapportering
f) kunne utvikle retningslinjer for grønn regnskap og rapportering i egen selskap/industri
g) kunne analysere og kommunisere grønne innovasjoner og deres lønnsomhet
h) kunne lede en omstilling til mer grønn økonomisk virksomhet
Holdningsmål:
i) Deltagerne skal selvstendig kunne fortsette egen kompetanseutvikling og spesialisering.
j) Deltagerne skal kunne styrke grønn vekst i egen organisasjon
k) Deltagerne skal kunne delta i den offentlige debatten der den berører faget/fagområdet.
l) Deltagerne skal forstå hva ansvarlig investering i finansielle, sosiale- og natur-kapital former er (”grønn etikk”)
Forkunnskaper
Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng samt 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Brady, Jon et al. 2011. Environmental Management in Organizations: The IEMA Handbook
Daly & Farley 2010, Ecological Economics 2.Version Principles and Applications. 2010. Ecological Economics 2.Version Principles and Applications
Esty, D and Simmons, P. 2011. The Green to Gold Business Playbook. NJ: Wiley
Harding, Stephan. Animate Earth. 2009. London: Green Books
Kane, Gareth. 2011. The Green Executive: Corporate Leadership in a Low Carbon Economy
Makower, Joel. 2008. Strategies for the Green Economy: Opportunities and Challenges in the New World of Business
Midttun, Atle. 2005. Policy making and the role of government. Realigning business, government and civil society. Journal of Corporate Governance. vol. 5 no. 3. 159-174
Randers, Jørgen. 2012. 2052: A Global Forecast for the Next Forty Years. Chelsea Green
Stiglitz, Joseph, Sen, Amartya and Jean-Paul Fitoussi. Report by the Commission on the Measurement of Economic Performance and Social Progress. 2009. Presented to Sarkozy 14 Sep. 2009. Kan lastes ned
Stoknes, Per Espen. 2007. Penger og sjel. Flux forlag. Utvalgte kap. 1, 6, 8-9, 11-12
UNEP. Towards a Green Economy Report - Synthesis for Policy Makers. Kan lastes ned. http://www.unep.org/greeneconomy/greeneconomyreport/tabid/29846/default.aspx
WBCSD. Vision 2050. Kan lastes ned. http://www.wbcsd.org/vision2050.aspx
Weizsacker et al. 2009. Factor Five: Transforming the Global Economy through 80% Improvements in Resource Productivity. London: Routledge
YS/WWF/Econ - Pöyry. 2012. Grønn økonomi i Norge - Hva er det og hvordan få det til?. R-2011-062. Kan lastes ned
Artikler:
Chapple, Karen. 2011. Innovation in the Green Economy. Economic Development Quarterly. 02/01 Vol. 25, Issue 1. pp 5-25,
Costanza, R. 1997. The value of the world's ecosystem services and natural capital. Nature. 387 (6230):255
Daly, Herman. 2005. Economics in a Full World. Scientific American. Sept.
Dasgupta, Partha. 2007. Nature in Economics. Environmental and Resource Economics. Vol. 39-1
Hodgson, Geoffrey. 2007. Evolutionary and Institutional Economics as the New Mainstream?. Evol. Inst. Econ. Rev. 4(1). 7-25
Keen, Steve. 2009. Mad, bad and dangerous to know. Real-world Economics Review. Issue no. 49
Kumar. 2010. The Economics of Valuing Ecosystem Services and Biodiversity in TEEB, 2010. Chapter 5
Morgan, Gareth. 1988. Accounting as reality construction: towards a new epistemology for accounting practice. Accounting, Organizations and Society. 13(5). 477-485
Slaper and Krause. 2009. The Green Economy: What Does Green Mean?. Indiana Business Review. Fall
Anbefalt litteratur
Bøker:
Bakan, Joel. 2004. The Corporation. London: Constable & Robinson Ltd. Introduction and Chapter 3: The Externalizing Machine
Hahnel, Robin. Green Economics: Confronting the Ecological Crisis
Hernes, G. 2012. Hot Topic - Cold Comfort
Lovins, A et al. 2010. Natural Capitalism. Revised ed
Nordhaus, William. 2008. A Question of Balance, weighing the options on global warming policies. New Haven: Yale University Press. s. 4
NOU 2009: 16. 2009. Globale miljøutfordringer -norsk politikk. Finansdepartementet, "Olsen-utvalget"
Ries, Eric. The Lean Startup: How Constant Innovation Creates Radically Successful Businesses
Stern, Nicholas. 2007. The Economics of Climate Change: The Stern Review. London: Cambridge
Artikler:
Diener, E & Seligman, M.E.P.. 2004. Beyond Money: Toward an economy of well-being. Psychological Science in the Public Interest. 5. 1-31
Green, Daryl D. 2011. Benchmarking a leadership model for the green economy. Benchmarking: An International Journal. Vol. 18, No. 3. 445-465
Randers, Jørgen. Greenhouse gas emissions per unit of value added ("GEVA") - A corporate guide towards sustainability. Ecological Economics
Spash, Clive. 2008. How Much is that Ecosystem in the Window?. Environmental Values. Vol. 17, no. 2
Vatn, A and Bromley, D. 1994. Choices without prices without apologies. Journal of Environmental Economics and Management. Vol. 26 no. 2. pp. 129-148
Emneoversikt
Samling 1) Grønn vekst utfordringen
Temaer:
-Introduksjon til Grønn Vekst: Gjeldende trender og fremtidige scenarier
-Hvor stor er grønn vekst i Norge, EU, globalt?
-Grønne arbeidsplasser og grønn vekst i hovedsektorene: bygg, transport, energi, industry, offentlig
-Definisjoner og avgrensning av Grønn Økonomi (grønn- vs miljø- vs. økologisk økonomi)
-Grønnvasking: Når blir “grønn” kun merkelapp eller svindel?
-Radikal ressurs effektivitet: er frakobling av økonomisk vekst fra vekst i ressursforbruk mulig?
-Lederskap og motivasjon i den grønne økonomien
-Ideologi og motivasjon: er “bærekraft” og “lønnsomhet” kompatible?
Aktiv læring i grupper:
-Bruk av analyseverktøy for å fastsette grad av “grønn arbeidsplasser” på eget arbeidssted og egen industri.
-Utforske egen motivasjon og etikk ift ledelse av grønne initiativer
Samling 2) Grønn innovasjon
-Innovasjonsprosessen innen rammeverk av grønn vekst og grønn investeringer
-Finansiering av grønne innovasjoner og ”cleantech”: trender og fallgruver
-Entreprenørskap og intraprenørskap: utfordringer fra såkorn til vekst-fase, inklusive psykologiske faktorer
-Er grønne investeringer mer lønnsomme på kort eller lang sikt?
-Sosialt entreprenørskap
-Hvordan mestre kulturell og organisatorisk motstand for endring? Beslutnings-utfordringen.
Samlingen er planlagt lagt til en by med sterk grønn innovasjonsklynge, for eksempel Berlin eller en asiatisk storby.
Aktiv læring i grupper:
-Utvikle Smarte Grønne ideer: utvikle forretningsmodeller for innovasjon
-Identifisere eksisterende elementer av grønn strategi i egne selskaper
Samling 3) Grønt regnskap i det 21. århundre
-Oversikt gjeldende krav for grønn rapportering samt fremtidige trender
-Verktøy for vurdering av sosial og miljø-påvirkning (Nyttekostanalyse, Livssyklusanalyse og lignende)
-Hva er ”verdi” – og ulike utfordringer ved å måle verdier
-Nye tilnærminger til regnskap: grønt regnskap, alternative regnskap
-Hva er natur-kapital? Verdsetting av økosystemtjenester.
-Multippel kapital-tilnærming
-Vitenskaplige tilnærminger til måling av lykke, velvære, livskvalitetsregnskap
Aktiv læring i grupper:
-Gjennomføre et energi-regnskap for eget selskap
-Beregning av klimagassutslipp per verdiskapningsenhet (GEVA)
Modul 4) Det store bildet – og den langsiktige fremtiden
-Analyse og forståelse av de neste 40 år.
-Klimaendringer: hvor alvorlige blir utslagene?
-Earth System Science: å forstå se sammenhengene mellom jordens økosystemer
-Vil det internasjonale samfunn se en holdningsendring i retning av grønn politikk og beslutninger?
-Fattigdomsbekjempelse og grønn økonomi
-I hvilken grad vil menneskelig kreativitet og innovasjon være tilstrekkelig til å møte utfordringene?
Aktiv læring i grupper:
Utvikle alternative scenarier for 2050
5) Grønne strategier: hvordan iverksette teorien som organisatorisk praksis
-Hva er grønn ledelse?
-Oversikt miljømerking og miljøledelse (eksisterende ISO etc)
-Hvordan utvikle grønn forretningsstrategi?
-Grønn etikk og dens relasjon til verdibasert ledelse
-Politisk strategier for å muliggjøre overgangen til grønn økonomi (innkjøp, perverse subsidier, skatter etc)
-Dulting (nudging) og atferdsøkonomi for konsumenter og design av grønne valgsituasjoner
-Hvordan sikre lønnsomhet fra grønn vekst i Nordiske land
Aktiv læring i grupper:
Utvikle grønne forretningsplaner for selskaper og prosjekter på ulike strategiske ambisjonsnivåer:
1) markedskommunikasjon, 2) etterlevelse av pålegg, 3) grønnere drift, 4) grønnere verdikjede, 5) produktportefølje og 6) forretningsmodeller
Dataverktøy
BI’s læringsplattform http://itslearning.bi.no/
Videokonferanse for overføring av internasjonale forelesninger
Læreprosess og tidsbruk
Programmet gjennomføres over fem samlinger, totalt ca. 150 timer. Veiledningstilbudet vil være noe ulikt på de forskjellige Master Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til to timer pr. student som går Master Programmet som vanlig program. For studenter som tar Master Programmet som sitt avsluttende er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer.
Arbeidskrav
Ingen
Eksamen
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 18 studiepoeng og skriftlig individuell eksamen, 12 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.
For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
Studentene evalueres gjennom individuelt prosjektoppgave, 24 studiepoeng og skriftlig individuell eksamen, 6 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to studenter.
Eksamenskode(r)
MAN 30971 - Prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3097, 18 studiepoeng.
MAN 30981 - 5 timers skriftlig eksamen; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3098, 12 studiepoeng.
Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.
For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
MAN 30991 - individuell prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3099, 24 studiepoeng.
MAN 31001 - 5 timers individuell skriftlig eksamen; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3100, 6 studiepoeng.
Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Kontinuasjon
Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.
Tilleggsinformasjon