MAN 2984 HRM for skoleledere
MAN 2984 HRM for skoleledere
Master of Mangement i Skoleledelse hvor MAN 2944/45/46/47 Lederskap og omstilling i skolen, utgjør grunndelen av studiet og hvor HRM for skoleledere sammen med 3 øvrige kurs, hver på 15 studiepoeng, utgjør helheten.
Dette kurset kan tas som et delstudium eller som en del av hele studiet. Delprogrammet kan ikke tas som avsluttende.
Deltakerne skal ha blitt kjent med sentrale perspektiver og forskningsfunn innenfor HRM.
Deltakerne skal kjenne til og forstå hovedinnretningen på de viktigste og mest robuste forskingsfunnene innenfor HRM på individ- og organisasjonsnivå.
Deltakerne skal være i stand til å identifisere, analysere og forstå hva som preger mer eller mindre effektiv HRM i skolen.
Deltakerne skal være i stand til å kritisk vurdere HR-praksis i skolen ut fra de viktigste og mest robuste forskningsfunnene innenfor HRM på ulike analysenivå.
1. samling HRM for organisatorisk effektivitet?
2. samling Utviklende HRM
3. samling Forpliktelsesbasert HRM i teori og praksis
Delprogrammet foreleses over tre samlinger, totalt ca. 75 timer.
Samling 1 HRM for organisatorisk effektivitet?
Delmål
Samlingen skal gi et rammeverk for vurdering av HRM som kilde til organisatorisk effektivitet. Det gis videre en innføring i fenomenet og faget HRM og rollefordeling hva angår valg, utvikling og styring av HR-tiltak på den ene siden og implementering på den andre. Det vil i tillegg bli gitt en grundig gjennomgang av HRM som kilde til gode holdninger og prestasjoner.
Emneoversikt
HRM som fenomen og fag
HR-roller og HR-ansvar
HR, holdninger og klima
HR, motivasjon, jobbdesign og prestasjoner
Samling 2 Utviklende HRM
Delmål
Samlingen skal en grundig gjennomgang av sentrale HR-tiltak som kompetansekartlegging- og utvikling, trening og utvikling, rekruttering og evaluering av kompetanse og læring. I tillegg presenteres hovedfunnene fra ledelsesforsknigen.
Emneoversikt
Kompetansekartlegging- og utvikling
Trening og utvikling
Rekruttering
Evaluering av kompetanse og læring
Samling 3 Forpliktelsesbasert HRM i teori og praksis
Delmål
Samlingen skal gi en gjennomgang av utfordringer vedrørende implementering av HR-tiltak med spesiell vekt på mellomlederrollen og hvordan en kan få til forpliktelsesbasert HRM i praksis. I tillegg gis en grundig gjennom av belønning og motivasjon og bruk av HR-målinger.
Emneoversikt
Ledelse
Mellomlederrollen og implementering av HRM
Forpliktelsesbasert HR i praksis
HRM, belønning og motivasjon
HR-målinger
Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng, 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe (1 - 2) Varighet: 3 Uke(r) Eksamenskode: MAN29841 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.