MAN 2984 HRM for skoleledere

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2014/2015

MAN 2984 HRM for skoleledere


Kursansvarlig
Bård Kuvaas

Institutt
Institutt for ledelse og organisasjon

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
15

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Master of Mangement i Skoleledelse hvor MAN 2944/45/46/47 Lederskap og omstilling i skolen, utgjør grunndelen av studiet og hvor HRM for skoleledere sammen med 3 øvrige kurs, hver på 15 studiepoeng, utgjør helheten.

Dette kurset kan tas som et delstudium eller som en del av hele studiet. Delprogrammet kan ikke tas som avsluttende. Skoleutvikling II (MAN 2930) må gjennomføres som det avsluttende delprogrammet.

Læringsmål
Kunnskapsmål
Deltakerne skal ha blitt kjent med sentrale perspektiver og forskningsfunn innenfor HRM.
Deltakerne skal kjenne til og forstå hovedinnretningen på de viktigste og mest robuste forskingsfunnene innenfor HRM på individ- og organisasjonsnivå.

Ferdighetsmål
Deltakerne skal være i stand til å identifisere, analysere og forstå hva som preger mer eller mindre effektiv HRM i skolen.

Holdningsmål
Deltakerne skal være i stand til å kritisk vurdere HR-praksis i skolen ut fra de viktigste og mest robuste forskningsfunnene innenfor HRM på ulike analysenivå.

Forkunnskaper
Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng, 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Kuvaas, Bård og Anders Dysvik. 2012. Lønnsomhet gjennom menneskelige ressurser : evidensbasert HRM. 2. utg. Fagbokforlaget

Artikler:
Elektronisk publiserte artikler

Anbefalt litteratur
Bøker:
O'Reilly, Charles A. & Jeffrey Pfeffer. 2000. Hidden value : how great companies achieve extraordinary results with ordinary people. Havard Business School Press

Emneoversikt
1. samling HRM for organisatorisk effektivitet?
2. samling Utviklende HRM
3. samling Forpliktelsesbasert HRM i teori og praksis

Dataverktøy
It's Learning

Læreprosess og tidsbruk
Delprogrammet foreleses over tre samlinger, totalt ca. 75 timer. I tillegg vil det bli tilrettelagt for frivillig bloggaktivitet mellom samlingene.

Arbeidskrav
Ingen.

Eksamen
Eksamen består av en fagoppgave som kan løses i grupper på inntil 2 studenter. Fagoppgaven er av 3 ukers varighet. Maks antall sider inklusiv referanser og eventuelle vedlegg er 25.

Eksamenskode(r)
MAN 29841 – Fagoppgave som teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MAN 2984, 15 studiepoeng.

Hjelpemidler til eksamen


Kontinuasjon
Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.

Tilleggsinformasjon
Samling 1 HRM for organisatorisk effektivitet?
Delmål
Samlingen skal gi et rammeverk for vurdering av HRM som kilde til organisatorisk effektivitet. Det gis videre en innføring i fenomenet og faget HRM og rollefordeling hva angår valg, utvikling og styring av HR-tiltak på den ene siden og implementering på den andre. Det vil i tillegg bli gitt en grundig gjennomgang av HRM som kilde til gode holdninger og prestasjoner.

Emneoversikt
HRM som fenomen og fag
HR-roller og HR-ansvar
HR, holdninger og klima
HR, motivasjon, jobbdesign og prestasjoner

Samling 2 Utviklende HRM
Delmål
Samlingen skal en grundig gjennomgang av sentrale HR-tiltak som kompetansekartlegging- og utvikling, trening og utvikling, rekruttering og evaluering av kompetanse og læring. I tillegg presenteres hovedfunnene fra ledelsesforsknigen.

Emneoversikt
Kompetansekartlegging- og utvikling
Trening og utvikling
Rekruttering
Evaluering av kompetanse og læring

Samling 3 Forpliktelsesbasert HRM i teori og praksis
Delmål
Samlingen skal gi en gjennomgang av utfordringer vedrørende implementering av HR-tiltak med spesiell vekt på mellomlederrollen og hvordan en kan få til forpliktelsesbasert HRM i praksis. I tillegg gis en grundig gjennom av belønning og motivasjon og bruk av HR-målinger.

Emneoversikt
Ledelse
Mellomlederrollen og implementering av HRM
Forpliktelsesbasert HR i praksis
HRM, belønning og motivasjon
HR-målinger