MAN 2319/2320/2321/2322 Teamledelse

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2016/2017
English version

MAN 2319/2320/2321/2322 Teamledelse


Kursansvarlig
Trond Kjærstad, Donatella de Paoli

Institutt
Institutt for kommunikasjon og kultur

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
30

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Programmet Teamledelse handler om hvordan du oppnår resultater med team som arbeidsform og ledelsestilnærming. Team betyr å arbeide flatere, tverrfaglig, mer fleksibelt, resultatorientert og involverende. Team betyr å jobbe gjennom andre med andre. Team betyr også muligheten til å realisere seg ved å lære og samarbeide i samspill med andre. I et digitalisert og kunnskapsbasert arbeidsliv har team fått en fornyet oppmerksomhet fordi det er arbeidsformen som egner seg best. Prestasjoner, kunnskapsledelse, kreativitet og innovasjon, beslutninger og prosesser er basis for programmet. Vi henvender oss til deltagere og ledere av team fra ulike bransjer og organisasjoner, der team brukes som organiseringsprinsipp for kundeorientering, som utvikling av prosjekt, som middel til endring og innovasjon, som forbedring av arbeidsmiljø eller utvikling av kunnskapsbaserte miljøer mm.

I dette programmet vil du lære om hva som skaper gode prestasjoner i team og hvordan mennesker ledes i ulike typer team prosesser. Vi baserer oss på den etablerte forskningen om arbeidsgrupper og -team, men fornyer perspektivene ved impulser fra psykologi, nyere ledelsesteorier, humanistiske fag og kunst.

Du vil lære teorier for teamorganisering, teamprestasjoner og prosesser og måter å håndtere og lede ulike prosesser i team. Kurset har fem hovedtema, som utgangspunkt for hver samling.


Læringsmål
Kunnskapsmål:

  • Kunnskap om og evne til å identifisere ulike former for team
  • Kunnskap om grunnleggende gruppe- og teamteori
  • Kunnskap om team situasjoner og den hensiktmessige bruken av team kompetanse
  • Kunnskap om team prestasjoner og hvordan forbedre dem
  • Kunnskap om forskningsbasert teamkunnskap til å lede ulike former for team
  • Kunnskap om å fortolke praktiske teamproblemstillinger gjennom cases fra samtid, historie og kulturelle uttrykk

Ferdighetsmål:
  • Gjennomføre prestasjonsforbedringer i team
  • Forbedre samarbeidsevner i team
  • Videreutvikle og lede eget team med hensiktsmessige verktøy og tilnærminger

Holdningsmål:
  • Ha et helhetsperspektiv på hvordan teamteori henger sammen med andre deler av organisasjonsteori
  • Ha en økt forståelse av kompleksiteten i mellommenneskelig samhandling
  • Ta ansvar for egen atferd som teammedlem og i utøvelse av teamledelse

Forkunnskaper
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 studiepoeng, og 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Bang, Henning og Thomas Nesset Midelfart. 2012. Effektive ledergrupper. Gyldendal akademisk. Del 1-4, 146 sider
Bauman, Zygmunt. 2000. Savnet fellesskap. Cappelen akademisk. Sidene 33-95 + etterordet 192-216
Campbell, Joseph. 2008. The hero with a thousand faces. 3rd ed. New World Library. Del 1, kap.1, 2 og 4, 70 s.
Hein, Helle Hedegaard. 2013. Primadonnaledelse : når arbejdet er et kald. Gyldendal Business
Katzenbach, Jon R., Douglas K. Smith. 1993. The wisdom of teams : creating the high-performance organization. Harvard Business School Press. Prolog, kap 1,3,5,6,8, 109s
Morgan, Gareth. 1993. Imaginization : the art of creative management. Sage. Kap 1-4, 9-10 og Appendix A, 109s
Shakespeare, William. 2002. Kong Richard III's liv og død. Aschehoug
Sunstein, C.R. and Hastie, R. 2015. Klokere. Fra gruppetenkning til smarte grupper. Cappelen Damm Akademisk. (164 s)
Thompson, Leigh L. 2015. Making the team : a guide for managers. 5th ed. Pearson. (kap 1,2,4,5,6,7,8,9,11, 232 s)
Wheelan, S.A. 2013. Creating effective teams. 4th. Sage
Zweig, Connie and Steve Wolf. 1997. Romancing the shadow : a guide to soul work for a vital, authentic life. Ballantine Books. Introduksjon, kap. 1, 7-9, 140s


Artikkelsamling:
Alvesson, M.. 2011. Hvordan motivere individer - Personalkonsepter, organisasjonsidentitet og drivkrefter. Magma. nr. 3/11. (s33-40)
Amabile, T. og Khaire, M.. 1996. Kap. 4: A Theoretical Framework. Creativity in Context. Harvard University, Westview Press
Amabile, T.. 1998. How to kill creativity.. Harvard Business Review. Sept-Oct.
Andersen, S & Sæther, Ø.. 2008. Mobilizing Competence for Performance. Themenschwerpunkt Personalführung. 11/08
De Paoli, D.. 1996. Lederskapets TAO. I Tanke, følelse, handling - perspektiver på lederutvikling. Cappelen Akademiske Forlag
Hedegaard Hein, H.. 2009. Motivation av højtspecialiserende medarbejdere.. Motivation - motivationsteori og praktisk anvendelse.. Hans Reitzels Forlag. Kap. 9
Katzenbach, J. R.. 1997. The myth of the top management team. Harvard Business Review. November-December. p. 82-91
Lewicki, R. and Bunker, B. B.. 1995. "Trust in Relationships". Jossey Bass Wiley. Chapter 5; in Bunker,B.B and J.Z. Rubin eds. Conflict, cooperation and justice s 133-173
Madsen Sandvik, A.. 2011. Ledelse av kunnskapsarbeid.. Magma. nr. 3/11. (s 56-63)
Mathieu, J.,M.T. Maynard, T. Rapp and L. Gilson. 2008. Team Effectiveness 1997-2007: A Review of Recent Advancements and a Glimpse Into the Future. Journal of Management. 34; 41
Richards, R.. 2007. Everyday Creativity: Our hidden potential.. American Psychological Association. Kap. 1
Tjosvold, D. 1995. "Cooperation Theory, Constructive controversy and effectiveness: Learning From Crisis". San Francisco: Jossey Bass.. Chapter 4 in Guzzo, R. A and E. Salas, eds. Team effectiveness and decision-making in organizations, s 79-112


Anbefalt litteratur
Bøker:
Cass R. Sunstein & Reid Hastie. 2015. Klokere - fra gruppetenkning til smarte grupper. 1. utgave på norsk. Cappelen Damm Akademisk. 192 sider
Leonard-Barton, Dorothy, Walter C. Swap. 1999. When sparks fly : igniting creativity in groups. Harvard Business School Press
Wheelan, Susan A. 2016. Creating effective teams : a guide for members and leaders. 5th ed. Sage


Emneoversikt
1. samling - Prestasjoner i team
2. samling - Ledelse av kunnskapsteam i en digital tid
3. samling - Kreativitet i team - Studie tur til Barcelona
4. samling - Leder- og beslutningsteam
5. samling - Prosesser i team

Dataverktøy


Læreprosess og tidsbruk
Programmet gjennomføres over fem samlinger, totalt ca 150 timer.

Veiledningstilbudet vil være noe ulikt lagt på de forskjellige Master Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til to timer pr. student som går Master Programmet som vanlig program. For studenter som tar Master Programmet som sitt avsluttende er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer pr oppgave.



Eksamen
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 18 studiepoeng og skriftlig individuell eksamen, 12 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.
Prosjektet kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 24 studiepoeng og skriftlig individuell eksamen, 6 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektet kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to personer.


Eksamenskode(r)
MAN 23191 - Prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2319, 18 studiepoeng.
MAN 23201 - 5 timers skriftlig eksamen; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2320, 12 studiepoeng.
Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
MAN 23211 - Prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2321, 24 studiepoeng
MAN 23221 - 5 timers individuell skriftlig eksamen; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2322, 6 studiepoeng
Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt + eksamenskalkulator TEXAS INSTRUMENTS BA II PlusTM.

Kontinuasjon
Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.

Tilleggsinformasjon
1. samling - Prestasjoner i team
Delmål
Samlingen presenterer sentrale teorier og problemstillinger innenfor teamorganisering og - utvikling, samt gir en grunnleggende forståelse av hva som er grunnlaget for teamprestasjoner og intervensjoner for å bedre disse.

Emneoversikt
  • team som arbeidsform, arbeidsgrupper vs. team
  • team fra et organisasjonsperspektiv
  • teamklassifikasjon / teamet i lys av organisatorisk praksis og lederskapsutøvelse
  • teamprestasjoner og synergier
  • forskjellighet i teamet - teamroller
  • teamledelse i forhold til tradisjonell lederrolle
  • status på teamforskning og vanlige ”teamverktøy”
  • intervensjonsstrategier for optimalisering av teamets arbeid

2. samling - Ledelse av kunnskapsteam i en digital tid
Delmål
Samlingen vil gi en oversikt av relevante teorier og perspektiver på teamledelse av høykompetente medarbeidere, samt ledelse av disse i en digital tid. Samlingen vil fokusere på utfordringer og tilsvarende lederperspektiver som bør anvendes.

Emneoversikt
  • teamarbeid i profesjonelle organisasjoner og typer kunnskapsteam
  • ledelse av team i en digital tid -virtuelle team mm
  • profesjonalisering, kollektivisme vs. individualisme
  • skyggen - personlig destruktivitet i teamarbeid
  • kunnskapsledelse: selvledelse, samledelse og primadonnaledelse
  • læring i team
  • konflikt og konfliktledelse
  • verktøy for teamutvikling

3. samling - Kreativitet i team
Delmål
Samlingen gir forståelse for hvordan kreativitet, nyskapning og innovasjon kan utvikles i team. Kommunikasjon påvirker teamets felles forståelse og forestillingsverden. Vi vil være opptatt av kommunikasjon og hvilke prosesser, omgivelser, improvisasjoner, teknikker og metaforer som stimulerer kreativitet i team. Denne samlingen vil bli holdt i Barcelona- en by kjent for entreprenørskap og kreativitet.

Emneoversikt
  • Kreativitet og innovasjon i team
  • Prosesser som hemmer og fremmer kreativitet
  • Hverdagskreativitet
  • Bruk av metaforer i kreative prosesser
  • Kunst og estetikk i kreative prosesser
  • Stedets betydning som inspirasjon til kreativitet

4. samling - Ledergrupper- og beslutningsteam
Delmål
Formålet med denne samlingen er å gi deltagerne innsikt om utfordringene som leder- og beslutningsteam står ovenfor, samt å gi deltagerne kompetanse til å forbedre beslutningstagning i egne team eller lederteam, samt å coache slike team.

Emneoversikt
  • lederteamet, et reelt team eller et pseudo-team?
  • beslutninger og beslutningsprosesser i team
  • problemstillinger som krever teamarbeid i ledergrupper
  • sammensetning av leder- og beslutningsteam
  • lojalitetsstrid og tillitsbrudd i ledergrupper
  • konflikter i ledergrupper

5. samling: Prosesser i team

Delmål:
Samlingen skal gi en dypere forståelse av den interne dynamikken i team, og den sentrale betydningen dette har for teamprestasjoner. Vi utforsker paradokset som oppstår i ekte teamarbeid, hvor gjensidig avhengighet både er en forutsetning for å lykkes og en av de viktigste betingelsene for konflikt og manglende tillit.

Emneoversikt:
· Betydningen av fokusert kommunikasjon
· Utnyttelse av gruppens mangfold
· Tillitens betydning i team
· Konflikt og konfliktledelse
· Kontinuerlig teamlæring