MAN 2319/2320/2321/2322 Teamledelse

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2014/2015

MAN 2319/2320/2321/2322 Teamledelse


Kursansvarlig
Trond Kjærstad, Donatella de Paoli

Institutt
Institutt for kommunikasjon og kultur

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
30

Undervisningsspråk


Innledning
Tradisjonell teambygging har fokusert mye på relasjonsbygging, ofte på bekostning av teamets oppnåelse av faktiske resultater. Modeller for teambygging har dessuten hatt et varierende vitenskapelig fundament. Det legges derfor stor vekt på å forstå de grunnleggende spørsmål når det gjelder temaer som diversitet, kreativitet, kultur og ledelse av høykompetanseteam. Programmet gir kunnskap og ferdigheter til å lede ulike former for team. Samtidig vil det gi ferdigheter i å forbedre samarbeidsevner og prestasjoner i suboptimalt fungerende team. Pedagogisk vil temaene behandles gjennom teori, klassiske tekster og erfaringsutveksling.

Læringsmål
Kunnskapsmål:

  • Identifisere ulike former for team
  • Kunne drøfte og vurdere grunnleggende teamteori
  • Bedømme i hvilke situasjoner teamkunnskap har nytteverdi
  • Bedømme hva som skal til for forbedre teamprestasjoner
  • Fortolke og bruke forskningsbasert teamkunnskap til å lede ulike former for team
  • Fortolke praktiske teamproblemstillinger gjennom cases fra samtid, historie og kulturelle uttrykk

Ferdighetsmål:
  • Gjennomføre prestasjonsforbedringer i team
  • Forbedre samarbeidsevner i team
  • Videreutvikle eget team

Holdningsmål:
  • Ha et helhetsperspektiv på hvordan teamteori henger sammen med andre deler av organisasjonsteori
  • Ha en økt forståelse av kompleksiteten i mellommenneskelig samhandling
  • Ta ansvar for egen atferd som teammedlem og i utøvelse av teamledelse

Forkunnskaper
Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng samt 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Bang, Henning og Thomas Nesset Midelfart. 2012. Effektive ledergrupper. Gyldendal akademisk. Del 1-4, 146 sider
Bauman, Zygmunt. 2000. Savnet fellesskap. Cappelen akademisk. Sidene 33-95 + etterordet 192-216
Campbell, Joseph. 2008. The hero with a thousand faces. 3rd ed. New World Library. Del 1, kap.1, 2 og 4, 70 s.
Eriksen, Thomas Hylland , red. 2001. Flerkulturell forståelse. 2. utg. Universitetsforlaget. (kap 1-4+8, 86 s.)
Hein, Helle Hedegaard. 2013. Primadonnaledelse : når arbejdet er et kald. Gyldendal Business
Katzenbach, Jon R., Douglas K. Smith. 1993. The wisdom of teams : creating the high-performance organization. Harvard Business School Press. Prolog, kap 1,3,5,6,8, 109s
Morgan, Gareth. 1993. Imaginization : the art of creative management. Sage. Kap 1-4, 9-10 og Appendix A, 109s
Shakespeare, William. 2002. Kong Richard III's liv og død. Aschehoug
Thompson, Leigh L. 2013. Making the team : a guide for managers. 5th ed. Pearson. (kap 1,2,4,5,6,7,8,9,11, 232 s)
Trompenaars, Fons and Charles Hampden-Turner. 2012. Riding the waves of culture : understanding cultural diversity in global business. 3rd ed., rev. and updated. Nicholas Brealey. kap. 1, 3-11, 130 s
Zweig, Connie and Steve Wolf. 1997. Romancing the shadow : illuminating the dark side of the soul. Ballantine Books. Introduksjon, kap. 1, 7-9, 140s


Artikkelsamling:
Alvesson, M.. 2011. Hvordan motivere individer - Personalkonsepter, organisasjonsidentitet og drivkrefter. Magma. nr. 3/11. (s33-40)
Amabile, T. og Khaire, M.. 1996. Kap. 4: A Theoretical Framework. Creativity in Context. Harvard University, Westview Press
Amabile, T.. 1998. How to kill creativity.. Harvard Business Review. Sept-Oct.
Andersen, S & Sæther, Ø.. 2008. Mobilizing Competence for Performance. Themenschwerpunkt Personalführung. 11/08
De Paoli, D.. 1996. Lederskapets TAO. I Tanke, følelse, handling - perspektiver på lederutvikling. Cappelen Akademiske Forlag
Hedegaard Hein, H.. 2009. Motivation av højtspecialiserende medarbejdere.. Motivation - motivationsteori og praktisk anvendelse.. Hans Reitzels Forlag. Kap. 9
Katzenbach, J. R.. 1997. The myth of the top management team. Harvard Business Review. November-December. p. 82-91
Lewicki, R. and Bunker, B. B.. 1995. "Trust in Relationships". Jossey Bass Wiley. Chapter 5; in Bunker,B.B and J.Z. Rubin eds. Conflict, cooperation and justice s 133-173
Madsen Sandvik, A.. 2011. Ledelse av kunnskapsarbeid.. Magma. nr. 3/11. (s 56-63)
Mathieu, J.,M.T. Maynard, T. Rapp and L. Gilson. 2008. Team Effectiveness 1997-2007: A Review of Recent Advancements and a Glimpse Into the Future. Journal of Management. 34; 41
Richards, R.. 2007. Everyday Creativity: Our hidden potential.. American Psychological Association. Kap. 1
Tjosvold, D. 1995. "Cooperation Theory, Constructive controversy and effectiveness: Learning From Crisis". San Francisco: Jossey Bass.. Chapter 4 in Guzzo, R. A and E. Salas, eds. Team effectiveness and decision-making in organizations, s 79-112


Anbefalt litteratur
Bøker:
Leonard-Barton, Dorothy, Walter C. Swap. 1999. When sparks fly : igniting creativity in groups. Harvard Business School Press
Wheelan, Susan A. 2013. Creating effective teams : a guide for members and leaders. 4th ed. SAGE


Emneoversikt
1. samling - The High performing team
2. samling - Ledelse av primadonnateamet
3. samling - Kreativitet i team
4. samling - Lederteamet – eksisterer det?
5. samling - Interkulturelle og internasjonale team – studietur til Cordoba og Granada

Dataverktøy
Ingen.

Læreprosess og tidsbruk
Programmet gjennomføres over fem samlinger, totalt ca 150 timer.

Veiledningstilbudet vil være noe ulikt lagt på de forskjellige Master Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til to timer pr. student som går Master Programmet som vanlig program. For studenter som tar Master Programmet som sitt avsluttende er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer.



Eksamen
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 18 studiepoeng og skriftlig individuell eksamen, 12 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.
Prosjektet kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 24 studiepoeng og skriftlig individuell eksamen, 6 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektet kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to personer.


Eksamenskode(r)
MAN 23191 - Prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2319, 18 studiepoeng.
MAN 23201 - 5 timers skriftlig eksamen; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2320, 12 studiepoeng.
Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
MAN 23211 - Prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2321, 24 studiepoeng
MAN 23221 - 5 timers individuell skriftlig eksamen; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2322, 6 studiepoeng
Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt + eksamenskalkulator TEXAS INSTRUMENTS BA II PlusTM.

Kontinuasjon
Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.

Tilleggsinformasjon
1. samling - The high performing team
Delmål
Samlingen skal gjennomgå de mest sentrale teorier og problemstillinger innenfor teamutvikling og teamorganisering. Den første samlingen vil også gi en grunnleggende forståelse av hva som er grunnlaget for teamprestasjoner og intervensjoner for å bedre prestasjonene.

Emneoversikt
  • teamklassifikasjon / teamet i lys av organisatorisk praxis og lederskapsutøvelse
  • arbeidsgrupper vs. team
  • teamprestasjoner og synergier
  • forskjellighet i teamet - teamroller
  • teamledelse i forhold til tradisjonell lederrolle
  • status på teamforskning og vanlige ”teamverktøy”
  • intervensjonsstrategier for optimalisering av teamets arbeid

2. samling - Ledelse av Primadonnateamet
Delmål
Samlingen vil gi en grundig forståelse av kompleksiteten i teamorganisering av høykompetente medarbeidere. Samlingen fokuserer også på de spesielle utfordringer dette setter for teamledelse.

Emneoversikt
  • hvordan lede hybrider av overleger, skuespillere og katter?
  • kollektivisme vs. individualisme
  • primadonnaenes behov for utvikling og selvrealisering
  • selvledelse og selvmotivasjon
  • building commitment
  • grunnlaget for kreativitet og innovasjon i teamarbeid
  • skyggen – personlig destruktivitet i teamarbeid

3. samling - Kreativitet i team
Delmål
Samlingen gir forståelse for hvordan kommunikasjon påvirker teamets fellesforståelse og "imaginale" verden. Hvordan kan teamet skape rammer for teamlæring og gode beslutninger gjennom bruk av kreativitet, improvisasjon og bruk av metaforer?

Emneoversikt
  • Rammer for teamlæring
  • Innovative prosesser og improvisasjon
  • Bruk av metaforer
  • Hva hemmer kreativitet ?

4. samling - Lederteamet - eksisterer det?
Delmål
Formålet med denne samlingen er å gi innsikt i de særlige utfordringene som lederteam står ovenfor, samt å gi deltagerne kompetanse til å forbedre egne lederteam eller å coache andre lederteam.

Emneoversikt
  • lederteamet, et reelt team eller et pseudo-team?
  • organisasjoners innebygde hierarkiske struktur
  • rammebetingelser som umuliggjør teamarbeid i ledergrupper
  • problemstillinger som krever teamarbeid i ledergrupper
  • ledelsesteorier vs. teamteorier
  • lojalitetsstrid og tillitsbrudd i ledergrupper
  • konflikter i ledergrupper

5. samling - Interkulturelle og internasjonale
Delmål
Samlingen skal gi internasjonal erfaring i forhold til interkulturelle og internasjonale team. Samlingen gir forståelse og tilnærminger for å mestre teamarbeid i en interkulturell kontekst. 5. samling er lagt til Cordoba og Granada.

Emneoversikt
  • særlige utfordringer i internasjonale og interkulturelle team
  • kultur og identitet i forhold til arbeidsmetoder
  • hvordan lede diversitet til teamarbeid og fellesgevinster
  • bruk av bilder i interkulturell teamkommunikasjon
  • mytologi som kulturelt fundament
  • kulturelle og historiske røtter for teamorganisering