KLS 3551 Ledelse av kreativ næring
KLS 3551 Ledelse av kreativ næring
Det stilles strengere krav til organisasjoner innen kreativ næring enn tidligere. Dette har ført til at kulturledelse har blitt et eget fag for å beskrive mer spesifikke utfordringer og muligheter for ledere i kulturfeltet og kreativ næring.
Basert på generell ledelses- og organisasjonsteori samt forskning og kunnskap om kulturorganisasjoner belyser kurset flere utfordringer knyttet til ledelse av kreativ næring. Hvordan kombinere kunstneriske og kreative ambisjoner med økonomistyring? Hvordan lykkes med tverrfaglig samarbeid? Hvordan lede medarbeidere med høye krav til autonomi? Hvordan kombinere innovasjon og risiko med krav til resultater? Hvordan skape effektive grupper for kreative prosesser? Hvordan lykkes som frilanser? Hvordan skape vekst basert på frivillig arbeidskraft? Disse blir møtt med utgangspunkt i seks av de mest utbredte formene for organisering innen kreativ næring 1) institusjoner 2) grupper 3) begivenheter 4) frilansere 5) nettverk 6) produksjon.
Studenten skal tilegne seg kunnskap om hvordan de mest utbredte formene for organisering innen kreativ næring er forskjellige i forhold til ledelse, struktur, resultater, prosesser og omgivelser. Videre skal studenten tilegne seg grunnleggende kunnskap om ledelse og hvordan forskjellige typer ledelse gir resultater.
Studentene skal tilegne seg ferdigheter for å analysere organisasjoner innen kreativ næring for å beskrive hvordan de ledes, hvordan de er strukturert, hva som er mest kritisk for resultatene, hvilke prosesser de skaper, og hvordan de påvirkes av og tilpasser seg til omgivelsene. Studenten skal spesielt tilegne seg ferdigheter til å avdekke utfordringer med ledelse og organisering innen kreativ næring. Som en del av kurset skal studentene også tilegne seg ferdigheter knyttet til samarbeid og gruppearbeid.
Studentene skal utvikle respekt og toleranse for ulike kunstneriske holdninger og verdier. Studentene skal særlig kunne reflektere hvordan spenningen mellom det kunstneriske og det økonomiske skaper utfordringer når resultatene skal skapes. Basert på dette skal studentene også utvikle en grunnleggende respekt og toleranse for ulike holdninger og verdier innenfor lederfaget. Dette vil særlig utvikles gjennom praktiske oppgaver knyttet til samarbeide og gruppearbeide.
- RESPLO: Hvordan forstå resultater, omgivelser, struktur, prosesser og ledelse i kreativ næring?
- Kulturledelse
- Institusjoner - "Kunstfabrikken"
- Grupper - "Verktstedet"
- Begivenheter - "Festivalen"
- Frilansere - "Frirommet"
- Nettverk - "Nomadeleiren"
- Produksjon - "Prosjektet"
Kurset gjennomføres med 30 timer klasseromsdeltakelse. Studentene vil få en forelesningsplan for hva disse timene vil brukes til. Forelesningene vil tilby faglig påfyll, eksterne foredragsholdere, studentpresentasjoner, samt trening på ferdigheter knyttet til faget. Dette vil bidra til en bredere læringsprosess utover det studenten selv erverver gjennom å lese obligatorisk pensumlitteratur. I tillegg vil studentene få skriftlig tilbakemelding og veiledning på mappeinnleveringen som er eksamensformen i kurset.
Mappen vil bestå av totalt tre innleveringer underveis i semesteret. Nærmere informasjon om frister og oppbygging av mappen vil bli gitt ved kursstart.
Det stilles ingen spesielle krav til forkunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Individuell Varighet: 1 Semester Eksamenskode: KLS 35511 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 30 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 20 Time(r) | Gruppearbeide / prosessarbeide tilknyttet mappeinnlevering |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 70 Time(r) | Inkludert forberedelse til undervisning. |
Innlevering(er) | 80 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.
Selv om mappe-evalueringer skjer individuelt vil mye av innholdet kreve deltakelse og gruppearbeide.