KLS 3501 Digitalisering og teknologi i kreativ næring
KLS 3501 Digitalisering og teknologi i kreativ næring
Dette kurset handler om utfordringer og muligheter for kreativ næring som følge av digitaliseringen. Bruk av digital teknologi har vidtrekkende konsekvenser for hvordan kreativt innhold skapes, spres og oppleves. Digitaliseringen gir også nye muligheter og utfordringer for finansieringen, kommunikasjonen og markedsføringen i kreativ næring. I kurset legges det vekt på at studentene både skal utvikle forståelse for de overordnede spørsmålene kreativ næring står overfor som følge av digitaliseringen og ferdigheter til å bruke digitale verktøy.
Studenten skal tilegne seg kunnskap om hva digital teknologi er, hvordan digitaliseringen skaper særegne vilkår for kreativ næring og skaper muligheter og utfordringer for hvordan man kan operere i ulike deler av den kreative nærings verdikjede.
Studenten skal opparbeide ferdigheter til å bruke digital teknologi i kreativ næring, så som markedsføring av kreative produkter og tjenester ved bruk av sosiale medier og finansiering til prosjekter gjennom plattformer for crowdfunding.
Studenten skal utvikle sin refleksjon over hva bruken av digitale verktøy betyr i et samfunnsperspektiv og forstå etiske problemstillinger som oppstår med digitaliseringen av kreativ næring.
- Hva er digital teknologi?
- Hva er big data, og hva kan de brukes til i kreativ næring?
- Hvilken betydning har big data i et samfunnsperspektiv?
- Algoritmenes betydning i kreativ næring
- Digitale finansieringsformer i kreativ næring og crowdfunding
- Bruk av sosiale medier og digital markedsføring i kreativ næring
- Etikk og nettvett
Det vil bli gitt 24 timer undervisning i kursets emner og 12 timer til presentasjoner og diskusjoner i klassen. Som en del av læreprosessen skal studentene i løpet av kurset presentere prosjektoppgaven i klassen. Det vil også bli gitt veiledning til prosjektoppgaven i forbindelse med forelesningene.
Kurset tilbys som valgkurs høsten 2018, men fra våren 2020 inngår dette som programkurs i Creative Industries Management 2. år.
Det er ingen spesielle krav til forkunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Prosjektoppgave Eksamenskode: KLS 35011 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 24 Time(r) | |
Annet i klasserom | 12 Time(r) | Deltakelse på presentasjoner og diskusjoner i klassen |
Forberedelse til undervisning | 52 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 52 Time(r) | |
Innlevering(er) | 60 Time(r) | Eksamen/arbeid med prosjektoppgaven |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.