KLS 3401 Live-bransjene
KLS 3401 Live-bransjene
Dette kurset tar for seg ulike live-baserte kulturopplevelser som omfatter festivaler, konserter, kulturhus, opera og teatre, ballett/dans og eventer. Live-bransjene produserer og tilbyr unike kultur- og fellesskapsopplevelser. Dette har en rekke konsekvenser for hvordan organisasjoner og prosjekter opererer og virker i praksis. Livebransjene skaper øyeblikkskunst, og publikum må besøke arrangementet på stedet, i motsetning til hvordan det digitale kulturkonsumet fungerer. Livebransjene er samtidig også berørt av digitaliseringen gjennom streaming av konserter og forestillinger, gjennom sosiale medier og digitale markedsføringsverktøy. Livebransjene har også stor betydning utover egen virksomhet: Turister reiser for å besøke livearrangementer, og liveaktører profilerer og utvikler steder.
I kurset vil studentene tilegne seg kunnskaper om livebransjenes kjennetegn, aktører, finansieringsmåter, markeder, publikum, digitalisering og bransjenes betydning for reiseliv, byutvikling og merkevarebygging. Studentene vil også tilegne seg kunnskaper om offentlig og privat finansiering, samt kjennetegn ved ledelse av kreativ virksomhet.
I kurset vil studentene utvikle ferdigheter tilknyttet det å skaffe offentlige og private midler i livebransjene. De vil også utvikle ferdigheter til å lede kreative mennesker og prosjekter.
I løpet av kurset vil studentene utvikle respekt for både de kunstneriske og de økonomiske aspektene som kjennetegner livebransjene.
- Hva er livebransjene? - om hva det betyr økonomisk, kunstnerisk og organisatorisk at en kulturopplevelse er live
- Aktører og verdikjeder
- Verdiskaping, sysselsetting og lønnsomhet
- Offentlige og private finansieringsformer; Kulturdepartementet og Norsk kulturråd, kultursponsing og fondsfinansiering, publikumsinntekter, markedet mm
- Forbrukermarkedet, bedriftsmarkedet og internmarkedet
- Publikum og forbruksmønstre
- Digitaliseringens muligheter og utfordringer for de performative livebransjene
- Livebransjenes betydning for reiselivsnæringen, by- og stedsutvikling
Kurset gjennomføres med forelesninger og student-presentasjoner i klassen.
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Undervisning
Informasjon om hva som undervises på campus og andre digitale former vil bli presentert med forelesningsplanen før kursstart hvert semester.
Det kreves ingen spesielle forkunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Prosjektoppgave Eksamenskode: KLS 34011 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 30 Time(r) | |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 6 Time(r) | Studentpresentasjoner i forelesninger |
Forberedelse til undervisning | 70 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 24 Time(r) | |
Innlevering(er) | 70 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.