KLS 2900 Kulturens finansieringsformer - KONTINUASJONSEKSAMEN
KLS 2900 Kulturens finansieringsformer - KONTINUASJONSEKSAMEN
Kurset ble gjennomført siste gang våren 2017.
Kontinuasjon tilbys høsten 2017 og siste gang våren 2018.
Kurset skal gi en innføring i kulturens finansieringsformer generelt og kultursponsing spesielt. Kurset gir videre en innføring i forholdet mellom kultur og næring. Studenten vil bli presentert for sentrale begreper og teoretiske tilnærmingsmåter innenfor disse fagområdene, og det anlegges et overordnet historisk perspektiv på stoffet.
Studenten skal tilegne seg historisk kunnskap om kulturens ulike finansieringsformer, samt teorier om de historiske sammenhengene og motsetningene som finnes mellom kapital og kultur, børs og katedral. Studenten skal lære seg teorier om mesenvirksomhet, kultursponsing, kulturentreprenører og nyere samarbeidsformer mellom kultur- og næringsliv. Videre skal studenten tilegne seg kunnskap om veksten i de forskjellige kulturnæringene de siste 10-15 årene.
Studenten skal kunne redegjøre for hovedprinsippene for kulturens finansiering i renessansen og i moderne tid. Videre skal studenten kunne analysere komplekse relasjoner mellom kultur og kapital ved hjelp av teorier om kultursponsing/samarbeid, estetisering og kulturelt entreprenørskap. Underveis i kurset skal studenten lære seg å benytte den nyervervede historiske innsikten og de teoretiske verktøyene på konkrete eksempler i dag. Studenten skal også kunne skissere en overordnet strategi for kultursponsing/samarbeid.
Studenten skal opparbeide respekt for kunnskap og vitenskapelige og kulturelle verdier, samt lære seg å håndtere de etiske dilemmaer som oppstår i skjæringspunktet mellom kultur- og næringsliv.
- Introduksjon: Hvorfor kultur og kapital nå?- en kontekstualisering av kursets innhold
- Teoretiske perspektiver på forholdet mellom kultur og kapital, kunst og kommers, kultur og næring
- Kulturens finansieringsformer før og nå
- Markedet som finansieringsprinsipp og problem
- Kultursponsing som finansieringsform i kulturlivet
- Kultursponsing som markedsføringsstrategi for bedriften
Kurset gjennomføres ved hjelp av forelesninger, casearbeid i grupper og casefremlegging i klasse. Det vil bli gitt 24 timer undervisning i kursets emner, og 8 timer vil benyttes til studentenes case-fremlegg og diskusjon av disse.
Det stilles ingen spesielle krav til forkunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 60 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Prosjektoppgave som deles ut i begynnelsen av semesteret. Eksamenskode: KLS 29002 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 40 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Kommentar: Skole-eksamen. Det gis en samlet karakter i kurset. Eventuell kontinuasjon i en av eksamensdelene kan gjøres separat. Begge eksamensdelene må bestås for å få kurset godkjent. Eksamenskode: KLS 29003 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 24 Time(r) | |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 8 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 18 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 54 Time(r) | Case-oppgaver |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 60 Time(r) | |
Eksamen | 36 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.