FIN 3400 Big Data
FIN 3400 Big Data
Finans griper inn i alle deler av samfunnet. Media minner oss daglig på at finanssektoren har en viktig rolle i den overordnede økonomien, og i dette kurset gis det en første introduksjon til hvordan enkeltindivider, bedrifter og myndigheter hele tiden må forholde seg til finans.
Kurset vil belyse en rekke ulike og interessante finansproblemstillinger ved å bruke data og visualiseringsteknikker. Å kunne beherske digitale verktøy og analyse av data er svært viktig i dagens arbeidsmarked. I dette kurset vil studentene lære å bruke regneark (som Excel, Open Office eller Google Sheets), og de vil også lære litt koding i statistikkprogrammet R, til å analysere ulike problemstillinger med bruk av data. Dette er et "hands-on" kurs som fungerer som et springbrett for videre læring om analyse av finansdata og finansproblemstillinger. Målet er at kurset skal oppleves som både morsomt og interessant. Studentene vil lære å jobbe sammen. I undervisningen brukes flere ulike virkemidler.
Gjennom kurset utvikles basisferdigheter som trengs i finanskursene og senere i arbeidslivet. I arbeidslivet er det helt viktig å kunne effektivt samle og bearbeide data. Regneark er mye brukt og essensiell basiskompetanse.
Behov for å kunne litt koding blir mer og mer vanlig, og R er et mye brukt program i finansnæringen. Kombinasjonen koding og økonomisk innsikt er aktuell i flere sammenhenger både i akademia og næringslivet. Nedenfor er noen eksempler på situasjoner fra arbeidslivet hvor koding vil være nyttig:
- Analyse av bedrifters investering- og finansieringsbeslutninger (også for non-profit organisasjoner)
- Databaserte analyser for portefølje- og investeringsstrategier i finansmarkeder
- Analyse av store datamengder for å gi innsikt i forhold til viktige beslutninger.
- Effektivisering av prosesser i forbindelse med omsetning av aksjer, valuta og andre verdipapirer.
- Rådgivning
Kurset er et første steg for at finansstudentene skal kunne kommunisere med programmerere, ta en aktiv rolle i utvikling av digitale produkter, og ikke minst, studere problemstillinger basert på analyse av data.
I kurset brukes R og regneark (Excel, Open Office og Goggle sheets). R er et markedsledende verktøy, og brukes blant annet av NBIM (Norges Bank Investment Management) og mange finansforetak.
I løpet av kurset skal studentene:
- Lære om det finansielle system
- Utvikle analytiske ferdigheter ved bruk av regneark og grunnleggende programmering i R
- Kjenne økonomiske aggregater for makroøkonomien og finansielle hovedstørrelser
Etter endt kurs skl studentene kunne:
- Være i stand til å hente og bruke data for å løse en konkret problemstilling
- Beskrive data (grafer og deskriptiv statistikk) ved hjelp av R og regneark.
Gjennom kurset vil studentene utvikle viktige basisferdigheter som er sterkt etterspurt hos aktuelle arbeidsgivere, og som er relevant senere i studiet. I kurset vil det legges vekt å sette kunnskapen inn i en praktisk setting.
- Introduksjon om interessante problemstillinger som belyses gjennom finansfaget
- Forstå det finansielle system og hvordan forskjellige aktører må forholde seg til finans
- Oljefondet og norsk økonomi
- Introduksjon i bruk av R og regneark (Excel/Open Office/Google sheets)
- Hente relevante data for makro og finansmarkeder, for eksempel fra:
- FRED-databasen: Makrotall for USA
- OECD og IMF: Makrotall for resten av verden
- SSB og Norges Bank: Makro-data for Norge
- World Federation of Exchanges: data for en rekke børser globalt
- Penn World Tables: Økonomiske og demografiske variabler for en rekke land over tid. Se også Gapminder (https://www.gapminder.org/)
- Google Trends
- Economic Policy Uncertainty Index: http://www.policyuncertainty.com/
- Financial News Index: https://www.retriever-info.com/fni/
- Bearbeide og analysere data
- Visualisere data og diskutere resultater
Kurset gjennomføres med forelesninger og oppgaveløsing i klassen. Det vil være bruk av R og regneark (Excel/Open Office/Google sheets).
Endelig karakter i kurset er et resultat av løpende vurdering av flere eksamenskomponenter, prosessevaluering, i løpet av semesteret. Hver eksamenskomponent vurderes på en skala fra 0-100. Komponentene blir deretter vektet sammen i henhold til informasjonen i kursbeskrivelsen, som så fører frem til endelig bokstavkarakter. Studenter som ikke oppnår poeng i ett eller flere av eksamenskomponentene vil få en lavere karakter eller kan stryke i kurset. Detaljert informasjon om poengsystemet og hvilke bokstavkarakterer de gir vil bli opplyst ved kursstart. Ved kontinuasjon må alle eksamenskomponentene, som hovedregel, gjennomføres på nytt ved neste kursgjennomføring.
Prosessen omfatter 2 innleveringsoppgaver som skal løses i grupper, som organiseres av foreleser. Deretter en avsluttende individuell eksamen. Spesifikk informasjon vedrørende evaluering vil bli gitt i klassen. Det er studentens ansvar å innhente slik informasjon. Vær oppmerksom på at mens oppmøte ikke er obligatorisk, er det studentenes ansvar å innhente informasjon gitt i klassen.
I kurset brukes R som er gratis (åpen kildekode /«open source»). Detaljer vedrørende installering av ulike pakker og tilleggsverktøy gis i begynnelsen av kurset. I tillegg til R benyttes regneark (Excel, Open Office og Google sheets).
Studentene vil få tilgang til nettressurser (R og Excel/Open Office/Google sheets) som gjør dem i stand til å være godt forberedt når kurset starter.
Avhengig av tilgjengelige lærekrefter, kan kurset bli undervist enten på Engelsk eller Norsk. Eksamensoppgaven vil bli gitt på begge språk.
Det kreves ingen spesielle forkunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 20 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 4) Varighet: 2 Uke(r) Kommentar: Innleveringsoppgave 1 Eksamenskode: FIN 34001 Karakterskala: Poengskala som leder til ECTS bokstavkarakter Kontinuasjon: Alle komponenter må, som hovedregel, tas på nytt ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 20 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 4) Varighet: 2 Uke(r) Kommentar: Innleveringsoppgave 2 Eksamenskode: FIN 34001 Karakterskala: Poengskala som leder til ECTS bokstavkarakter Kontinuasjon: Alle komponenter må, som hovedregel, tas på nytt ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 60 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 2 Time(r) Kommentar: Avsluttende eksamen Eksamenskode: FIN 34001 Karakterskala: Poengskala som leder til ECTS bokstavkarakter Kontinuasjon: Alle komponenter må, som hovedregel, tas på nytt ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 30 Time(r) | |
Annet i klasserom | 12 Time(r) | Trening i mindre grupper med veiledere |
Forberedelse til undervisning | 83 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 30 Time(r) | Arbeid med løsning av case |
Eksamen | 45 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.