ENT 3673 Styring og utvikling av entreprenører og bedrifter
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
ENT 3673 Styring og utvikling av entreprenører og bedrifter Kursansvarlig Elbjørg G Standal, Nils-Otto Ørjasæter Institutt Institutt for innovasjon og økonomisk organisering Semester Vår Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning I dette avsluttende kurset tar vi for oss utvikling og ledelse av bedrifter i en oppstartsfase. Vi ser spesielt på de ledelsesmessige utfordringene som gjelder i ulike faser i oppstartsbedriftens utvikling. Det legges opp til hyppige diskusjoner og besøk av erfarne entreprenører og andre ressurspersoner. I kurset får også studenten evaluere seg som entreprenør og anledning til å diskutere om de tror de vil drive en bedrift i alle utviklingsfaser, eller vil skifte rolle underveis. Læringsmål Kunnskapsmål Gjennom kurset skal studentene:
Ferdighetsmål Etter endt kurs skal studentene:
Holdningsmål Studentene skal utvikle forståelse for at etablering og vekst innebærer krevende arbeidsprosesser, og derigjennom utvise respekt for entreprenørens situasjon. De skal også være i stand til å reflektere over etiske utfordringer knyttet til ledelsesperspektivet i de ulike fasene i en entreprenørskapsbedrift. Forkunnskaper Kurset bygger på kunnskaper som det forventes at studenten har ervervet i de foregående semestre i studiet. Obligatorisk litteratur Bøker: Bråthen, Tore. 2009. Styremedlem og aksjonær. 2. utg. Fagbokforlaget. Aksjonæravtaler (5 sider) og Del III: Styremedlemmer (36 sider) Levorsen, Stein O. 2010. Styrearbeid i praksis : innføring i styrets hovedoppgaver og arbeidsform med eksempler og bedriftshistorier. 7. utg. Universitetsforlaget. 92 sider Scarborough, Norman M. 2011. Essentials of entrepreneurship and small business management. 6th ed. Pearson Artikler: Akrich, M., M. Callon and B. Latour. 2002. The key to success in innovation Part II: The art of chosing good spokespersons. International journal of innovation management.. 6 (2) Akrich, M., M. Callon and B. Latour. 2002. The key to success in innovation Part I: The art of interessement. International journal of innovation management. 6 (2) Brettel, M., Engelen, A. and Voll, L. 2010. Letting Go to Grow - Empirical Findings on a Hearsay. Journal of small business management. Vol 48. s. 552-579 Guptaa, Vipin, Ian C. MacMillan, and Gita Surie. 2004. Entrepreneurial leadership: developing and measuring a crosss-cultural construct. Journal of business venturing. 19 (2). 241-260 McGrath, Rita Gunther, Ian C. MacMillan and Sari Scheinberg. 1992. Elitists, risk-takers, and rugged individualists? An exploratory analysis of cultural differences between entrepreneurs and non-entrepreneurs. Journal of business venturing. 7. p. 115-135 Ørjasæter, Nils-Otto. 2005. Intraprenørskapsprosjekter - organisering og finansiering. Magma. 8 (nr. 4). s 60-72 Anbefalt litteratur Emneoversikt
Dataverktøy Det forutsettes at studenten disponerer PC og kan bruke standard programvare og BIs læringsplattform It's learning. Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres med 36 timer forelesninger, gruppediskusjoner og bedriftsstudier. Undervisningen vil legges opp med høy grad av interaktivitet, gjennom møter med entreprenører, gruppearbeid, presentasjoner og diskusjoner. Gruppearbeidet vil bestå i en individuell oppgave og en oppgave som kan løses av studenter på inntil tre personer. Dessuten vil studentene trekkes inn i gjesteforelesernes problemstillinger, og bli bedt om å løse oppgaver for innlederne. Dette er en integrert del av undervisningen. Anbefalt tidsforbruk:
Arbeidskrav Studentene må løse to oppgaver gjennom semesteret. Den ene oppgaven er en individuell oppgave knyttet til pensumgjennomgang og styresimulering. Den andre er en gruppeoppgave hvor inntil tre studenter skal intervjue en gründer og skrive en rapport fra intervjuet. Oppgavene blir gitt og fordelt ved semesterstart, og studentene skal presentere resultatene i plenum. Det blir gitt tilbakemelding etter presentasjonen. Oppgavene presenteres ved hjelp av en Power Point presentasjon, med etterfølgende notater, og skal legges ut på It's learning. Omfang: 10 - 15 presentasjonsark. Løsning og presentasjon av oppgavene, er en betingelse for å gå opp til muntlig eksamen. Det gis ikke delkarakterer i læringsprosessen. Arbeidskrav For å få avlegge muntlig eksamen må man ha gjennomført og fått godkjent av fagansvarlige de to arbeidskravene som er beskrevet under punktet Læreprosess og tidsbruk. Eksamen Kurset avsluttes med en inntil 30 minutters muntlig individuell eksamen. På avsluttende muntlig eksamen vil det bli tatt utgangspunkt i publiseringene (elementene i forretningsplanen m.m.) som er gjort i løpet av semesteret, og det vil bli stilt spørsmål som tester kandidatens forståelse for faget. Eksamenskode(r) ENT 36731 Muntlig eksamen, teller 100% for å oppnå endelig karakter i kurset ENT 3673 Styring og utvikling av entreprenører og bedrifter, 7,5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Ingen hjelpemidler tillatt. Kontinuasjon Kontinuasjoneeksamen ved neste ordinære gjennomføring av kurset. Ved kontinuasjon må alle eksamenskomponenter tas på nytt. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI