ENT 3604 Internasjonalt entreprenørskap
ENT 3604 Internasjonalt entreprenørskap
Globalisering er med å endre hvor og hvordan bedrifter utvikler sin innovative kapasitet og hvor de økonomiske prosesser finner sted. Flytting av arbeidsintensive produksjonsprosesser til lavkostland har funnet sted lenge. Med Kina og India i spissen er slike land også på full fart inn i utvikling av kompetanse med dertil kompetanseintensiv industri. Det å starte en bedrift innebærer i stadig større grad å etablere seg på et internasjonalt eller globalt marked og å samspille med andre miljøer i utlandet i utvikling av bedriften. I mange tilfeller er det nasjonale hjemmemarkedet for lite til å bære en bedriftsetablering. Verdikjeden kan inkludere utenlandske leverandører.
Kurset ligger i skjæringspunktet mellom international business og entreprenørskap. Videre vil kurset på ulike former for internasjonalisering; gradvis utenlandsetablering, born globals, og å følge kunder utenlands (nettverksinternasjonalisering).
Kunnskapsmål:
Studentene skal forstå begreper knyttet til globalisering av produksjon og innovasjon, samt sentrale begreper knyttet til internasjonalt entreprenørskap. Studentene skal forstå hva som karakteriserer internasjonalisering av entreprenørielle aktiviteter samt hvordan dette skjer, samt forstå hvordan ulike internasjonale kontekster har betydning for entreprenørielle prosesser og virkemåter.
Studentene skal kunne se muligheter og risiko forbundet med internasjonalisering av aktiviteter i ulike regioner. Studentene skal kunne forstå hvordan entreprenøriell utvikling påvirker både hjemmeaktiviteter og aktiviteter internasjonalt. Studentene skal kunne operasjonalisere sentrale begreper og analysere faktorer av betydning for internasjonalisering av entreprenørielle aktiviteter.
Studentene skal utvikle en kritisk holdning til internasjonalisering og globalisering av produksjon og innovasjon og vurdere internasjonalt entreprenørskap ut i fra et etisk perspektiv.
- Den internasjonale konkurransearena
- Internasjonalisering av salg, produksjon og innovasjon
- Stegvis internasjonalisering
- Born Globals
- Internasjonalisering gjennom nettverk
- Business Model Canvas brukt i et internasjonaliseringsperspektiv
Kurset inkluderer forelesninger, gjesteforelesninger og studentdeltakelse relatert til cases og pensum. Studentene skal i løpet av semesteret skrive 2 oppgaver og rapportere fra dette i klassen.
Mappen som skal leveres til bedømming ved semesterets slutt skal bygges opp av 2 hovedelementer. Mappen kan løses individuelt eller i grupper på inntil tre studenter, men må være den samme for begge hovedelementene.
- Skriftlig oppgave 1. Entreprenør- og landundersøkelsesprosjekt. Power Point presentasjonen av prosjektet som legges frem for klassen inngår også i dette. 80% av totalkarakteren.
- Skriftlig oppgave 2. Teorinotat rundt gitt tema eller artikkel. Power Point presentasjon av notatet som legges frem for klassen skal også inngå i dette. 20% av totalkarakteren.
Nærmere informasjon om frister og oppbygging av mappen vil bli gitt ved kursstart.
Det forutsettes at studenten disponerer PC og kan bruke standard programvare og BIs informasjonssystemer som Itslearning
Generelle kunnskaper innenfor økonomisk-administrative fag.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Elementene som skal inngå i mappeevalueringen er spesifisert under punktet læreprosess i kursbeskrivelsen. Eksamenskode: ENT36041 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 36 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 70 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 20 Time(r) | Forberede presentasjoner og deltakelse i klassen |
Gruppearbeid / oppgaver | 74 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.