ELE 3756 Opplevelsesdesign: produkt og marked
ELE 3756 Opplevelsesdesign: produkt og marked
Kurset er en introduksjon til opplevelseøkonomien og beskriver og diskuterer produksjon, distribusjon, forbruk og markedsføring av opplevelser i ny og tradisjonell næringsvirksomhet. Fokus i kurset er på opplevelsesaspektet og opplevelsesdesign i opplevelsesøkonomien og understreker hvordan opplevelser kan gi økt verdi til kunder og bedrifter.
Studentene skal tilegne seg innsikt i og kunnskap om opplevelsesøkonomien, både som konsept og i praksis. Studentene skal tilegne seg forståelse av produsentenes utfordringer og kundenes atferd knyttet til opplevelsesprodukter. Studentene skal tilegne seg kunnskap om og forstå grunnleggende teorier, modeller og metodologiske aspekter av emnet.
Studentene skal kunne analysere, iverksette og anvende relevante metoder og teorier fra opplevelsesøkonomien i utvikling av opplevelser i bedrifter generelt og innen servicenæringer spesielt. Relevante verktøy skal kunne anvendes på nye og eksisterende bedrifter.
Studentene skal kunne forstå og reflektere over konsekvenser av opplevelsesproduksjon for kunder, bedrifter og destinasjoner. Etiske dimensjoner som bærekraft og samfunnsansvar er vektlagt.
- Opplevelsesøkonomi, en introduksjon.
- Verdiskaping.
- Forandringer i samfunnsforhold
- Arenaer for opplevelse.
- Innovasjon og forretningsmodeller.
- Opplevelse som prosess.
- Opplevelsedesign:
- Designprinsipper.
- Cocreation (samskaping).
- Opplevelsesrommet.
- Pine and Gilmore: De fire opplevelsesdimensjoner.
- Storytelling.
- Autentisitet.
- Opplevelse som verktøy i markedskommunikasjon, image og merkevarebygging.
- Opplevelser i næringer generelt og i servicenæringer spesielt.
Anbefalt arbeidsbelastningen i kurset er 200 timer, fordelt på forelesninger, litteraturstudier, forberedelser, ekskursjon, student- presentasjoner og ulike former for veiledning og tilbakemelding. Det forventes at studentene bidrar aktivt i klassen og tar del i det som er planlagt i detaljert plan i begynnelsen av semesteret. En ekskursjon arrangeres. Eksamen er en prosjektoppgave, skrevet i grupper av 1-3 studenter. Prosjektet presenteres underveis i klassen, og tilbakemeldinger og veiledning vil bli gitt muntlig til fastastt tid basert på innsendte materiale og presentasjon.
For valgkurs tilbys normalt kontinuasjonseksamen ved neste gjennomføring av kurset. Dersom et valgkurs utgår eller ikke blir satt i gang i det semesteret det tilbys, vil det bli tilbudt kontinuasjonseksamen i kursets normalsemester.
Det kreves ingen spesielle forkunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Eksamenskode: ELE37561 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 36 Time(r) | Deltagelse i undervisning, seminarer, veiledning, ekskursjon og studentpresentasjon av oppgaver. |
Gruppearbeid / oppgaver | 74 Time(r) | Arbeid med oppgave, presentasjoner og gruppevis veiledning. |
Forberedelse til undervisning | 90 Time(r) | Forberedelse til forelesinger, eksamen, |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.