ELE 3734 Butikkledelse

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2014/2015

ELE 3734 Butikkledelse


Kursansvarlig
Jan Ivar Fredriksen

Institutt
Institutt for markedsføring

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Kurset er målrettet for studenter innenfor markedsførings- og økonomirelaterte fagområder som ønsker innsikt og forståelse i sentrale områder innenfor varehandelsledelse.

Temaene i kurset er bygget opp rundt en helhet som omfatter sentrale områder innefor etablering, organisering og drift av en butikk.

Kurset kan ikke velges av studenter på Bachelorstudiet i Retail Management grunnet overlapping med andre kurs i studiet.

Læringsmål
Kunnskapsmål
Studenten skal tilegne seg en grunnleggende begrepskunnskap, -innsikt og -forståelse innefor områder knyttet til etablering, organisering og drift av en butikk, herunder:

  • Varehandelens utvikling og trender
  • Forbrukeradferd og markedssegmentering
  • Formålet med virksomheten (visjon og forretningsidé)
  • Strategiske analyser
  • Kundens sortiments- og prisopplevelse
  • Forhold med betydning for detaljistens lokalisering
  • Organisering og kompetansebehov
  • Betydningen av kompetente og motiverte medarbeidere
  • Kundeservice og personlig salg
  • Butikkutforming og butikken som markedsføringsmedium
  • Økonomiske nøkkeltall og tilørende beregninger
  • Analyse av og tiltak mot svinn

Ferdighetsmål
  • Kunne foreta en strategisk analyse for en gitt detaljhandelsvirksomhet
  • Kunne diskutere valg av aktuelle markedsstrategier
  • Kunne strategisk og operativt delta i planlegging og realisering av aktuelle butikkonsepter med vekt på:
    • Valgt profil
    • Sortimentsopplevelsen
    • Prisopplevelsen
    • Valg av lokalisering og lokaliseringsopplevelsen
  • Kunne strategisk og operativt bidra i beslutninger knyttet til:
    • Organisering og personalplanlegging
    • Nødvendig kompetanse og motivasjon
    • Programmer for kundeservice og utøvesle av personlig salg i butikk
  • Beherske en helhetlig beslutningsramme for bruk av butikken som markedsføringsmedium, samt kunne utnytte dette strategisk og i butikkens daglige drift
  • Kunne strategisk og operativt bidra i arbeid tilknyttet kostnads og svinnkontroll

Holdningsmål
  • Kandidaten skal etter kurset se betydningen av tverrfaglighet og helhet i fagområdet.
  • Oppmuntre til refleksjon rundt betydningen av analyse før og etter tiltak for ulike sider ved butikkens strategi og drift
  • Øke bevisstheten for betydningen av at butikken består av mennesker, varer og teknologi i et samspill
  • Se betydningen av at det skapes harmoni, mental likevekt og økonomisk trygghet for ledelse, medarbeidere og detaljistens kunder

Forkunnskaper
Grunnleggende kurs innen markedsføring og bedriftsøkonomi.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Fredriksen, Jan Ivar. 2010. Varehandelsledelse. Fagbokforlaget. 280 sider

Artikkelsamling:
Fredriksen, Jan Ivar. 2010. Noen utvalgte artikler fra bransjetidskrifter. Handelshøyskolen BI. ca. 50 sider. Artikkelsamlingen publiseres under aktuelle temaer i itslearning

Anbefalt litteratur

Tidsskrift:
Bransjetidskrifter

Emneoversikt
  • Detaljhandelen, detaljistbransjer, profiler, formater, eierstrukturer og kjeder
  • Forbrukeradferd og markedssegmentering med vekt på informasjonsbasert relasjonsbygging med kunden
  • Markedsstrategi og strategisk analyse
  • Sortimentsopplevelsen
  • Prisopplevelsen
  • Lokaliseringsbeslutninger ut fra kjøpssituasjoner og faktabaserte beslutningssystemer
  • Detaljistens organisering og personalplanlegging
  • Butikkmedarbeiderens kompetanse og motivasjon
  • Detaljistens kundeservice
  • Personlig salg i detaljhandelen
  • Butikkutforming og butikken som markedsføringsmedium
  • Økonomiske nøkkeltall
  • Svinnanalyse og -tiltak

Dataverktøy
Tilgang til Internett
Business Analyst fra Geoinsight (demo)


Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres som prosessundervisning fordelt på klasseromsundervisning, individuelle oppgaver, gruppearbeid og individuell/felles veiledning. Kurset er praktisk-teoretisk i den forstand at mye av teorien diskuteres i en praktisk sammenheng. Studentene velger aktører fra bransjen som benyttes i diskusjoner og øvingsoppgaver.

Studentene kan på frivillig basis, i løpet av kurset, gjennomføre 3 øvingsoppgaver etter nærmere angitte frister. Det oppfordres her til å arbeide i grupper på 2-4 studenter. Gruppene gis gruppevis tilbakemelding på sine løsningsforslag. Øvingsoppgavene skal innleveres elektronisk i It's learning.

Aktivitet
Timebruk
Deltagelse i forelesning
36
Foreberedelse til forelesningene
33
Oppgaveløsning og gruppearbeid
65
Kollokvier og medstudentveiledning
26
Selvstudium/lese litteratur/eksamensforberedelser
40
Anbefalt tidsbruk totalt
200


    Eksamen
    Kurset avsluttes med en fem timers individuell skriftlig eksamen.

    Eksamenskode(r)
    ELE 37341 - Skriftlig eksamen som teller 100% for å oppnå godkjent karakter i kurset ELE 3734 Butikkledelse, 7,5 studiepoeng.

    Hjelpemidler til eksamen
    Ingen hjelpemidler er tillatt.

    Kontinuasjon
    Kontinuasjonseksamen ved neste ordinære gjennomføring av kurset.

    Tilleggsinformasjon