ELE 3734 Butikkledelse
Kursansvarlig Jan Ivar Fredriksen
Institutt Institutt for markedsføring
Semester Høst; Vår
Studiepoeng 7,5
Undervisningsspråk Norsk
Innledning Kurset er målrettet for studenter innenfor markedsførings- og økonomirelaterte fagområder som ønsker innsikt og forståelse i sentrale områder innenfor varehandelsledelse.
Temaene i kurset er bygget opp rundt en helhet som omfatter sentrale områder innefor etablering, organisering og drift av en butikk.
Læringsmål Kunnskapsmål Studenten skal tilegne seg en grunnleggende begrepskunnskap, -innsikt og -forståelse innefor områder knyttet til etablering, organisering og drift av en butikk, herunder:
-
Varehandelens utvikling og trender
-
Forbrukeradferd og markedssegmentering
-
Formålet med virksomheten (visjon og forretningsidé)
-
Strategiske analyser
-
Kundens sortiments- og prisopplevelse
-
Forhold med betydning for detaljistens lokalisering
-
Organisering og kompetansebehov
-
Betydningen av kompetente og motiverte medarbeidere
-
Kundeservice og personlig salg
-
Butikkutforming og butikken som markedsføringsmedium
-
Økonomiske nøkkeltall og tilørende beregninger
- Analyse av og tiltak mot svinn
Ferdighetsmål
-
Kunne foreta en strategisk analyse for en gitt detaljhandelsvirksomhet
-
Kunne diskutere valg av aktuelle markedsstrategier
-
Kunne strategisk og operativt delta i planlegging og realisering av aktuelle butikkonsepter med vekt på:
-
Valgt profil
-
Sortimentsopplevelsen
-
Prisopplevelsen
- Valg av lokalisering og lokaliseringsopplevelsen
-
Kunne strategisk og operativt bidra i beslutninger knyttet til:
-
Organisering og personalplanlegging
-
Nødvendig kompetanse og motivasjon
- Programmer for kundeservice og utøvesle av personlig salg i butikk
-
Beherske en helhetlig beslutningsramme for bruk av butikken som markedsføringsmedium, samt kunne utnytte dette strategisk og i butikkens daglige drift
- Kunne strategisk og operativt bidra i arbeid tilknyttet kostnads og svinnkontroll
Holdningsmål
-
Kandidaten skal etter kurset se betydningen av tverrfaglighet og helhet i fagområdet.
-
Oppmuntre til refleksjon rundt betydningen av analyse før og etter tiltak for ulike sider ved butikkens strategi og drift
-
Øke bevisstheten for betydningen av at butikken består av mennesker, varer og teknologi i et samspill
- Se betydningen av at det skapes harmoni, mental likevekt og økonomisk trygghet for ledelse, medarbeidere og detaljistens kunder
Forkunnskaper Grunnleggende kurs innen markedsføring og bedriftsøkonomi.
Obligatorisk litteratur Bøker: Fredriksen, Jan Ivar. 2010. Varehandelsledelse. Fagbokforlaget. 280 sider
Artikkelsamling: Fredriksen, Jan Ivar. 2010. Noen utvalgte artikler fra bransjetidskrifter. Handelshøyskolen BI. ca. 50 sider
Anbefalt litteratur
Tidsskrift: Bransjetidskrifter
Emneoversikt
-
Detaljhandelen, detaljistbransjer, profiler, formater, eierstrukturer og kjeder
-
Forbrukeradferd og markedssegmentering med vekt på informasjonsbasert relasjonsbygging med kunden
-
Markedsstrategi og strategisk analyse
-
Sortimentsopplevelsen
-
Prisopplevelsen
-
Lokaliseringsbeslutninger ut fra kjøpssituasjoner og faktabaserte beslutningssystemer
-
Detaljistens organisering og personalplanlegging
-
Butikkmedarbeiderens kompetanse og motivasjon
-
Detaljistens kundeservice
-
Personlig salg i detaljhandelen
-
Butikkutforming og butikken som markedsføringsmedium
-
Økonomiske nøkkeltall
- Svinnanalyse og -tiltak
Dataverktøy Tilgang til Internett
Business Analyst fra Geoinsight (demo)
Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres som prosessundervisning fordelt på klasseromsundervisning, individuelle oppgaver, gruppearbeid og individuell/felles veiledning. Kurset er praktisk-teoretisk i den forstand at mye av teorien diskuteres i en praktisk sammenheng. Studentene velger aktører fra bransjen som benyttes i diskusjoner og øvingsoppgaver.
Studentene kan på frivillig basis, i løpet av kurset, gjennomføre 3 øvingsoppgaver etter nærmere angitte frister. Det oppfordres her til å arbeide i grupper på 2-4 studenter. Gruppene gis gruppevis tilbakemelding på sine løsningsforslag. Øvingsoppgavene skal innleveres elektronisk i It's learning.
Aktivitet |
Timebruk |
Deltagelse i forelesning |
36 |
Foreberedelse til forelesningene |
33 |
Oppgaveløsning og gruppearbeid |
65 |
Kollokvier og medstudentveiledning |
26 |
Selvstudium/lese litteratur/eksamensforberedelser |
40 |
Anbefalt tidsbruk totalt |
200 |
Eksamen Kurset avsluttes med en fem timers individuell skriftlig eksamen.
Eksamenskode(r) ELE 37341 - Skriftlig eksamen som teller 100% for å oppnå godkjent karakter i kurset ELE 3734 Butikkledelse, 7,5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen Ingen hjelpemidler er tillatt.
Kontinuasjon Kontinuasjonseksamen ved neste ordinære gjennomføring av kurset.
Tilleggsinformasjon
|