DIG 3500 Kommunikasjon i sanntid
DIG 3500 Kommunikasjon i sanntid
DIG 3501 - Høstsemester | |
DIG 3502 - Vårsemester |
Kurset handler om digital markedsføring og består av tre deler: kampanjeplanlegging, real time marketing og eventmarkedsføring. Målet med kurset er at studentene skal kunne planlegge, utarbeide og iverksette kommunikasjonsstrategier på ulike nivå og med ulike formål. Digital markedskommunikasjon er basert på analyser, kontinuerlige optimaliseringer for å nå oppsatte kommunikasjonsmål. Samtidig må alle taktiske valg og virkemidler forankres i en strategi og teori med tilhørende målemetoder for effekter. Det legges stor vekt på at studentene klarer å formulere innsikt basert på analyser og å evaluere strategiene.
I kurset skal studentene utarbeide en digital forretningside i form av en blogg/hjemmeside, produsere innhold til bloggen/hjemmesiden og iverksette kommunikasjonstiltak. Underveis i semesteret skal studentene måle aktivitet og analysere data fra bloggen/hjemmesiden.
Etter kurset skal studenten kunne:
- Beskrive kjerneteorier knyttet til markedskommunikasjon
- Beskrive kjernekonsepter innen annonsering og kampanjegjennomføring
- Forstå ulike verktøy som er knyttet til digital markedsføring
- Forstå bruken av eventer i markedskommunikasjon
- Diskutere hvordan kampanjer kan utvikles digitalt
- Forstå ulike metoder til å skape effektivt digital innhold
- Identifisere trender innen markedskommunikasjon
Etter kurset skal studenten kunne:
- Nyttiggjøre relevant teori, nøkkelkonsepter og prinsipper i utviklingen av digital kommunikasjon
- Planlegge, igangsette og analysere innholdsmarkedsføring
- Planlegge, igangsette og analysere et event
- Identifisere utfordringer i kampanjer og implementere endringer
- Evaluere effektivitet av digital markedskommunikasjon
Etter kurset skal studenten kunne:
- Dokumentere hvilke kilder til teori og praktiske eksempler som benyttes
- Samarbeide med andre
- Presentere tilegnet kunnskap og erfaring
- Benytte digitale kommunikasjonsplattformer og analyseverktøy
- Kritisk diskutere etiske problemstillinger rundt digital markedskommunikasjon
Kurset gjennomføres over to semester og består av 4 deler:
Del 1 Markedskommunikasjon
- Oppbygging av kampanjer, inkl. kommunikasjonsmål og mediemål
- Bruk av forundersøkelser/ innsikt,
- Budskapsutvikling og planlegging
- Egenskaper ved mediekanaler, inkl. sosiale medier
- Kundereise og kontaktpunkter
- Budsjett
Del 2 Forretningsplan
- Utarbeide en digital forretningside
Del 3 Real time marketing
- Optimalisering, testing og synlighet, A/B-testing
- «performance marketing
- Optimalisering av tiltak (SEM/ SEO + innhold)
- Klikk, salg og registrering
- Programmatisk mediekjøp, Google Analytics, Facebook Campain planning
- Analyser, raske iterasjoner og beslutninger
Del 4 Event
- Pop-up og møteplasser for målgrupper, merker og sponsorer
Kurset gjennomføres som klasseromsundervisning/webinar, diskusjonsoppgaver, praktisk opplæring i seminargrupper samt faglig diskusjon på kursets diskusjonsrom. Studentene må påregne egentid og øvelse på relevante dataverktøy og sertifiseringer.
Studentene skal utvikle en digital forretningside i form av en bloggblogg/hjemmeside, produsere innhold til bloggen, samt iverksette, måle og analysere effekter av kommunikasjonstiltak. Bloggen/hjemmesiden er knyttet til å gjennomføre forskjellige former for digital kommunikasjon og markedsføring. I kurset benyttes blant annet sentrale verktøy som Google/Facebook analytics mm.
Det forventes at studentene oppretter blogg, og anskaffer seg et domene og plass til egnet webhotell. Det er kostnader knyttet til opprettelse på ca 450,-, avhengig av ønsket domene. Det er også verdt å merke seg at det kan forekomme kostnader med henhold til studentenes valgte tiltak gjennom digitale kanaler.
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Grunnleggende kunnskap om markedsføring og forbrukeratferd.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 4) Varighet: 6 Uke(r) Kommentar: Utlevering medio semester og innlevering i desember. Nærmere informasjon vil bli gitt ved studiestart. Høst Eksamenskode: DIG 35001 Karakterskala: Bestått/ikke bestått Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 40 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Kommentar: Høst Eksamenskode: DIG 35002 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 60 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 4) Varighet: 1 Semester Kommentar: Denne oppgaven består av flere elementer, både obligatoriske og valgfrie. Tilbud om tilbakemelding underveis. Nærmere beskrivelser av elementer gis ved semesterstart. Vår Eksamenskode: DIG 35003 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 36 Time(r) | Høstsemesteret har klasseromsaktiviteter over 36 timer. Disse er fordelt slik: 8 x 3 timer undervisning i markedskommunikasjon og 4 x 3 timer på forretningsplan og presentasjon |
Webinar | 1 Time(r) | 1 time webinar med eksamensforberedelse på eksamen i markedskommunikasjon. Høst |
Forberedelse til undervisning | 40 Time(r) | Høst |
Gruppearbeid / oppgaver | 40 Time(r) | Høst |
Eksamen | 25 Time(r) | Høst |
Undervisning | 36 Time(r) | Vår |
Forberedelse til undervisning | 40 Time(r) | Vår |
Gruppearbeid / oppgaver | 60 Time(r) | Vår |
Eksamen | 40 Time(r) | Vår |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 82 Time(r) | Høst og vår |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.