BST 9742 Bedriftsutvikling for SMB

BST 9742 Bedriftsutvikling for SMB

Kurskode: 
BST 9742
Institutt: 
Rettsvitenskap og styring
Studiepoeng: 
15
Kursansvarlig: 
Frode Solberg
Produktkategori: 
Bachelor
Portefølje: 
Bachelor Fordypninger (HSMI)
Semester: 
2017 Høst
Aktiv status: 
Aktivt
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

Dette kurset vil i kombinasjon med BTH 9743 Bacheloroppgave – Bedriftsutvikling for SMB, 15 studiepoeng utgjøre en fordypning på 30 studiepoeng, og gi påskrift om fordypning på vitnemålet. Det gjelder for studenter på Bachelorstudiet i markedsføring og Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon. Andre studenter kan velge å ta kurset som et valgkurs i sitt 3. studieår.

Kurset har som mål å kvalifisere studentene til ledelse av små og mellomstore bedrifter – SMB, samt til konsulentrettet arbeid overfor SMB. Dette innebærer at fagfordypningen har en kopling til næringslivet og praktisk entreprenørskap. Det anvendes cases med tilhørende diskusjoner slik at studentene skal finne arbeidsmåter der de har størst mulighet for å bidra til egen og andres læring. Studentene blir således ansvarlig for læreprosessene, sammen med tilretteleggerne for prosessene.

Kunnskapsmål

Kunnskapsmål:

Etter gjennomført kurs skal studentene ha:

  • Tilegnet seg grunnleggende kunnskaper om entreprenørskap
  • Tilegnet seg kunnskaper om beslutningsstøttesystemer for SMB
  • Lært om ledelse av SMBs ulike faser, fra start til avvikling av selskap
  • Tilegnet seg kunnskap om kritiske suksessfaktorer for SMB
Ferdighetsmål

Etter gjennomført kurs skal studentene kunne:

  • Utarbeide en utviklingsplan
  • Analysere ledelsesbehov for bedrifter i ulike faser
  • Utarbeide planer med tilhørende budsjett og økonomiske konsekvensanalyser
  •  
Holdningsmål
  • Studentene skal utvikle respekt for virksomheters kompleksitet
  • Studentene skal kunne utøve løsningsorientert atferd med etisk refleksjon.
Kursets innhold

Utviklings- og etableringsfasen

  • Rammebetingelser for virksomhet i Norge
  • Innovasjon og entreprenørskap
  • Utvikling av forretningsideer
  • Forretningsmodellering og forretningsplanprosessen
  • Fra forretningsplan til operativ virksomhet
  • Ledelsesutfordringer i utviklings- og oppstartsfasen

Vekst og modningsfasen

  • Utviklings av ledelses-, informasjons- og styringssystemer
  • Samarbeid, allianser og nettverk
  • Praktisk økonomistyring av SMB
  • Styrefunksjoner i SMB
  • Ledelse i vekstfase

Strategisk utvikling og fornyelse

  • Kompetanse- og medarbeiderutvikling - HRM
  • Strategisk ledelse og strategiske prosesser i en SMB
  • Forretningsmodellering som prosess
  • Innovasjons- og utviklingsprosesser
  • Ledelse av utviklingsprosesser

Endringsprosesser og kriser

  • Kriser og risikostyring
  • Endring med metoder og verktøy for endring - omstilling
  • Oppkjøpsprosesser, fusjoner og fisjoner
  • Styret med styrets kontroll - og risikostyring
  • Endringsledelse
Læreprosess og tidsbruk

Som en del av undervisningen vil det i løpet av semesterest første del bli gitt en oppgave via læringsplattformen It's learning. Oppgaven er en viktig del av forberedelsene til og utviklingen av løsningen for den avsluttende prosjektoppgaven.

Oppgaven kan løses alene eller i grupper på inntil 3 personer. Oppgaven skal løses skriftlig, og på basis av dette presenteres i plenum. Det gis tilbakemelding på besvarelsen i forbindelse med presentasjon i plenum. Oppgaven er obligatorisk.

Det kreves at studentene disponerer PC med adgang til internett. Det er ikke krav til spesiell IKT-kompetanse, men studentene må være fortrolig med bruk av internett, søk i databaser samt bruk av dataverktøy for å analysere, strukturere, og presentere informasjon. Det kreves en aktiv bruk av BI's nettbaserte kommunikasjonsplattform It’s learning.

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Kvalifikasjoner

Kurset forutsetter 2 års høyskoleutdanning innen økonomi og administrasjon, markedsføring eller tilsvarende.

Forkunnskapskrav

Grunnkurs i statistikk fra 1. år på bachelorstudiet, MET 3431 Statistikk eller MET 2920 Statistikk for økonomer.

TypeVektingTilsynVarighetGruppering (størrelse)Kommentar eksamen
Eksamenskategori:
Innlevering
Vurderingsform:
Skriftlig innlevering
Eksamenskode:
BST97421
Karakterskala:
ECTS
Sensorordning:
Intern og ekstern sensor
Kontinuasjon:
Eksamen ved neste kursgjennomføring
100No invigilation1 SemesterGruppe/Individuell (1 - 3)Temaet for prosjektoppgaven er utarbeidelse av en utviklingsplan med vekt på kritiske suksessfaktorer og risiko.
Eksamen:
Eksamenskategori:Innlevering
Vurderingsform:Skriftlig innlevering
Vekting:100
Tilsyn:No invigilation
Gruppering (størrelse):Gruppe/Individuell (1-3)
Varighet:1 Semester
Kommentar:Temaet for prosjektoppgaven er utarbeidelse av en utviklingsplan med vekt på kritiske suksessfaktorer og risiko.
Eksamenskode:BST97421
Karakterskala:ECTS
Kontinuasjon:Eksamen ved neste kursgjennomføring
Eksamensorganisering: 
Ordinær eksamen
Total vekting: 
100
Arbeidsinnsats - aktivitetVarighetType varighetKommentar arbeidsinnsats
Undervisning74Time(r)
Forberedelse til undervisning120Time(r)
Gruppearbeid / oppgaver30Time(r)Oppgaveløsning (obligatorisk oppgave)
Gruppearbeid / oppgaver100Time(r)Skrive prosjektoppgave
Selvstudium76Time(r)
Forventet arbeidsinnsats:
Arbeidsinnsats - aktivitet:Undervisning
Varighet:74 Time(r)
Kommentar:
Arbeidsinnsats - aktivitet:Forberedelse til undervisning
Varighet:120 Time(r)
Kommentar:
Arbeidsinnsats - aktivitet:Gruppearbeid / oppgaver
Varighet:30 Time(r)
Kommentar:Oppgaveløsning (obligatorisk oppgave)
Arbeidsinnsats - aktivitet:Gruppearbeid / oppgaver
Varighet:100 Time(r)
Kommentar:Skrive prosjektoppgave
Arbeidsinnsats - aktivitet:Selvstudium
Varighet:76 Time(r)
Kommentar:
Sum arbeidsinnsats: 
400

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.