BST 1703 Logistikkledelse - Supply Chain Management
BST 1703 Logistikkledelse - Supply Chain Management
Dette kurset vil i kombinasjon med BTH 1704 Bacheloroppgave Logistikkledelse - Supply Chain Management, 15 studiepoeng utgjøre en fordypning på 30 studiepoeng, og gi påskrift om fordypning på vitnemålet. Gjelder for studenter på Bachelorstudiet i markedsføring og Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon. Andre studenter kan velge å ta kurset som et valgkurs i sitt 3. studieår.
Fordypningen skal gi studentene dyptgående, ledelsesorientert kunnskap og forståelse om utvikling og ledelse av forsyningskjeder og om bedriftsintern logistikk. Studentene vil lære de fysiske og administrative prosesser som er knyttet til det å anskaffe, håndtere, lagre, planlegge produksjon, transportere og levere varer på en måte som oppfyller kundenes servicekrav på en kostnadseffektiv måte.
Kunnskapsmål:
Etter endt kurs skal studentene ha:
- Tilegnet seg grunnleggende kunnskaper om innkjøp og innkjøpets betydning for hele bedriften
- Tilegnet seg kunnskaper transportøkonomi og betydningen av forskjellige kanaler til kundene
- Lært å beregne og optimere kostnader knyttet til lager, transport og produksjon
- Opparbeidet forståelse for hvordan de forskjellige logistikkløsningene påvirker leveringsservicen til kundene
- Tilegnet seg forståelse for hvordan integreing av forsyningskjedene vil kunne redusere logistikk-kostnadene
Etter endt kurs skal studentene være i stand til å:
- Bedømme hva som skal til for å gjøre et godt innkjøp
- Analysere transportkostnader og vite hva transport bør koste
- Utarbeide prognoser, lagermodeller og konkrete produksjonsplaner
Studentene skal ha forståelse for hvordan forskjellige logistikkløsninger påvirker miljøet
Studentene skal være bevisst på hvilke etiske utfordringer de kan møte i innkjøpsarbeide
Innkjøp
- Innkjøpsprosessen
- Segmentering av leverandører
- Innkjøpets betydning for bedriften
- Innkjøpsforhandlinger
Transport
- Transportmarkedets oppbygging
- Transport og miljø
- Transportprising
- Ruteplanlegging
Driftsledelse
- Distribusjonsplanlegging
- Lageroptimering
- Produksjonsplanlegging
Kurset gjennomføres med 90 timer forelesninger. Forelesningen omfatter casearbeid og casene som benyttes i undervisningen vil være direkte eksamensrelevant.
Excel -regneark vil bli benyttet i beregninger i oppgaver.
Gjennomføring som nettstudium
I kursets gjennomføring som nettstudium vil foreleser, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kombinasjon av digital undervisning og forelesninger. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt. Total anbefalt tidsforbruk for gjennomføring av kurset gjelder også her.
Kurset forutsetter 2 års høyskoleutdanning innen økonomi og administrasjon, markedsføring eller tilsvarende.
Grunnkurs i statistikk fra 1. år på bachelorstudiet, MET 3431 Statistikk eller MET 2920 Statistikk for økonomer. I tillegg anbefales det at studentene har tatt kurset markedsføringskanaler og logistikk eller tilsvarende.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 5 Time(r) Eksamenskode: BST17031 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 90 Time(r) | 12 dager á 7,5 time |
Forberedelse til undervisning | 120 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 100 Time(r) | Casearbeid |
Gruppearbeid / oppgaver | 90 Time(r) | Oppgaveløsning (30) og Multiple choice tester (60) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.