BST 1140 Forretningsutvikling og digitalisering
BST 1140 Forretningsutvikling og digitalisering
Kurset skal gi studentene inngående, ledelsesorientert kunnskap og forståelse for hvordan bedrifter kan anvende moderne informasjons- og kommunikasjonsteknologi for å styrke sin konkurranseposisjon. Vårt perspektiv er at riktig fokus og god bruk av IKT kan gjøre virksomheter mer effektive og utgjøre en viktig faktor i innovasjonsprosesser, eller utgjøre et sentralt element i produkter og tjenester virksomheten leverer. Videre understreker vi at smart bruk av informasjonsteknologi åpner for en mer effektiv dialog med markedet, ikke minst i forbindelse med anvendelse av e-markedsføring og WEB-butikker. Emnet er ment å gi studentene forståelse for problemstillinger som er viktige i forbindelse med styring av IT-drev som støtter forretningsmessig utnyttelse av informasjonsteknologi gjennom implementering av en IT-strategi.
Studentene skal lære hvordan digitale forretningsprosesser utvikles, forbedres og utnyttes. Studentene skal også lære hvordan digitale forretningsprosesser fungerer sammen med kunnskapsprosesser i en organisasjon og mellom organisasjoner. Studentene skal lære hvordan forretningsstrategi samhandler med strategisk bruk av IT på en optimal måte for digital virksomhetsutvikling.
Etter endt kurs skal studentene:
- Ha kjennskap til hvilke typer forretningssystemer og teknologi som anvendes i virksomheter
- Ha kjennskap til en moderne systemarkitekturer og dens komponenter
- Ha kjennskap til digitale verktøy for enkel automatisering
- Ha innsikt i det teoretiske fundamentet for digitalisering
- Ha innsikt i teorier og modeller for digital innovasjon
- Forstå sammenhengen mellom digital teknologi, prosesser og forretningsutvikling
- Forstå hvordan digital forretningsutvikling skjer i ulike verdikonfigurasjoner (verdikjeder, verdiverksted, verdinettverk)
Etter endt kurs skal studentene kunne:
- Beskrive sammenhengen mellom digitale løsninger og prosesser
- Analysere forretningsmessige og operasjonelle konsekvenser av digitalisering
- Formulere krav til funksjonelle løsninger
- Gjennomføre en prosess for digital innovasjon
- Skape enkle prototyper for digitale løsninger
- Ta i bruk digitale verktøy for automatisering av oppgaver
Etter endt kurs skal studentene:
- Ha et helhetlig perspektiv på digitalisering, inkludert etiske vurderinger
- Nysgjerrighet og interesse i forhold til digital innovasjon
- Evne å sette seg inn i en digital hverdag for virksomheter
Digital teknologi i organisasjoner
- Digitale systemers rolle i en virksomhet
- Ulike typer av digitale systemer (forretningssystemer)
- Ulike former for digitalisering
- Den digitale revolusjonen - forretnings- og teknologiforståelse
Informasjonssystemer og -teknologi
- Informasjonssystemer (digitale systemer)
- Maskinvare og infrastrukturer
- Teknologisk utvikling
Virksomhets- og systemarkitektur
- Prosesser, teknologi og mennesker
- Standardisering og integrasjon
- Teknologiplattformer, skytjenester og økosystemer
- Forretningssystemer og systemarkitektur
- Tingenes internett
- Dataintegrasjon, grensesnitt og mobile enheter
- Datasikkerhet og sårbarhet
Forretningsutvikling med digital teknologi
- Strategiske, taktiske og operative endringer
- Situasjonsforståelse
- Virksomhetsprosesser: analyse og endring
- Datastrukturer og informasjonsflyt
Datadrevne organisasjoner
- Store data og kunstig intelligens
- Innsikt og datadrevne beslutninger
- Datadrevne forretningsmodeller
Personvern og etikk
- Personvern og GDPR
- Digitale dilemmaer
- Bærekraft
Digital innovasjon
- Innovasjonsprosesser og usikkerhet
- Alternative utviklingsmetodikker
- Ulike prosjektformer
- Digital tjenesteutvikling
- Digitale anskaffelser
- Organisering for digital innovasjon
Digitale ferdigheter
- Samhandlingsverktøy i digitale organisasjoner
- Enkel koding
- Enkel automatisering: Chatbot og Robotic Process Automation (RPA)
- Dataanalyse: fra Excel til dashboard
- Enkel maskinlæring
- Nettbutikk
Kurset gjennomføres med en rekke verktøy som digital undervisning, klasseromsundervisning med forelesninger, eksempler, gruppeoppgaver og diskusjoner. I tillegg vil det bli gitt ulike oppgaver for å trene på digitale ferdigheter.
Se også kommentar om eksamen.
Kurset forutsetter 2 års høyskoleutdanning innen økonomi og administrasjon, markedsføring eller tilsvarende.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Eksamenskategori | Vekting | Tilsyn | Varighet | Gruppering | Kommentar eksamen |
---|---|---|---|---|---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Eksamenskode: BST11402 Karakterskala: ECTS Sensorordning: To sensorer Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring | 100 | Nei | 1 Semester | Gruppe/Individuell (1 - 3) | I løpet av kurset skal studentene gjennomføre et antall oppgaver/øvelser for på trene analytiske og praktiske ferdigheter innen digitalisering. Dette gjennomføres i form av en prosjektoppgave med flere deloppgaver. For å fremme best mulig læring skal deloppgavene leveres inn underveis for en formativ medstudentvurdering. Oppgavene kan løses i grupper som jobber sammen gjennom semesteret og leverer en felles prosjektoppgave. Alle deloppgavene innleveres samlet for gruppen i slutten av semesteret. Alle deleksamener må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset. |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Strukturert test Eksamenskode: BST11403 Karakterskala: Bestått/ikke bestått Sensorordning: To sensorer Kontinuasjon: Eksamen hvert semester | 0 | Nei | 1 Time(r) | Individuell | Etter avsluttet kurs gjennomføres en flervalgseksamen over 1 time. Eksamen gjennomføres som en digital hjemmeeksamen. Alle deleksamener må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset. |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 60 Time(r) | Deler av campusundervisningen kan bli gjennomført som digital undervisning på tvers av campuser. |
Forberedelse til undervisning | 150 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 150 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 30 Time(r) | |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 10 Time(r) | I hovedsak medstudentvurdering for andre studenters oppgaver. |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.