BST 1140 Forretningsutvikling og digitalisering

BST 1140 Forretningsutvikling og digitalisering

Kurskode: 
BST 1140
Institutt: 
Strategi og entreprenørskap
Studiepoeng: 
15
Kursansvarlig: 
Tarjei Alvær Heggernes
Emnenavn på engelsk: 
Business Development and Digitalisation
Produktkategori: 
Bachelor
Portefølje: 
Bachelor - Programvalgkurs
Semester: 
2022 Høst
Aktiv status: 
Aktivt
Studienivå: 
Bachelor
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

Kurset skal gi studentene inngående, ledelsesorientert kunnskap og forståelse for hvordan bedrifter kan anvende moderne informasjons- og kommunikasjonsteknologi for å styrke sin konkurranseposisjon. Vårt perspektiv er at riktig fokus og god bruk av IKT kan gjøre virksomheter mer effektive og utgjøre en viktig faktor i innovasjonsprosesser, eller utgjøre et sentralt element i produkter og tjenester virksomheten leverer. Videre understreker vi at smart bruk av informasjonsteknologi åpner for en mer effektiv dialog med markedet, ikke minst i forbindelse med anvendelse av e-markedsføring og WEB-butikker. Emnet er ment å gi studentene forståelse for problemstillinger som er viktige i forbindelse med styring av IT-drev som støtter forretningsmessig utnyttelse av informasjonsteknologi gjennom implementering av en IT-strategi.

Studentene skal lære hvordan digitale forretningsprosesser utvikles, forbedres og utnyttes. Studentene skal også lære hvordan digitale forretningsprosesser fungerer sammen med kunnskapsprosesser i en organisasjon og mellom organisasjoner. Studentene skal lære hvordan forretningsstrategi samhandler med strategisk bruk av IT på en optimal måte for digital virksomhetsutvikling.

Kunnskapsmål

Etter endt kurs skal studentene:

  • Ha kjennskap til hvilke typer forretningssystemer og teknologi som anvendes i virksomheter
  • Ha kjennskap til en moderne systemarkitekturer og dens komponenter
  • Ha kjennskap til digitale verktøy for enkel automatisering
  • Ha innsikt i det teoretiske fundamentet for digitalisering
  • Ha innsikt i teorier og modeller for digital innovasjon
  • Forstå sammenhengen mellom digital teknologi, prosesser og forretningsutvikling
  • Forstå hvordan digital forretningsutvikling skjer i ulike verdikonfigurasjoner (verdikjeder, verdiverksted, verdinettverk)
Ferdighetsmål

Etter endt kurs skal studentene kunne:

  • Beskrive sammenhengen mellom digitale løsninger og prosesser
  • Analysere forretningsmessige og operasjonelle konsekvenser av digitalisering
  • Formulere krav til funksjonelle løsninger 
  • Gjennomføre en prosess for digital innovasjon
  • Skape enkle prototyper for digitale løsninger
  • Ta i bruk digitale verktøy for automatisering av oppgaver
Generell kompetanse

Etter endt kurs skal studentene:

  • Ha et helhetlig perspektiv på digitalisering, inkludert etiske vurderinger 
  • Nysgjerrighet og interesse i forhold til digital innovasjon
  • Evne å sette seg inn i en digital hverdag for virksomheter
Kursets innhold

Digital teknologi i organisasjoner

  • Digitale systemers rolle i en virksomhet
  • Ulike typer av digitale systemer (forretningssystemer) 
  • Ulike former for digitalisering
  • Den digitale revolusjonen - forretnings- og teknologiforståelse

Informasjonssystemer og -teknologi

  • Informasjonssystemer (digitale systemer)
  • Maskinvare og infrastrukturer
  • Teknologisk utvikling

 Virksomhets- og systemarkitektur

  • Prosesser, teknologi og mennesker
  • Standardisering og integrasjon
  • Teknologiplattformer, skytjenester og økosystemer
  • Forretningssystemer og systemarkitektur
  • Tingenes internett
  • Dataintegrasjon, grensesnitt og mobile enheter
  • Datasikkerhet og sårbarhet

 Forretningsutvikling med digital teknologi

  • Strategiske, taktiske og operative endringer
  • Situasjonsforståelse
  • Virksomhetsprosesser: analyse og endring 
  • Datastrukturer og informasjonsflyt

 Datadrevne organisasjoner

  • Store data og kunstig intelligens
  • Innsikt og datadrevne beslutninger
  • Datadrevne forretningsmodeller

 Personvern og etikk

  • Personvern og GDPR
  • Digitale dilemmaer
  • Bærekraft

 Digital innovasjon

  • Innovasjonsprosesser og usikkerhet
  • Alternative utviklingsmetodikker
  • Ulike prosjektformer
  • Digital tjenesteutvikling
  • Digitale anskaffelser
  • Organisering for digital innovasjon

 Digitale ferdigheter

  • Samhandlingsverktøy i digitale organisasjoner
  • Enkel koding
  • Enkel automatisering: Chatbot og Robotic Process Automation (RPA)
  • Dataanalyse: fra Excel til dashboard
  • Enkel maskinlæring
  • Nettbutikk
Undervisnings- og læringsaktiviteter

Kurset gjennomføres med en rekke verktøy som digital undervisning, klasseromsundervisning med forelesninger, eksempler, gruppeoppgaver og diskusjoner. I tillegg vil det bli gitt ulike oppgaver for å trene på digitale ferdigheter. 
 
Se også kommentar om eksamen.

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Kvalifikasjoner

Kurset forutsetter 2 års høyskoleutdanning innen økonomi og administrasjon, markedsføring eller tilsvarende.

Forbehold

Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.

EksamenskategoriVektingTilsynVarighetGrupperingKommentar eksamen
Eksamenskategori:
Innlevering
Vurderingsform:
Skriftlig innlevering
Eksamenskode:
BST11402
Karakterskala:
ECTS
Sensorordning:
To sensorer
Kontinuasjon:
Eksamen ved neste kursgjennomføring
100Nei1 SemesterGruppe/Individuell (1 - 3)I løpet av kurset skal studentene gjennomføre et antall oppgaver/øvelser for på trene analytiske og praktiske ferdigheter innen digitalisering. Dette gjennomføres i form av en prosjektoppgave med flere deloppgaver. For å fremme best mulig læring skal deloppgavene leveres inn underveis for en formativ medstudentvurdering. Oppgavene kan løses i grupper som jobber sammen gjennom semesteret og leverer en felles prosjektoppgave. Alle deloppgavene innleveres samlet for gruppen i slutten av semesteret. Alle deleksamener må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset.
Eksamenskategori:
Innlevering
Vurderingsform:
Strukturert test
Eksamenskode:
BST11403
Karakterskala:
Bestått/ikke bestått
Sensorordning:
To sensorer
Kontinuasjon:
Eksamen hvert semester
0Nei1 Time(r)Individuell Etter avsluttet kurs gjennomføres en flervalgseksamen over 1 time. Eksamen gjennomføres som en digital hjemmeeksamen. Alle deleksamener må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset.
Eksamen:
Eksamenskategori:Innlevering
Vurderingsform:Skriftlig innlevering
Vekting:100
Tilsyn:Nei
Gruppering (størrelse):Gruppe/Individuell (1-3)
Varighet:1 Semester
Kommentar:I løpet av kurset skal studentene gjennomføre et antall oppgaver/øvelser for på trene analytiske og praktiske ferdigheter innen digitalisering. Dette gjennomføres i form av en prosjektoppgave med flere deloppgaver. For å fremme best mulig læring skal deloppgavene leveres inn underveis for en formativ medstudentvurdering. Oppgavene kan løses i grupper som jobber sammen gjennom semesteret og leverer en felles prosjektoppgave. Alle deloppgavene innleveres samlet for gruppen i slutten av semesteret. Alle deleksamener må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset.
Eksamenskode: BST11402
Karakterskala:ECTS
Kontinuasjon:Eksamen ved neste kursgjennomføring
Eksamenskategori:Innlevering
Vurderingsform:Strukturert test
Vekting:0
Tilsyn:Nei
Gruppering (størrelse):Individuell
Varighet:1 Time(r)
Kommentar:Etter avsluttet kurs gjennomføres en flervalgseksamen over 1 time. Eksamen gjennomføres som en digital hjemmeeksamen. Alle deleksamener må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset.
Eksamenskode:BST11403
Karakterskala:Bestått/ikke bestått
Kontinuasjon:Eksamen hvert semester
Eksamenstype: 
Ordinær eksamen
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Total vekting: 
100
Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetKommentar
Undervisning
60 Time(r)
Deler av campusundervisningen kan bli gjennomført som digital undervisning på tvers av campuser.
Forberedelse til undervisning
150 Time(r)
Gruppearbeid / oppgaver
150 Time(r)
Studentenes eget arbeid med læringsressurser
30 Time(r)
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning
10 Time(r)
I hovedsak medstudentvurdering for andre studenters oppgaver.
Sum arbeidsinnsats: 
400

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.