BST 1140 Forretningsutvikling og digitalisering
BST 1140 Forretningsutvikling og digitalisering
Kurset skal gi studentene praktisk kunnskap og forståelse for hvordan virksomheter kan anvende digitale teknologier for å styrke sin verdiskaping. Vårt perspektiv er at riktig fokus og god bruk av digitale teknologier kan gjøre virksomheter mer effektive og utgjøre en viktig faktor i innovasjonsprosesser, eller utgjøre et sentralt element i produkter og tjenester virksomheten leverer.
Verdiskaping er i økende grad datadrevet, gjennom effektivisering av prosesser og som grunnlag for raskere og bedre beslutninger. Kurset gir derfor et perspektiv på hvordan data skapes, struktureres, foredles, analyseres og brukes. Data finnes både i og utenfor virksomhetene, og merverdi kan skapes ved å kombinere data fra ulike kilder og ved å dele data med andre. Denne delingen medfører utfordringer både i forhold til dataintegritet, -sikkerhet og personvern, og disse utfordringene blir også gjennomgått i kurset.
Studentene skal lære hvordan forretningsprosesser utvikles, forbedres og utnyttes ved hjelp digitale teknologier. De skal også lære hvordan digitale tjenester utvikles gjennom en strukturert innovasjonsprosess. Kurset inkluderer også hands-on erfaring med å jobbe med kjente forretningssystemer i markedet, og å jobbe analytiske med ulike datasett.
Etter endt kurs skal studentene:
- Ha kjennskap til hvilke typer forretningssystemer og teknologi som anvendes i virksomheter
- Ha kjennskap til en moderne systemarkitektur og dens komponenter
- Ha kjennskap til digitale verktøy for enkel automatisering
- Ha innsikt i det teoretiske fundamentet for digitalisering
- Ha innsikt i en strukturert metode for digital innovasjon
- Forstå sammenhengen mellom digital teknologi, prosesser og forretningsutvikling
- Forstå hvordan digital forretningsutvikling skjer i ulike verdikonfigurasjoner (verdikjeder, verdiverksted, verdinettverk og verdiaksess)
- Ha forståelse for hvordan data skapes og samles inn, struktureres, analyseres og sikres.
Etter endt kurs skal studentene kunne:
- Beskrive sammenhengen mellom digitale løsninger og prosesser
- Analysere forretningsmessige og operasjonelle konsekvenser av digitalisering
- Gjennomføre en prosess for digital innovasjon
- Skape enkle prototyper for digitale løsninger
- Ta i bruk digitale verktøy for automatisering av oppgaver
- Anvende vanlige forretningssystemer
Etter endt kurs skal studentene:
- Ha et helhetlig perspektiv på digitalisering, inkludert etiske og sikkerhetsmessige vurderinger
- Nysgjerrighet og interesse i forhold til digital innovasjon
- Evne å sette seg inn i en digital hverdag for virksomheter
- Ha en bevisst holdning til egen datasikkerhet
- Et reflektert forhold til det digitale sin rolle i å dokumentere bærekraft
Digital teknologi i organisasjoner
- Digitale systemers rolle i en virksomhet
- Ulike typer av digitale systemer (forretningssystemer)
- Ulike former for digitalisering
- Den digitale revolusjonen - forretnings- og teknologiforståelse
Informasjonssystemer og -teknologi
- Informasjonssystemer (digitale systemer)
- Maskinvare og infrastrukturer
- Teknologisk utvikling
Forretningssystemer og digitale plattformer
- Prosesser, teknologi og mennesker
- Teknologiplattformer, skytjenester og økosystemer
- Tingenes internett
- Dataintegrasjon og grensesnitt
- Datasikkerhet og sårbarhet
Forretningsutvikling med digital teknologi
- Strategiske, taktiske og operative endringer
- Situasjonsforståelse
- Virksomhetsprosesser: beskrivelse, analyse og endring
- Datastrukturer og informasjonsflyt
Datadrevne organisasjoner
- Små og store datas rolle i verdiskaping
- Bruk av kunstig intelligens og maskinlæring
- Innsikt, analyse og datadrevne beslutninger
- Datadrevne forretningsmodeller
Personvern og etikk
- Personvern og GDPR
- Digitale dilemmaer
- Bærekraft
- Sirkulærøkonomi
Digital innovasjon
- Innovasjonsprosesser og usikkerhet
- Digital tjenesteutvikling
- Prototyping
Kurset gjennomføres med en rekke verktøy som digital undervisning, klasseromsundervisning med forelesninger, eksempler, gruppeoppgaver og diskusjoner. I tillegg vil det bli gitt ulike oppgaver for å trene på digitale ferdigheter.
I kurset vil studentene få anledning til å anvende dataverktøy for visualiseringer i form av skisser og digitale mock-ups. I tillegg vil de jobbe med verktøy for bearbeiding, analyse og presentasjon av data.
Se også kommentar om eksamen.
Fra studieåret 2024/2025 er evalueringsformen i dette kurset endret fra to eksamenselementer (tidligere eksamenskoder BST 11402 og BST 11403) til ett eksamenselement (ny eksamenskode BST 11404).
Siste kontinuasjonseksamener i BST 11402 tilbys høsten 2024, og BST 11403 tilbys høsten 2024 og siste gang våren 2025.
Kurset forutsetter 2 års høyskoleutdanning innen økonomi og administrasjon, markedsføring eller tilsvarende.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Eksamenskode: BST 11404 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 60 Time(r) | Deler av campusundervisningen kan bli gjennomført som digital undervisning på tvers av campuser. |
Forberedelse til undervisning | 150 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 150 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 30 Time(r) | |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 10 Time(r) | I hovedsak medstudentvurdering for andre studenters oppgaver. |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.
For å fremme best mulig læring skal deloppgavene leveres inn underveis for en formativ medstudentvurdering.
Oppgavene kan løses i grupper som jobber sammen gjennom semesteret og leverer en felles prosjektoppgave.
Alle deloppgavene innleveres samlet for gruppen i slutten av semesteret.