BMP 2915 Sikkerhetsledelse
BMP 2915 Sikkerhetsledelse
BMP 2916 | |
BMP 2917 |
Programmet søker å gi deltakerne en grundig lederutdanning med fokus på strategisk, organisatorisk og operasjonell sikkerhet og sikring i virksomheter og forvaltning. Det blir lagt vekt på en praktisk tilnærming til fagområdene. Deltakeren skal etter endt gjennomført program ha utviklet forståelse for relasjoner mellom samfunn, virksomhet og enkeltpersoner; ha tilegnet seg kunnskaper om trusselbildet, sårbarhet og sikkerhet i et utvidet perspektiv, samt ha fått ferdigheter til å utøve helhetlig ledelse av sikkerhet i egen virksomhet.
Kandidaten har bred og inngående kunnskap om de sentrale delene av sikkerhetsledelse og kan anvende disse på viktige sikkerhets- og sikringsperspektiver for virksomheter, inklusive mål for teoretisk kunnskap:
Har gode og oppdaterte kunnskaper i sikkerhetsfagets forankring i statsforvaltningen og rettssystemet
Har god forståelse for samfunnets og organisasjoners trusselbilde, samt betydningen av dette for næringsliv og annen virksomhet
Kandidaten kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor sikkerhetsfaget
Har kunnskap om hvordan du som leder skal forholde deg til gjeldende rammebetingelser for å kunne følge opp sikkerheten i egen organisasjon
Har kunnskap om betydning av digitalisering, herunder big data, maskinlæring, AI og sanntidsprosessering påvirker sikkerhet og sikring, både for objektsikring og med hensyn på Cyber Security.
Har forståelse for - og inngående kunnskaper om sikkerhetsrelaterte fagdisipliner med hovedvekt på ulike tekniske aspekter knyttet til sikkerhetsledelse, herunder Cyberproblematikk, trusler og muligheter
har kunnskap om ulike metoder og verktøy for å beskytte mot utilsiktede hendelser.
Har kunnskap om håndtering av situasjoner som krever sikkerhetsinngrep
Har teoretisk kunnskap om betydningen av sikkerhetskultur i organisasjoner
Kandidaten kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger innen sikkerhetsledelse så som:
- Kan treffe begrunnete valg i utøvelse av sikkerhetsledelse
- Kan analysere og løse oppgaver og utfordringer teoretisk så vel som praktisk
Kunne formulere mål og formål for et prosjekt eller en oppgave som krever spesiell planlegging og gjennomføring - Kan gjennomføre sikkerhetsanalyser generelt og spesifikt og ha profesjonell ferdighet i bruk av sentrale verktøy innen sikkerhetsfaget
- Har ervervet seg ferdigheter i krisehåndtering og fått erfaring med og hvordan kriser kan løses i praksis gjennom trening på cases
Behersker/ har fått trygghet i håndtering av situasjoner som vil kunne oppfattes som ubehagelige på grunn av trusler eller annen informasjon om en situasjon som krever sikkerhetsinngrep
- Kandidaten er i stand til kritisk tenkning om ledelse av sikkerhet og sikringsarbeid i egen virksomhet og i samfunnet for øvrig.
- Kandidaten har innsikt i hvordan karv om bærekraft ivaretas i fremtidens løsninger innen sikkerhet og sikring
- Kandidaten kan kommunisere om faglige temaer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet, både teorier, aktuelle problemstillinger og løsninger innen sikkerhet og sikringsfaget
- Kandidaten kan delta i en samfunnsfaglig debatt rundt sikkerhetsledelse og tilhørende problemstillinger
- Kandidaten kjenner til nytenkning og kan bidra til utvikling av ’beste praksis’ innenfor fagområdet sikkerhetsledelse og tilhørende fagtekniske problemstillinger innen sikkerhet og sikring
- Kandidaten kan bidra til utvikling av sikkerhetskultur i egen virksomhet gjennom utveksling av synspunkter og erfaringer
Programmet består av 5 fysiske samlinger, hver på 3 dager, samt 2 virtuelle online-moduler.
De fysiske samlingene skjer ved BI Stavanger og er fordelt over 2 semestre. Temaoversikten er vist i tabellen for modulene/samlingene.
Samlinger |
Tema |
Modul1 Fysisk Samling |
Sikkerhetsledelse og lederes resultatansvar for sikkerhet og sikring
|
Modul 2 Online |
Innføring i sikkerhetsteori
|
Modul 3 Fysisk Samling |
Sikkerhetskultur og sikkerhetsperspektiv
|
Modul 4 Online |
Sikkerhetskultur i praksis
|
Modul 5 Fysisk samling |
Risikoforståelse, risikoanalyse og risikostyring
|
Modul 6 Fysisk samling |
Beredskap og beredskapsplanlegging
|
Modul 7 Fysisk samling |
Krisehåndtering, Media og krisehåndtering
|
Programmet gjennomføres over to semestre med to undervisningskoder. I 1. semester er koden BMP 2916 og i 2. semester er koden BMP 2917. I tillegg til samlingene, kreves det en betydelig egeninnsats fra den enkelte student, spesielt arbeid med refleksjonsnotat med tilknytning til egen bedrift.
Kurset avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren, samt en skriftlig individuell hjemmeeksamen som teller 40 % av totalkarakteren i programmet.
Det gis nærmere retningslinjer for formkrav til prosjektoppgave. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer
Generell studiekompetanse
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Det kreves ingen spesielle forkunnskaper utover allsidig praksis i sikkerhetsbransjen. Målgruppe for studiet er ledere med ansvar for sikkerhet i egen organisasjon eller avdeling. Programmet vil også passe for operative ledere som ønsker å tilegne seg formell kompetanse innenfor sikkerhetsledelse.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 40 Gruppering: Individuell Varighet: 72 Time(r) Kommentar: Individuell hjemmeeksamen som teller 40 % av totalkarakteren i programmet Eksamenskode: BMP 29151 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 60 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 2 Semester Kommentar: Prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren Eksamenskode: BMP 29152 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 105 Time(r) | 5 samlinger på campus, hver på 3 dager. |
Webinar | 50 Time(r) | Onlinemoduler og arbeidet med disse i etterkant. |
Eksamen | 150 Time(r) | Arbeid med prosjektoppgaven. |
Eksamen | 24 Time(r) | Arbeid med 72 timers hjemmeksamen. |
Forberedelse til undervisning | 101 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 370 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 30 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 800 timer.