BMP 2900 Innovasjon og organisering i helsetjenesten
BMP 2900 Innovasjon og organisering i helsetjenesten
BMP 2901 | |
BMP 2902 |
Helsetjenesten står ovenfor store utfordringer med en aldrende befolkning, mer kompliserte sykdomsbilder og stor økning i livsstilsykdommer. Innovasjon er nødvendig for å møte stigende helseutgifter, og for å kunne tilby nye behandlingsformer. I tillegg utfordrer digitalisering og ny teknologi dagens organisering av helsetjenestene.
Helsepolitikken stiller tydelige krav om pasientens helsetjeneste, og både politikere og befolkningen forventer mer tverrfaglig samarbeid, og at ny teknologi og nye praksiser skal gi bedre pasientbehandling. Ettersom pasientene og brukerne må stå i sentrum for alt helsevesenet gjør, så blir det stadig viktigere med bedre samhandling, både innad i og på tvers av organisasjoner, og mellom primær- og spesialisthelsetjenesten. Denne utviklingen utfordrer sykehusenes og den kommunale helsetjenestens evne til å omstille seg og helseutøveres kompetanse. Dette kurset tilbyr derfor kunnskap om innovasjon, organisasjon, juridiske problemstillinger og økonomi, samt praksisbasert kunnskap om hvordan innovasjon og endring kan gjennomføres.
Etter gjennomgått studium forventes det at studentene har opparbeidet en innsikt i hva som hemmer og fremmer innovasjon i helse, med vekt på sammenhengen mellom økonomiske, rettslige og organisatoriske rammer. Studentene skal også opparbeide innsikt i hva organisatorisk innovasjon krever av forankring og ledelse, og hvordan medarbeidere kan involveres i endrings- og innovasjonsprosesser. Lederposisjonene i helsetjenesten har tradisjonelt vært profesjonsavhengige. Det er i mindre grad tilfelle i dag der tverrfaglig samarbeid foregår i økende grad. Realkompetanse kombinert med dokumenterbar og kvalifisert etterutdanning gir gode muligheter for nye utfordringer.
Programmet legger vekt på dialog, refleksjon og læring med utgangspunkt i helsetjenestens grunnleggende ledelses- og styringsutfordringer. Ved fullført kurs vil studentene ha tilegnet seg kunnskap om:
- Helsetjenestens organisering, sentrale helsereformer og forvaltningsutfordringer, herunder samhandlingsutfordringer, kvalitet og pasientsikkerhet
- Juridisk metode, de viktigste rettskildene i helseretten og de viktigste helselovene og sentrale bestemmelser som gjelder pasientrettigheter, profesjonsatferd og organisering av helse- og omsorgstjenestene
- Økonomistyring; budsjett og budsjettprosesser som styringsverktøy, og grunnlag for kostnadskontroll og resultatmåling
- Innovasjonsbegrepet, organisatorisk innovasjon, forholdet mellom teknologi og innovasjonsledelse, og hvordan innovasjon og endringsarbeid foregår i praksis
Ved fullført kurs vil studentene kunne:
- Reflektere kritisk rundt helsetjenestens organisering, og belyse problemstillinger knyttet til første- og annenlinjetjenesten
- Kjenne igjen og gripe fatt i sentrale helserettslige problemstillinger i egen virksomhet
- Anvende økonomisk forståelse, og bruke budsjetter og måltall som styringsverktøy
- Identifisere og adressere i organisatoriske utfordringer fra et innovasjonsperspektiv, og kunne bidra i innovasjons- og endringsarbeid i egen virksomhet og ha innsikt i hva organisatorisk innovasjon krever av forankring og ledelse
Etter endt studien skal studentene kunne
- Forstå tverrfaglige utfordringer av ledelsesmessige, juridiske, helsepolitiske og økonomisk karakter
- Identifisere etiske dilemmaer de møter, og kunne reflektere over hva som er etisk forsvarlige valg
- Utvikle en reflektert holdning til hva innovasjon og organisering innebærer for profesjonell og forsvarlig yrkesutøvelse
Emneoversikten gjelder for hele programmet. Innovasjon og organisering i helsetjenesten vil bli belyst i fire tematiske områder:
- Innovasjon og helseledelse
- Helsepolitikk
- Helserett
- Økonomistyring
Programmet på 30 studiepoeng gjennomføres over to semestre. Deltakerne blir påmeldt til undervisning i hvert semester; forelesningkurset i 1. semester heter BMP 2901 og i 2. semester BMP 2902. Kurset gjennomføres over 6 samlinger av to og tre dager, totalt 13 dager. Til sammen utgjør dette 117 timer. Samlingene gjennomføres med vekt på praktisk anvendelse av fagstoffet i forhold til konkrete utfordringer, og behov i sykehus, kommunale, private kommersielle og non-profit baserte helsetjenester og i frivillige organisasjoner.
BI Nettstudier
I kursgjennomføringen ved BI Nettstudier benyttes den nettbaserte undervisningsplattformen itslearning i kombinasjon med samlinger. På itslearning publiserer nettlærer fagstoff, øvingsoppgaver (inklusive innsendingsoppgaver), samt eventuelle case og digitale læringsressurser. Studentene gis mulighet til å kommunisere med nettlærer og medstudenter. Nettstudentene tilbys også en studieguide, som er en pedagogisk veiledning til pensumlitteraturen.
Programmet avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave (teller 60%) og en tre timers individuell skriftlig skoleeksamen (teller 40%) etter andre semester. Prosjektoppgaven kan skrives i gruppe på inntil 3 studenter.
Begge eksamener må være fullført og bestått for å få godkjent BMP 2900 Innovasjon og organisering i helsetjenesten, 30 studiepoeng.
Generell studiekompetanse
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 60 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 2 Semester Kommentar: Prosjektoppgave, 1 - 3 personer. Eksamenskode: BMP 29003 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 40 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Kommentar: Individuell skoleeksamen Eksamenskode: BMP 29004 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 30 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 800 timer.