BMP 2900 Innovasjon og organisering i helsetjenesten
BMP 2900 Innovasjon og organisering i helsetjenesten
BMP 2901 | |
BMP 2902 |
Helsetjenesten står ovenfor betydelige endringer. Sektoren utfordres kontinuerlig av ny teknologi, ny kunnskap og krav om ny organisering. Helsepolitikken stiller stadig tøffere krav til pasientorientering, effektivitet og koordinering, og forventer at ny teknologi tas i bruk. Helseprofesjonene endrer seg derfor, med nye krav til kompetanse og roller. Videre er det avgjørende at ledere i helsetjenesten har god oversikt over sine juridiske og økonomiske rammebetingelser når sektoren endres. I dette kurset skal studentene utvikle forståelse for hvordan sektorens rammebetingelser fremmer og hemmer innovasjon og endring.
Programmet legger vekt på dialog, refleksjon og læring hvor helsetjenestens grunnleggende ledelses- og styringsbehov står i fokus. Målet er å etablere en innsiktsfull og god sammenheng mellom rammebetingelser, innovasjon og praktiske resultater. Studentene oppfordres til å se helsetjenesten som en kontinuerlig omstillings-og forbedringsarena der profesjonenes faglige dyktighet skal forenes med styringsferdigheter og lederkunnskaper.
Etter gjennomgått studium forventes det at studentene har opparbeidet en innsikt i hva som hemmer og fremmer innovasjon i sektoren, med vekt på sammenhengen mellom økonomiske, rettslige og organisatoriske rammer. Lederposisjonene i helsetjenesten har tradisjonelt vært profesjonsavhengige. Det er i mindre grad tilfelle i dag. Realkompetanse kombinert med dokumenterbar og kvalifisert etterutdanning gir gode muligheter for nye utfordringer.
Kvalifisering for ledelse og innovasjonsarbeid krever kunnskap og evne til å avveie kryssende hensyn. I dette programmet skal studentene utvikle evne til å vurdere endringsbehov på en helhetlig måte, i skjæringspunktene mellom politikk, kunnskap, organisering og regulering.
Emneoversikten gjelder for hele programmet. Betingelser for innovasjon og endring i helsetjenesten vil undersøkes og klargjøres i relasjon til følgende fire temabolker:
- Helselovgivning og styringspremisser
- Helsepolitikk og organisasjon
- Helseøkonomi og ressursstyring
- Ledelse, makt og verdier
Programmet på 30 studiepoeng gjennomføres over to semestre. Deltakerne blir påmeldt til undervisning i hvert semester; forelesningkurset i 1. semester heter BMP 2901 og i 2. semester BMP 2902.
Kurset gjennomføres over 6 samlinger a 2 og 3 dager, totalt 13 dager. Tilsammen 117 timer. I opplegget er det inkludert undervisning i metode samt veiledning i fagoppgave. Dette skjer i forbindelse med samlingene. Samlingene gjennomføres med vekt på anvendelse av det faglige stoffet i forhold til konkrete behov og utfordringer i en helseorganisasjon. Dette gjelder såvel i sykehus, kommunale helsetjenester som i helsetjeneste utøvet i regi av frivillige organisasjoner på non-profit basis og privatdrevet helsetjeneste på kommersiell basis.
BI Nettstudier
I kursgjennomføringen ved BI Nettstudier benyttes den nettbaserte undervisningsplattformen itslearning i kombinasjon med samlinger. På itslearning publiserer nettlærer fagstoff, øvingsoppgaver (inklusive innsendingsoppgaver med tilbakemeldinger), samt eventuelle case og digitale læringsressurser. Studentene gis mulighet til å kommunisere med nettlærer og medstudenter. Nettstudentene tilbys også en studieguide, som er en pedagogisk veiledning til pensumlitteraturen.
Generell studiekompetanse
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 60 Gruppering: Individuell Varighet: 72 Time(r) Eksamenskode: BMP 29001 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 40 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 2 Semester Eksamenskode: BMP 29002 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 30 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 800 timer.
Begge eksamener må være fullført og bestått for å få godkjent BMP 2900 Fordypningsstudiet - Helsetjenestens rammebetingelser, 30 studiepoeng.