BMP 2700 Prestasjonsledelse
BMP 2700 Prestasjonsledelse
BMP 2701 | |
BMP 2702 |
Vår tids arbeidsliv kjennetegnes av økende krav til kompetanse, selvstendighet, kreativitet og ytelse. Det er viktig at den enkelte forholder seg til disse kravene på en slik måte at det ikke går på bekostning av helse og trivsel, samt organisasjoners økonomiske og etiske prinsipper. Forskning og erfaring har vist at det finnes veier til å nå slike målsettinger og dette programmet er basert på de nyeste prinsipper innen disse viktige områdene.
Målene for dette kurset er å:
- Gi studentene kunnskap om selvledelse, herunder atferdsstrategier, naturlig belønnende strategier og kognitive strategier
- Gi studentene overblikk over forskningsresultater knyttet til selvledelse og situasjonsbestemt ledelse
- Gi studentene kunnskap om transaksjonsledelse og transformasjonsledelse
- Bevisstgjøre studentene på hvordan de kan tilpasse lederstil til de utfordringer de står overfor, for på den måten å fremme funksjonelt samspill mellom ledere og medarbeidere..
- Gi studentene overblikk over sentrale teorier om motivasjon
- Gi studentene kunnskap om hvordan man kan utvikle highly developed team
- Bevisstgjøre studentene på hvordan man kan fremme kreativitet og innovasjon i organisasjoner
- Bevisstgjøre studentene på hva ideologisk ledelse dreier seg om
- Bevisstgjøre studentene på beslutningsfeller og hvordan man kan komme forbi disse
- Bevisstgjøre studentene på verktøy som aktiv lytting, medarbeidersamtale og tilbakemelding
- Være i stand til å gjennomføre en diagnose av egne ferdigheter og tenkemåte for å fremme egne prestasjoner
- Kunne diagnostisere medarbeideres faglige og motivasjonelle forutsetninger for utførelse av bestemt oppgaver
- Anvende en portefølje av påvirkningsstrategier for å fremme medarbeideres prestasjoner
- Har forbedret egen evne til å kunne anvende transaksjonsledelse og transformasjonsledelse
- Sette deltakerne i stand til å lede medarbeidere til å lede seg selv.
- Anvende teknikker for å forbedre kreativiteten i organisasjoner
- Anvende verktøy som tilbakemelding, aktiv lytting og medarbeidersamtale
- Utvikle en kritisk holdning til teorier og metoder som belyses på kurset, samt være bevisst konsekvenser ved bruk av disse teoriene
- Ha en positiv innstilling til å hjelpe medarbeidere til å forbedre sine ferdigheter
- Se betydningen av å reflektere over egne verdier, tenkemåte og atferd
Programmet er bygget opp som et integrert læringsprogram bestående av tre hovedområder:
1.
En kunnskapsdel med gjennomgang av sentrale ledelsesteorier, herunder selvledelse, superledelse, situasjonsbestemt ledelse, transformasjonsledelse og ideologisk ledelse. Videre belyses temaene motivasjon, kreativitet, teamarbeid og beslutningstaking.
2.
En prosessdel som tar sikte på å bevisstgjøre deltakerne på egen atferd og tenkemåte. Dette danner grunnlag for utforming av en personlig utviklingsplan som lederne skal arbeide med i kursperioden.
3.
En prosjektdel hvor den teoretiske og den praktiske læringen bearbeides mot egen sitasjon. Denne prosjektdelen skal munne ut i en prosjektoppgave. Prosjektet kan ta utgangspunkt i deltakerens resultater fra en 360 graders vurdering av vedkommendes egen selvledelsesstil og munne ut i en drøfting av mulige forbedringsområder for utvikling av atferd og tenkemåte. Andre, mer tradisjonelle prosjekter kan også velges med fokus på programmets temaer.
Emner:
1. Samling - Innledning, oversikt og perspektiver på ledelse, situasjonsbestemt ledelse og regi på eget liv
2. Samling - Motivasjon og selvledelse
3. Samling - Teamdynamikk, teamutvikling og kreativitet
4. Samling - Transformasjonsledelse, ideologisk ledelse og dømmekraft
Kurset gjennomføres over to semestre. Deltakerne blir påmeldt til undervisning i hvert semester, forelesningskurset i 1. semester heter BMP 2701 og i 2. semester BMP 2702.
Studentene skal arbeide med en prosjektoppgave gjennom hele kurset. Besvarelsen utarbeides individuelt eller i gruppe på 2-3 studenter. Det er avsatt tid på hver samling til veiledning i prosjektoppgaven. Studentene vil få innføring i relevante metoder og analyseteknikker som kan benyttes i prosjektoppgaven, samt tilbakemelding på progresjon.
Generell studiekompetanse
Det stilles ingen spesielle krav til forkunnskaper
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 60 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 2 Semester Kommentar: Prosjektoppgave, teller 60% for å få godkjent karakter i kurset. Eksamenskode: BMP 27001 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 40 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 5 Time(r) Kommentar: Individuell 5 timers skriftlig eksamen, teller 40% for å få godkjent karakter i kurset Eksamenskode: BMP 27002 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 30 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 800 timer.