BIK 2955 Motivasjon og selvledelse
BIK 2955 Motivasjon og selvledelse
Dette kurset gir en grunnleggende kunnskap om sentrale tematikker innfor motivasjon og selvledelse på arbeidsplassen.
I organisasjoner er de menneskelige ressursene helt vesentlig for at organisasjonen skal prestere, overleve, og evne å tilpasse seg omgivelsene og endringene den står overfor. Vi trenger kunnskap om hva som motiverer og engasjerer, hvordan vi som medarbeidere i større grad kan lede oss selv, og ikke minst hvordan både medarbeidere, ledere og organisasjoner kan forebygge skadelig stress. Denne kompetansen kan, i et moderne arbeidsliv i rask endring, være et av organisasjonens største konkurransefortrinn.
I kjølvannet av koronapandemien har utvilsomt svært mange opplevd endringer og omstillinger i sin jobbhverdag, kanskje med økt grad av fleksible og hybride løsninger omkring hjemmekontor og digitale møteplasser. Det å ha kompetanse til å møte fremtidens arbeidsplass på en god måte vil være et grunnleggende tema i dette kurset.
- Kjenne til sentrale faktorer for å beskrive og medvirke til et godt psykososialt arbeidsmiljø
- Kjenne til sentrale teorier, forskning, begreper og modeller innenfor tema motivasjon på arbeidsplassen, herunder også ulike HR-praksiser for å skape en motiverende arbeidsplass
- Kjenne til sentrale teorier, forskning, begreper og modeller innenfor tema selvledelse og superledelse på arbeidsplassen, herunder også konkrete verktøy for å drive selvledelse og superledelse
•
- Kunne anvende grunnleggende kunnskap om det psykososiale arbeidsmiljøet for å aktivt bidra til et godt psykososialt arbeidsmiljø der du jobber
- Kunne anvende grunnleggende kunnskap om motivasjon på arbeidsplassen til å belyse og legge til rette for å skape en engasjerende og motiverende arbeidsplass for en selv og medarbeidere
- Kunne anvende grunnleggende kunnskap om selvledelse på arbeidsplassen til å belyse og legge til rette for å lede seg selv på en konstruktiv og produktiv måte, og til å unngå prokrastinering (unødig utsettelsesadferd). Dette skjer gjennom konkrete verktøy for selvledelse
- Være i stand til å utvikle ledere til å drive selvledelse og til å veilede andre i selvledelse (superledelse)
Kurset gir en innføring i sentrale begreper, teorier og modeller innenfor forskning og kunnskap om det psykososiale arbeidsmiljøet, et motiverende arbeidsliv, og selvledelse. Det legges videre vekt på å kunne anvende tematikkene som tas opp i kurset inn mot ens egne erfaringer gjennom utstrakt bruk av egenrefleksjon, gruppediskusjoner, case og praktiske øvelser i undervisningen. Kurset etterstreber å belyse tematikkene ut fra ulike perspektiver; leder-, medarbeider- og HR-perspektivet.
Samling 1 (2 dager)
- Praktisk innføring i kursets innhold, pensum, eksamensform og gjennomføring
- Faktorer som påvirker det psykososiale arbeidsmiljøet
- Betydningen av motivasjon - og konsekvenser for arbeidslivet
- Betydningen av stress - og konsekvenser for arbeidslivet
- Psykologisk trygghet og motiverende tilbakemelding
- Hvordan skape en motiverende jobb
- Motivasjonsklima: Mestring versus rivalisering?
- Prestasjonsledelse
- Betydningen av tillit og rettferdighet i organisasjoner
- Relasjonsbygging og den psykologiske kontrakt
Samling 2 (2 dager)
- Regi i eget liv - hvordan står det til med balansen i livet ditt?
- Prokrastinering - hvorfor skjer det, og hva gjør du med det?
- Hva er selvledelse - forskning og teorier bak selvledelse
- Strategier i selvledelse
- Superledelse = super ledelse?
- Tillit, frihet, styring og kontroll - hvor ligger dilemmaene?
- Hva er destruktiv ledelse?
- Selvledelse i lederutvikling
Kurset består av 2 samlinger med 2 hele dager pr samling. Samlingene foregår ved fysisk oppmøte, og det legges opp til stor grad av involvering hos deltakerne. Dette skjer gjennom variert bruk av for eksempel gruppediskusjoner, egenrefleksjon, presentasjoner og mentimeter. Det vektlegges at alt dette skjer i trygge rammer slik at deltakerne skal føle seg ivaretatt og sett.
I tillegg til de fysiske samlingene, består kursets leveranse av et sett med digitale læringsressurser, som for eksempel podkaster, korte videoforelesninger, egenrefleksjon og refleksjonsoppgaver til pensum. Dette er ressurser som deltakerne jobber med på egen hånd i tiden mellom samlingene.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Higher Education Entrance Qualification
Disclaimer
Deviations in teaching and exams may occur if external conditions or unforeseen events call for this.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Individuell Varighet: 72 Time(r) Kommentar: 72 timer hjemmeksamen Eksamenskode: BIK 29551 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Kurskode | Credit reduction |
---|---|
ORG 3410 | 100 |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 45 Time(r) | Kurset gjennomføres med en kombinasjon av samlingsdager med undervisning og aktiviteter i klasserom samt digitalt innhold til egenstudier. |
Eksamen | 24 Time(r) | Arbeid med 72 timers hjemmeeksamen |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 85 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 46 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.