BIK 2939 Kompetanseledelse og læringskultur

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2014/2015

BIK 2939 Kompetanseledelse og læringskultur


Kursansvarlig
Cathrine Filstad

Institutt
Institutt for ledelse og organisasjon

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Dette programmet gir deltakerne nødvendig kompetanse innenfor alle forhold som er avgjørende for å lykkes med kompetanseledelse og å utvikle en sterk læringskultur.


    Læringsmål
    Programmet er praksisnært hvor deltakerne tilegner seg nødvendig kunnskap om kunnskapsmobilisering, organisasjonslæring, kunnskapsdeling, endring og innovasjon, kunnskapssystemer og hvordan dette kan tilrettelegges for gjennom kompetanseledelse. Ledelse på alle nivåer vektlegges, men også hvordan den enkelte mellomleder kan identifisere og tilrettelegge for gode læringsarenaer i etablert praksis. Kompetanseledelse må fostre og videreutvikle en sterk læringskultur som ivaretar og videreutvikle organisasjonens kunnskapsmål, visjoner, strategier og konkurransefortrinn gjennom kunnskapsvikling og kunnskapsdeling, og dermed tiltrekke seg kunnskapsrike medarbeidere. Den vil oppnå tillitt, respekt og og være en attraktiv og ettertraktet arbeidsplass.

    Kunnskapsmål
    Studentene skal ha tilegnet seg nødvendig kunnskap om kompetanseledelse og læringskultur med konkrete tiltak på hvordan dette skal implementeres og tilrettelegges for i egen organisasjon . De skal også ha kunnskap om endring og innovasjon og hvordan man kan lykkes med dette. I tillegg skal de ha nødvendig kunnskap om lederrollen og kunne identifisere og sette kriterier for hva en leder på alle nivåer må være for å lykkes med kompetanseledelse.

    Ferdighetsmål
    Studentene skal utvikle nødvendige ferdigheter for å kunne sette konkrete kompetansemål og hvordan de kan evalueres og måles innenfor kompetanseledelse. De skal også utvikle ferdigheter på mulige kompetanseverktøy.

    Holdningsmål
    Studentene skal ha kritisk refleksjon og et felles ansvar for kompetanseledelse og hva som forventes av organisasjoner og dennes ledelse. De skal også se behovet for å øke fokuset på HR-funksjonen og dennes rolle i kompetanseledelse, inklusive det ansvaret som rekruttering og implementering av nyansatte representerer. I tillegg er det mål om at de legitimerer den enkeltes ansvar for egen kompetanseutvikling.

    Forkunnskaper
    Ingen

    Obligatorisk litteratur
    Bøker:
    Filstad, Cathrine. 2010. Organisasjonslæring : fra kunnskap til kompetanse. Fagbokforlaget
    Lai, Linda. 2013. Strategisk kompetanseledelse. 3.utg. Fagbokforlaget. Utvalgte kapitler


    Anbefalt litteratur

    Emneoversikt
    • Kompetanseledelse
    • Kunnskapsmål og kunnskapsprosesser i praktisk arbeid
    • Endring og kompetansemobilisering
    • Kunnskapsdeling og læring på tvers av team og prosjekter
    • Ledelse og tillit
    • Leder som veileder og tilrettelegger
    • Strategisk kompetansestyring
    • Suksesskriterier for en sterk læringskultur
    • Fra kunnskap til kompetanse i praktisk arbeid
    • Nyansattes læringsprosesser
    • Formell og uformell læring
    • Taus og eksplisitt kunnskap
    • Organisering, infrastruktur, IT-verktøy
    • Læringsarenaer og kunnskapskilder

    Dataverktøy
    It's learning

    Læreprosess og tidsbruk
    Kurset foreleses over 3 samlinger á 2 dager, totalt 42 timer.


    Eksamen
    Studentene evalueres gjennom en prosjektoppgave som kan løses individuelt eller på gruppe opp til 3 studenter

    Eksamenskode(r)
    BIK 29391 Prosjektoppgave som teller 100% for å oppnå godkjent karakter i kurset BIK 2939, 7,5 studiepoeng.

    Hjelpemidler til eksamen


    Kontinuasjon
    Kontinuasjon ved neste ordinære gjennomføring. Det påløper ekstra avgift for kontinuasjonseksamen.

    Tilleggsinformasjon