BIK 2939 Kompetanseledelse og læringskultur
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
BIK 2939 Kompetanseledelse og læringskultur Kursansvarlig Cathrine Filstad Institutt Institutt for ledelse og organisasjon Semester Vår Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Dette programmet gir deltakerne nødvendig kompetanse innenfor alle forhold som er avgjørende for å lykkes med kompetanseledelse og å utvikle en sterk læringskultur. Læringsmål Programmet er praksisnært hvor deltakerne tilegner seg nødvendig kunnskap om kunnskapsmobilisering, organisasjonslæring, kunnskapsdeling, endring og innovasjon, kunnskapssystemer og hvordan dette kan tilrettelegges for gjennom kompetanseledelse. Ledelse på alle nivåer vektlegges, men også hvordan den enkelte mellomleder kan identifisere og tilrettelegge for gode læringsarenaer i etablert praksis. Kompetanseledelse må fostre og videreutvikle en sterk læringskultur som ivaretar og videreutvikle organisasjonens kunnskapsmål, visjoner, strategier og konkurransefortrinn gjennom kunnskapsvikling og kunnskapsdeling, og dermed tiltrekke seg kunnskapsrike medarbeidere. Den vil oppnå tillitt, respekt og og være en attraktiv og ettertraktet arbeidsplass. Kunnskapsmål Studentene skal ha tilegnet seg nødvendig kunnskap om kompetanseledelse og læringskultur med konkrete tiltak på hvordan dette skal implementeres og tilrettelegges for i egen organisasjon . De skal også ha kunnskap om endring og innovasjon og hvordan man kan lykkes med dette. I tillegg skal de ha nødvendig kunnskap om lederrollen og kunne identifisere og sette kriterier for hva en leder på alle nivåer må være for å lykkes med kompetanseledelse. Ferdighetsmål Studentene skal utvikle nødvendige ferdigheter for å kunne sette konkrete kompetansemål og hvordan de kan evalueres og måles innenfor kompetanseledelse. De skal også utvikle ferdigheter på mulige kompetanseverktøy. Holdningsmål Studentene skal ha kritisk refleksjon og et felles ansvar for kompetanseledelse og hva som forventes av organisasjoner og dennes ledelse. De skal også se behovet for å øke fokuset på HR-funksjonen og dennes rolle i kompetanseledelse, inklusive det ansvaret som rekruttering og implementering av nyansatte representerer. I tillegg er det mål om at de legitimerer den enkeltes ansvar for egen kompetanseutvikling. Forkunnskaper Ingen Obligatorisk litteratur Bøker: Filstad, Cathrine. 2010. Organisasjonslæring : fra kunnskap til kompetanse. Fagbokforlaget Lai, Linda. 2004. Strategisk kompetansestyring. 2.utg.. Fagbokforlaget. Utvalgte kapitler Anbefalt litteratur Emneoversikt
Dataverktøy It's learning Læreprosess og tidsbruk Kurset foreleses over 3 samlinger á 2 dager, totalt 42 timer. BI Nettstudier I kursgjennomføringen ved BI Nettstudier benyttes den nettbaserte undervisningsplattformen It's learning i kombinasjon med samlinger. På It's learning publiseres fagstoff, øvingsoppgaver (inklusive innsendingsoppgaver med tilbakemeldinger) og annen relevant informasjon. Studentene gis mulighet til å kommunisere med nettlærer og medstudenter. Eksamen Studentene evalueres gjennom en prosjektoppgave som kan løses individuelt eller på gruppe opp til 3 studenter Eksamenskode(r) BIK 29391 Prosjektoppgave som teller 100% for å oppnå godkjent karakter i kurset BIK 2939, 7,5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Ingen Kontinuasjon Kontinuasjon ved neste ordinære gjennomføring. Det påløper ekstra avgift for kontinuasjonseksamen. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI