BIK 2925 Bruk av psykologiske tester i arbeidslivet

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014

BIK 2925 Bruk av psykologiske tester i arbeidslivet


Kursansvarlig
Ole I Iversen, Øyvind Martinsen

Institutt
Institutt for ledelse og organisasjon

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Kurset gir deltakerne en grunnleggende innføring i hvordan tester kan brukes i arbeidslivet, både innen utvelgelse og utvikling. Det gis en innføring i nødvendige statistiske begreper og metoder. Ulike seleksjonsmetoder og deres pålitelighet blir gjennomgått. Som en bakgrunn for å forstå og forutsi menneskelig atferd, vil det bli gitt en innføring i de mest sentrale tilnærminger til personlighet og intelligens. Kurset vil også ta for seg bruk av tester i praksis, samt belyse de etiske sidene ved testbruk. Bestått kurs vil grunnlag for å melde seg opp til sertifiseringseksamen hos Det Norske Veritas som bruker av arbeidspsykologiske tester.


Læringsmål
Kurset skal bidra til at deltakerne bruker arbeidspsykologiske tester på en kompetent og forsvarlig måte. I tillegg til studiepoeng fra BI vil deltakere som består kurset vil også få utstedt kompetansesertifikat fra Det Norske Veritas.

Kunnskapsmål
Etter endt kurs skal deltakerne kunne forklare sentrale statistiske begreper og metoder innenfor testpsykologien. Deltakerne skal også ha grunnleggende kjennskap til sentrale teorier innen personlighet og intelligens, samt hvordan dette kan måles. De skal også kjenne til forutsetninger for kompetent testbruk, samt hvilke krav som bør stilles til psykologiske tester som benyttes i arbeidslivet.

Ferdighetsmål
Etter endt kurs skal deltakerne kunne anvende arbeidspsykologiske tester på en riktig og rettferdig måte. Deltakerne skal også være i stand til å gjennomføre en god tilbakelesningssamtale. Videre skal de være i stand til å skille gode psykologiske tester i fra mindre gode tester.

Holdningsmål
Etter kurset skal deltakerne ha et reflektert forhold til bruk av psykologiske tester i arbeidslivet. De skal kunne gjøre riktige avveininger slik at testing kan utføres på en rettferdig måte. Deltakerne skal også kunne stille kritiske spørsmål til testleverandører og andre, samt at de skal kunne rådgi kunder/egen virksomhet når det gjelder valg av og bruk av psykologiske tester i arbeidslivet.

Forkunnskaper
Deltakerne bør ha kjennskap til rekrutteringsprosessen, for eksempel med bakgrunn fra BIK 2500 Rekruttering, intervjuteknikk og nyansattes læringsprosesser, eller gjennom erfaring fra fagområdet. Det en fordel om deltakerne har noe erfaring med bruk av psykologiske tester.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Cohen, Ronald Jay & Mark E. Swerdlik. 2012. Psychological testing and assessment : an introduction to test and measurement. 8th ed. McGraw-Hill
Nordvik, Hilmar & Ulleberg, Pål. 2000. Teststatistikk: en oversikt over statistiske begreper og metoder knyttet til konstruksjon og bruk av psykologiske tester. Tapir akademiske forlag. 30


Artikler:
Utvalgte artikler / Selected Articles. Material distributed during the course

Anbefalt litteratur
Bøker:
Cooper, Colin. 2010. Individual differences and personality. 3rd ed. Hodder Education

Emneoversikt
Grunnleggende statistiske begreper og metoder innen rekruttering og utvalg
Frekvensfordeling
Standardiserte skårer
Korrelasjon
Målefeil og reliabilitet
Krav til psykologiske tester
Reliabilitet
Validitet
Normering og tilpasning
Individuelle forskjeller
Intelligens
Personlighet
Motivasjon
Måling av menneskelige egenskaper og ferdigheter
Intelligens- og ferdighetstester
Normative, ipsative og kvasi ipsative tester
Personlighetstester
Motivasjonstester
360 graders evaluering
Rekrutteringsprosessen
Jobbanalyse
Utvalgsmetoder
Testens plass i rekrutteringsprosessen
Oversikt over psykologiske tester
Tolking av atferd baser på testresultater
Tilbakemelding på testresultater
Bruk av tester i personalutvelgelse
Bruk av tester i utviklingsarbeid
Testing i praksis
Administrasjon av testing
Etikk ved bruk av psykologiske tester
Ivaretakelse av testtakeren rettigheter
Oppbevaring og lagring av testmateriell

Dataverktøy
itslearning. Studentene har selv ansvar for å skaffe seg tilgang til internett i forbindelse med administrering av arbeidspsykologiske tester.

Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres som 3 undervisningssamlinger a 2 dager. I tillegg vil deltakerne få oppgaver som skal gjøres mellom samlingene.


Eksamen
Kurset avsluttes med en fire timers individuell skriftlig eksamen og en praktisk prøve på ca 30 minutter der man skal gi en tolkning og en tilbakemelding ut fra et resultat fra et profilverktøy.

Eksamenskode(r)
BIK 29251 - Skriftlig individuell eksamen. Eksamenskarakter er enten bestått eller ikke bestått.
BIK 29252 - Muntlig praktisk prøve. Eksamenskarakter er enten bestått eller ikke bestått

Begge eksamener må bestås for å oppnå godkjent i kurset BIK 2925, 7,5 studiepoeng.


Hjelpemidler til eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt til skriftlig eksamen. Brukermanualer for det aktuelle profilverktøyet er tillatt under den praktiske prøven.

Kontinuasjon
Kontinuasjon ved neste ordinære gjennomføring.

Tilleggsinformasjon